کد خبر: ۳۲۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 30
در سامانه ژنتیک بهزیستی، فرم‌های پرسشگری قرار گرفته است که مردم باید این فرم‌ها را تکمیل کنند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در سال جاری (۱۴۰۲) خبر داد و گفت: طرح اولیه این سامانه تهیه شده و در مرحله مقدماتی است.

به گزارش شفاآنلاین:افروز صفاری فرد با بیان اینکه دسترسی به سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی برای عموم آزاد است، افزود: همه مردم برای مشاوره‌های قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری می‌توانند وارد این سامانه شوند و البته مشاوره ژنتیک حین بارداری طبق قانون مرکز خانواده و جوانی جمعیت حتما با درخواست والدین و تائید پزشک متخصص زنان قابل ارائه است.

وی ادامه داد: در سامانه ژنتیک بهزیستی، فرم‌های پرسشگری قرار گرفته است که مردم باید این فرم‌ها را تکمیل کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: این سامانه هوشمند است و براساس پاسخ به سئوالات به مردم هشدار می‌دهد که باید به مرکز مشاوره مراجعه کنند.

صفاری فرد افزود: این سامانه دسترسی مردم را به نزدیکترین مرکز مشاوره اعلام می‌کند که آنها بتوانند به آن مراکز مراجعه و مشاوره ژنتیک دریافت کنند. اعتبار راه‌اندازی سامانه برآورد نشده است اما مقرون به صرفه است.

سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی برای عموم آزاد است و دسترسی مردم را به نزدیکترین مرکز مشاوره اعلام می‌کند که آنها بتوانند به آن مراکز مراجعه و مشاوره ژنتیک دریافت کنند.

ارائه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار مشاوره ژنتیک در سال

وی اضافه کرد: سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار مشاوره ژنتیک انجام می‌دهیم؛ ۲۶۱ مرکز مشاوره ژنتیک در سراسر کشور داریم همچنین حدود ۵۰ مرکز دولتی و مابقی غیردولتی هستند.

صفاری فرد درباره نحوه فعالیت مراکز غیردولتی، گفت: پزشکانی که تمایل به تاسیس این مراکز داشته باشند باید در دوره‌های آموزشی که با تعامل سازمان بهزیستی و مجری‌گری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، شرکت کنند و بعد از پایان دوره‌ها و دریافت گواهینامه همچنین گذراندن دوران کارورزی می‌توانند برای تاسیس مراکز مشاوره ژنتیک درخواست بدهند که با مجوز سازمان و تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت خود را شروع می‌کنند.

مشاوره ژنتیک یک فرایند ارتباطی است که به مشکلات انسانی ناشی از رخ دادن یا احتمال رخ دادن یک بیماری ژنتیکی در خانواده می‌پردازد. این فرایند شامل تلاش فرد یا افراد آموزش‌دیده برای تفهیم واقعیت‌های پزشکی شامل تشخیص، روند بیماری و درمان‌های در دسترس تعیین نقش وراثت در ایجاد بیماری و تعیین احتمال بروز مجدد آن است.

مشاور ژنتیک با بررسی دقیق بیماری یا بیماری‌های خانواده و نوع الگوی وراثت پذیری آنها یا بررسی بیماری که در خانواده وجود دارد و یا حتی اگر برای نخستین بار باشد؛ می‌تواند در تشخیص دقیق احتمال تکرار، راه‌های جلوگیری از آن، و حتی از بین بردن کامل بیماری در خانواده کمک کند.

مشاوره ژنتیک نخستین و مهمترین اقدامی است که در برخورد با بیماری‌هایی که به ارثی بودن آنها شک داریم، باید انجام شود.

جلسه مشاوره ژنتیک توسط یک متخصص ژنتیک آموزش دیده انجام می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: