کد خبر: ۳۲۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 31
آنوسکوپی می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشکلاتی در مقعد و رکتوم، از جمله هموروئید،شقاق (اشک) و رشد غیرطبیعی پیدا کند.

شفاآنلاین>سلامت>آنوسکوپی روشی است که از یک لوله کوچک به نام آنوسکوپ برای مشاهده پوشش مقعد و رکتوم استفاده می کند. یک روش مرتبط به نام آنوسکوپی با وضوح بالا از یک دستگاه بزرگنمایی ویژه به نام کولپوسکوپ همراه با آنوسکوپ برای مشاهده این مناطق استفاده می کند.

به گزارش شفاآنلاین:مقعد دهانه دستگاه گوارش است که در آن مدفوع از بدن خارج می شود. رکتوم بخشی از دستگاه گوارش است که در بالای مقعد قرار دارد. جایی است که مدفوع قبل از خروج از بدن از طریق مقعد نگه داشته می شود. آنوسکوپی می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشکلاتی در مقعد و رکتوم، از جمله هموروئید،شقاق (اشک) و رشد غیرطبیعی پیدا کند.

 

نام کامل  آنوسکوپی

آنوسکوپی (Anoscopy)

 

نام های دیگر  آنوسکوپی

• معاینه مقعدی

  

نحوه انجام  آنوسکوپی

آنوسکوپی ممکن است در مطب ارائه دهنده یا کلینیک سرپایی انجام شود.

در طی آنوسکوپی:

- یک روپوش می پوشید و لباس زیرتان را در می آورید.

- شما یا به پهلو دراز می کشید یا روی تخت زانو می زنید در حالی که پشت خود را در هوا بلند کرده اید.

- پزشک شما به آرامی یک انگشت چرب و روغن کاری شده را وارد مقعد شما می کند تا هموروئید، شقاق یا سایر مشکلات را بررسی کند. 

- سپس پزشک شما یک لوله روغن کاری شده به نام آنوسکوپ را حدود دو اینچ وارد مقعد شما می کند. (آنوسکوپ یک لوله توخالی سفت و سخت است. طول آن بین 3 تا 5 اینچ و عرض آن حدود 2 اینچ است.)

- برخی از آنوسکوپ ها دارای یک چراغ در انتهای آن هستند تا به پزشک شما دید بهتری از مقعد و ناحیه پایین رکتوم بدهد.

- اگر پزشک شما سلول هایی را پیدا کند که طبیعی به نظر نمی رسند، ممکن است از سواب یا ابزار دیگری برای جمع آوری نمونه بافت برای آزمایش (بیوپسی) استفاده کند. - آنوسکوپی با وضوح بالا ممکن است بهتر از آنوسکوپی معمولی در یافتن سلول های غیر طبیعی باشد.

خطرات و عوارض انجام  آنوسکوپی

• انجام آنوسکوپی با وضوح بالا خطر بسیار کمی دارد. ممکن است در طول عمل کمی ناراحتی داشته باشید. همچنین اگر پزشک شما بیوپسی انجام دهد، ممکن است کمی احساس سوزش کنید.

• علاوه بر این، ممکن است هنگام بیرون کشیدن آنوسکوپ کمی خونریزی داشته باشید، به خصوص اگر هموروئید دارید. 

 

زمان و شرایط انجام  آنوسکوپی

آنوسکوپی معمولاً به آمادگی زیادی نیاز ندارد. برخلاف کولونوسکوپی، نیازی به آماده سازی کامل روده ندارید. با این حال، تخلیه روده قبل از عمل ممکن است باعث آرامش شود.

پزشک دستورالعمل های دقیقی را در مورد نحوه آماده شدن برای آنوسکوپی به شما می دهد. 24 ساعت قبل از آنوسکوپی، ممکن است لازم باشد:

- از رابطه جنسی مقعدی خودداری کنید.

- از قرار دادن هر چیزی، از جمله داروها یا محصولات، در مقعد خودداری کنید.

- از استفاده از دوش و تنقیه خودداری کنید.

 

آنوسکوپی  در چه مواردی تجویز می‌شود؟

پزشک شما ممکن است برای تعیین اینکه آیا شرایط خاصی دارید یا خیر، آنوسکوپی را پیشنهاد کند. 

• شقاق مقعد: شقاق مقعدی پارگی جزئی در پوشش مقعد است. آنها معمولاً نتیجه دفع مدفوع بزرگ یا سفت در طول اجابت مزاج هستند. شقاق مقعدی باعث اجابت مزاج دردناک و خونی می شود.  شقاق مقعدی اغلب بر اساس معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. شقاق یا پارگی مزمن مقعدی که دارای ویژگی‌های غیرطبیعی است، مانند قرار گرفتن در کنار مقعد به جای پشت یا جلو، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. پزشک شما ممکن است برای تعیین چنین شرایطی درخواست آنوسکوپی کند. 

 

• پولیپ مقعد: در ارتباط با پولیپ روده بزرگ، پولیپ مقعدی زائده هایی هستند که در پوشش رکتوم ایجاد می شوند. بیشتر پولیپ های روده بزرگ یا مقعد بی ضرر هستند. اما اگر مورد بررسی قرار نگیرند یا درمان نشوند، در نهایت می توانند منجر به سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم شوند. پولیپ مقعد معمولاً علائمی ندارد. اگر شروع به تجربه درد رکتوم، مدفوع خونی یا تغییرات غیر طبیعی در عادات روده خود کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. برای تعیین مشکل، پزشک ممکن است آنوسکوپی را پیشنهاد کند. سرطان رکتوم اغلب زمانی می تواند کشنده باشد که در مراحل پایانی تشخیص داده شود، بنابراین احتیاط و جستجوی تشخیص برای بهبودی بسیار مهم است. 

 

• هموروئید: بواسیر نواحی متورم وریدهای اطراف مقعد و رکتوم شماست. آنها می توانند داخلی باشند و در داخل راست روده رشد کنند یا می توانند خارجی باشند و در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شوند. هموروئید در بزرگسالان شایع است و درمان آن ساده است. 

علائم هموروئید خارجی عبارتند از:

- تحریک، ناراحتی یا درد در اطراف مقعد

- تورم در اطراف مقعد شما

- خون ریزی

تشخیص هموروئید داخلی سخت تر است و پزشک ممکن است برای معاینه آنوسکوپی تعیین کند. شما معمولاً نمی توانید بواسیر داخلی را ببینید یا احساس کنید.

داروها و عوامل مداخله گر برای انجام  آنوسکوپی

• در مورد هر دارو و مکملی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که با این روش تداخلی نخواهد داشت.

• این امر به ویژه در صورت مصرف داروهایی که انعقاد خون را کند می کند یا از سکته مغزی یا حمله قلبی جلوگیری می کند، مهم است. لطفاً هر گونه آلرژی را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

 

نتایج آنوسکوپی

نتایج شما ممکن است مشکلی را در مقعد یا راست روده نشان دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- هموروئید

- شقاق مقعد

- پولیپ مقعد

- عفونت

- سرطان. نتایج بیوپسی می تواند سرطان را تایید یا رد کند.

بسته به نتایج، پزشک شما ممکن است آزمایش‌ها و یا گزینه‌های درمانی بیشتری را توصیه کند.

 

سوالات رایج در رابطه با  آنوسکوپی

• آیا آنوسکوپی دردناک است؟

انجام آنوسکوپی با وضوح بالا خطر بسیار کمی دارد. ممکن است در طول عمل کمی ناراحتی داشته باشید. همچنین اگر پزشک شما بیوپسی انجام دهد، ممکن است کمی احساس سوزش کنید. علاوه بر این، ممکن است هنگام بیرون کشیدن آنوسکوپ کمی خونریزی داشته باشید، به خصوص اگر هموروئید دارید.

• آیا در حین آنوسکوپی بهوش هستید؟ 

برای این آزمایش کوتاه نیازی به مسکن یا بی حس کننده نخواهید داشت. شما بیدار خواهید بود و می توانید در طول آنوسکوپی خود سؤال بپرسید. پزشک شما ممکن است قبل از وارد کردن لوله آنوسکوپ به داخل مقعد و پیشبرد آن به راست روده، یک معاینه DRE یا دیجیتال رکتوم را با انگشت اشاره روغن کاری شده و دستکش انجام دهد. 

• تفاوت آنوسکوپی و کولونوسکوپی چیست؟

آنوسکوپی شبیه کولونوسکوپی است که به متخصصین کولورکتال اجازه می دهد تا قسمت تحتانی روده را بررسی کنند. برخلاف کولونوسکوپی، آنوسکوپی فقط شامل معاینه رکتوم و مقعد است.

• آنوسکوپی چقدر طول می کشد؟

آنوسکوپی با وضوح بالا روشی است که برای بررسی مقعد از نظر سلول‌های غیرطبیعی که احتمال بالایی برای تبدیل شدن به سرطان دارند، استفاده می‌شود. این روش به صورت سرپایی انجام می شود. زمان کل عمل حدود 20-30 دقیقه است.

• آیا می توانید بعد از آنوسکوپی رانندگی کنید؟

آرامبخش برای ایجاد آرامش برای بیمار است، اما بیمار را برای چندین ساعت بی‌حال و واکنش را تا 12 ساعت آهسته می‌کند. به همین دلیل است که تا صبح روز بعد نمی توانید با ماشین خود رانندگی کنید یا فعالیت هایی را انجام دهید که نیاز به واکنش سریع دارند.

• آیا آنوسکوپی در مطب انجام می شود؟

این روش معمولا در مطب پزشک انجام می شود.  

 

نکات مهم دیگری که باقی مانده است و باید بدانید

• این یک روش سرپایی است، به این معنی که پس از انجام آن، می توانید روز خود را ادامه دهید. پزشک شما معمولاً می تواند پس از اتمام معاینه، بخشی از نتایج را به شما ارائه دهد.

• نتایج آنوسکوپی شما مراحل بعدی را مشخص می کند. این آزمایش می تواند به پزشک شما کمک کند تا درمان مناسب برای وضعیت شما یا نیاز به آزمایش بیشتر را تعیین کند.

 

تذکر مهم

از اطلاعات موجود در این مقاله نباید به عنوان جایگزین نظر حرفه ای پزشک استفاده شود. اگر در مورد سلامتی خود سوالی دارید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: