کد خبر: ۳۲۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 31
در ۱۲ روز اخیر ۳۲ میلی‌متر بارندگی داشتیم که منجر به افزایش ۱۷۰ میلیون مترمکعبی حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه شده و براساس تصمیمات ستاد استانی ۲۰ میلیون مترمکعب از سد سیلوه رهاسازی آب صورت گرفت و این وضعیت تا پایان سال ادامه دارد.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تراز دریاچه یک هزار و ۲۷۰ متر و ۱۰ سانتی‌متر و حجم آب آن ۱۷۰ میلیارد مترمعکب با مساحت ۸۷۰ کیلومتر مربع است، گفت: وضعیت دریاچه روبه بهبود است.


به گزارش شفاآنلاین:محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در گفت وگو با صدا و سیما وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه را حاصل بارش‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه و رهاسازی آب به سمت آن دانست و افزود: وضعیت موجود در مقایسه با کمترین سطح تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ که تراز آن یک هزار و ۲۷۰ متر و ۴ سانتی‌متر و حجم آب ۷۳۰ میلیون مترمکعب در ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت بوده، بهتر است.

وی اظهار کرد: در ۱۲ روز اخیر ۳۲ میلی‌متر بارندگی داشتیم که منجر به افزایش ۱۷۰ میلیون مترمکعبی حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه شده و براساس تصمیمات ستاد استانی ۲۰ میلیون مترمکعب از سد سیلوه رهاسازی آب صورت گرفت و این وضعیت تا پایان سال ادامه دارد.

معتمدیان مسدودسازی سردهنه‌ها و همه آبگیرهای مروبط به رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه را از دیگر اقدامات برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: بر اساس تصمیمات کارگروه استانی از ابتدای آذر سردهنه‌ها و همه آبگیرهایی که مربوط به رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه هستند مسدود شدند.

وی اضافه کرد: بعد از سفر رییس جهمور به آذربایجان غربی و بازدید وزیر نیرو از تونل کانی سیب به عنوان مهمترین پروژه سخت افزاری نجات دریاچه ارومیه پیشرفت خوبی صورت گرفت. بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های مختلف تخصیص یافته و امیدواریم تا قبل از پایان سال شاهد آب اندازی در تونل کانی سیب باشیم تا بخشی از آب مورد نیاز دریاچه را تامین کنیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه رد سفر اخیر رییس جمهور ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد چپرآباد تخصیص یافت، گفت: مراحل انتخاب پیمانکار پروژه و فرآیندهای اداری این پروژه در حال اجراست و پیش بینی می‌شود با اتمام این سد تا پایان سال‌جاری ۴۵ میلیون متر معکب آب به سمت دریاچه راه سازی شود.

معتمدیان با اشاره به نگاه ویژه دولت به نجات دریاچه ارومیه و سرعتی که در اجرای پروژه‌ها انجام گرفته، پیش بینی کرد تا پایان امسال پروژه‌های نیمه تمام سخت افزاری تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نیز با ظرفیت ۵۱ میلیون متر مکعب در سال با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجـراست و در مصوبات سفر رییس جمهور جهت اتمام طرح مذکور، ۴۰۰ میلیارد ریال برای تصفیه خانه و ۴۵۰ میلیارد ریال نیز برای خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه تخصیص داده شده و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد بهره‌برداری از این پروژه مهم باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: