کد خبر: ۳۲۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 01
باید توجه داشت که نهایتاً مسئولیت سلامت کشور با کسی جز وزیر بهداشت نیست و بهانه‌های عنوان شده‌ برای بروز برخی مشکلات در طرح دارویاری و آسیب سلامتی مردم در پی کمبود دارو به هیچ وجه قانع‌کننده نیستند.

شفاآنلاین>سلامت>مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که مهم‌ترین نقد به وزارت بهداشت، نداشتن ایده اجرایی در نظام سلامت است، گفت: استدلال‌ مسئولین وزارت بهداشت درباره کمبود دارو در سال گذشته، با نقش وزارتخانه در تولیت سلامت در تعارض است.

به گزارش شفاآنلاین:علیرضا شوری‌زاده درباره عملکرد وزارت بهداشت در سال گذشته اظهار کرد: بسیج دانشجویی و جریان انقلابی به‌خاطر رویکرد انقلابی و جهت‌گیری آرمان‌های انقلاب اسلامی، احترام زیادی برای دولت سیزدهم قائل هستند و این دولت را فرصتی استثنائی جهت ارائه مدل موفق مدیریت می‌دانند.


وی افزود: علت اصلی ورود بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به مسئله عملکرد ضعیف وزارت بهداشت نیز همین مسئله بوده است؛ فرصت حضور جریان انقلابی در رأس قوه مجریه بایستی فرصت تلاش جهادی و کار تخصصی و علمی جهت حل مشکلات دیرین و ارائه مدل موفق مدیریت تلقی شود و نه زمان استراحت و آسودگی از نقد.

شوری‌زاده با بیان اینکه موفقیت‌های وزارت بهداشت در 18 ماه گذشته در مقابل چشمان ماست، افزود: کسی منکر موفقیت‌های مجموعه دولت و وزارت بهداشت در عرصه نظام سلامت نیست؛ مهار کرونا، پیگیری و اجرای قانون جوانی جمعیت و خانواده، پوشش بیمه‌ای سه دهک کم‌درآمد و تأسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج از جمله این موفقیت‌ها هستند اما به هیچ عنوان کافی نبوده و نباید موجب شوند نسبت به کاستی‌ها و سوءتدبیرها بی‌توجه بوده و یا از رسیدگی به دیگر مشکلات فارغ شویم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: مهم‌ترین نقد ما به وزارت بهداشت، خلأ یک نقشه کلی و کلان ایده اجرایی در حوزه سلامت است که بتواند اقدامات و سیاست‌های این وزارتخانه را جهت‌دهی کند و متأسفانه در شرایط فعلی این وزارتخانه دچار نوعی سردرگمی مدیریتی شده است.

وی بیان کرد: همین مسئله باعث می‌شود در موقعیت‌های مختلفی که قرار است تصمیمات مهمی برای نظام سلامت گرفته شود، وزارت بهداشت نظر و ایده ایجابی و یا توانایی ارائه و اقناع پیرامون آن را نداشته باشد و این تصمیمات در نهادهای غیرتخصصی توسط افراد غیرمتخصص و در راستای اشتباه اتخاذ شوند. 

شوری‌زاده به نقش تولیت وزارت بهداشت در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: متأسفانه همین سردرگمی وزارت بهداشت باعث تضعیف نقش این وزارتخانه به‌عنوان متولی نظام سلامت شده است؛ طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور، تولیت نظام سلامت (شامل سیاست‌گذاری اجرایی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت) در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می‌شود؛ این به معنای آن است که این وزارتخانه بایستی علاوه بر اتخاذ تصمیمات صحیح در حیطه اختیارات خود، چشمه‌ جوشان نظرات تخصصی و کارشناسی جهت تصمیم‌سازی صحیح در نهادهای غیرتخصصی تصمیم‌گیر در نظام‌ سلامت باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ضمن یادآوری کمبود شدید دارو در پاییز سال گذشته گفت: مسئولان ارشد وزارت بهداشت در پاسخ به انتقادات پیرامون مشکلات طرح دارویاری و کمبود دارو در پاییز امسال،‌ علت‌هایی مانند سودجویی بخش خصوصی و عدم همکاری سایر نهادها مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و برخی بیمه‌ها را مطرح می‌کنند در حالی که این استدلال‌ها با روح تولیت نظام سلامت در تعارض است؛ طبق گزارش سال 2000 سازمان سلامت جهانی، تولیت یا stewardship تنها شامل دستور دادن و تعامل با اشخاص زیردست نیست، بلکه شاید بخش مهمتر آن، رهبری بین بخشی (intersectoral leadership) است که به معنای تعامل و جلب همکاری بخش‌هایی است که زیردست وزیر بهداشت نیستند اما همکاری آنها جهت نیل به اهداف سلامت ضروری است.

وی افزود: معلوم است که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بانک مرکزی تمایلی به اهدای وام، سازمان برنامه و بودجه تمایلی به تخصیص بودجه و بیمه‌ها نیز تمایلی به پرداخت هزینه‌های طرح دارویاری نداشته باشند، اما این وظیفه وزیر بهداشت است که اولا قبل از اجرای یک طرح، قابل اجرا و عملی بودن ملزومات آن را بسنجد و پس از اجرا نیز به دنبال جلب حمایت‌ها و همکاری‌های لازم باشد و نمی‌توان به سادگی تقصیر را به گردن دیگران انداخت؛ بخش خصوصی نیز ذاتاً به دنبال سود بیشتر است و تنظیم رفتار آن، وظیفه مجموعه وزارت بهداشت و به‌طور خاص، سازمان غذاودارو است؛ این سازمان بایستی با وضع قوانین دقیق و پیگیری آنها و نیز پایش مستمر وضعیت تولید و بررسی شرایط آن، تامین داروی کشور را تضمین کرده و در صورت نیاز اقدامات مداخله‌ای لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که نهایتاً مسئولیت سلامت کشور با کسی جز وزیر بهداشت نیست و بهانه‌های عنوان شده‌ برای بروز برخی مشکلات در طرح دارویاری و آسیب سلامتی مردم در پی کمبود دارو به هیچ وجه قانع‌کننده نیستند.

شوری‌زاده در ادامه با اشاره به انتصابات عجیب در وزارت بهداشت، گفت: متأسفانه علیرغم حضور برخی افراد متعهد، متخصص و کارآمد در تیم مدیریتی وزارتخانه، شاهد انتصاب افرادی در برخی جایگاه های مهم هستیم که سابقه اجرایی مناسبی ندارند؛ به‌نظر می‌رسد این مسئله نقش مهمی در عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر داشته است.

وی افزود: در برخی سمت‌ها نیز آش به قدری شور شد که خود وزارت اقدام به تغییر آن جایگاه کرد؛ برای مثال معاونت بهداشت که در مواردی مانند کنترل شیوع آنفلوآنزا عمل مناسبی نداشت،‌ آبان امسال توسط وزیر برکنار شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از بذل و بخشش دستگاه‌های گران‌قیمت پزشکی و مجوز مراکز آموزش علوم‌پزشکی به برخی شهرستان‌ها افزود: به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت در قبال این مسائل و دیگر مشکلات پیش‌آمده، به جای اصلاح مشکلات به دنبال خاموش کردن صدای اعتراض است. این رویکرد بدان معناست که به انتقادات وارده به چشم خیرخواهی نگاه نشده و قصد جدی بر اصلاح آن‌ها وجود ندارد.

شوری‌زاده خاطرنشان کرد: خط قرمز بسیج دانشجویی و جریان انقلابی، منافع کشور و نظام سلامت است و در راه تحقق آرمان‌های انقلاب و تامین منافع مردم و انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: