کد خبر: ۳۲۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 31
در چشم‌های سالم، امگا ۳ نوع DHA موجود در شبکیه به حفظ گیرنده‌های نوری کمک می‌کند. این گیرنده ها، نورون‌های تخصصی هستند که نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز می‌فرستند
شفاآنلاین>سلامت>محققان بتازگی دریافتند، نوعی از اسید چرب امگا ۳ می‌تواند به جلوگیری از زوال بینایی ناشی از بیماری آلزایمر، دیابت و چندین اختلال دیگر کمک کند.

به گزارش شفاآنلاین:سال‌هاست که فواید امگا ۳ بر سلامتی انسان اثبات شده است و بسیاری از مردم جهان به طور مرتب از این مکمل‌ استفاده می‌کنند. یافته‌های جدید محققان دانشگاه ایلینویز نشان دهنده تاثیر مثبت این ماده بر سلامت بینایی است. این پژوهشگران طی یک سری از مطالعات انجام شده بر روی موش ها، دریافتند: شکلی از اسید چرب امگا ۳ به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) یا لیزوفسفولیپید DHA یا LPC-DHA می‌تواند توسط شبکیه جذب شود و به بهبود بینایی و پیشگیری از نابینا شدن کمک کند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه اعلام شد:در چشم‌های سالم، امگا ۳ نوع DHA موجود در شبکیه به حفظ گیرنده‌های نوری کمک می‌کند. این گیرنده ها، نورون‌های تخصصی هستند که نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز می‌فرستند.

بیماران مبتلا به آلزایمر، دیابت، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و چندین اختلال دیگر دارای سطوح پایین DHA هستند که این موضوع اغلب منجر به از دست دادن بینایی آن‌ها می‌شود. رایج‌ترین نوع DHA که معمولا در مکمل‌های روغن ماهی یافت می‌شود، تری آسیل گلیسرول dHA یا TAG-DHA است. با این حال، این ماده به تنهایی نمی‌تواند از جریان خون به شبکیه چشم منتقل شود.
محققان در مطالعات خود دریافتند: موش‌هایی که برای نشان دادن علائم مشابه با بیماری آلزایمر پرورش یافته بودند، پس از شش ماه تغذیه روزانه با مکمل LPC-DHA، ۹۶ درصد افزایش DHA شبکیه را نشان دادند. در عین حال باید توجه داشت مکمل‌های TAG-DHA که در یک دوره زمانی مشابه به این جانوران داده شد، تأثیری بر سطح DHA شبکیه نداشتند.

دوز مورد استفاده در این مطالعه معادل حدود ۵۰۰ میلی گرم در انسان بود و این میزان امگا ۳ مقداری است که معمولاً در کپسول‌های روغن ماهی یافت می‌شود. به گفته محققان، با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید اینکه LPC-DHA برای ایمن بودن یا نبودن در انسان مورد نیاز است.
دکتر سوگازینی داوامانی (Sugasini Dhavamani)، استادیار پژوهشی در دپارتمان پزشکی دانشگاه شیکاگو در این باره می‌گوید: افزایش DHA شبکیه در دوز‌های بالینی امکان‌پذیر نیست، زیرا ویژگی سد خونی شبکیه با ویژگی‌های سد روده‌ای متفاوت است. این مطالعه از رویکرد جدید LPC-DHA رژیمی استفاده می‌کند که بر موانع روده و خون شبکیه غلبه می کند و عملکرد شبکیه را بهبود می‌بخشد.

شرح کامل این پژوهش در نشست سالانه انجمن بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، در سیاتل ارائه شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: