کد خبر: ۳۲۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 28
در ادامه نیز راهکارهایی برای جلوگیری از آن به شما خواهیم داد و سپس راه های جلوگیری از ترک پوست بدن را مرور خواهیم کرد.
شفاآنلاین>سلامت>ترک پوستی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ترک‌های پوستی به شکل شکاف‌های سفید یا کبود رنگی در نواحی مختلف پوست وجود دارند. این ترک‌ها می‌توانند زیبایی پوست شما را کاهش دهند

به گزارش شفاآنلاین:در ادامه نیز راهکارهایی برای جلوگیری از آن به شما خواهیم داد و سپس راه های جلوگیری از ترک پوست بدن را مرور خواهیم کرد.

ترک پوستی چیست؟

ترک‌های پوستی که با نام علمی استریا شناخته می‌شوند، خطوط موازی و رگه ای روی پوست هستند که در نقاط مختلفی از بدن ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها می‌توانند در نقاط مختلف بدن شکل بگیرند اما به طور معمول در بازوها و ران ها، پهلوها، شکم و باسن شکل می‌گیرند. این ترک‌ها به طور معمول زمانی ایجاد می‌شوند که پوست با سرعت بالا کشیده شود؛ برای مثال در دوران بلوغ بسیاری از افراد این ترک‌ها را روی پوست خود مشاهده می‌کنند.

علل ایجاد ترک پوستی

تقریبا تمام زنان در دوران بارداری این ترک‌ها را روی پوست خود می‌بینند. پس از چاقی یا لاغری نیز پوست بر اثر تغییرات ناگهانی و عدم توانایی کلاژن سازی به موقع دچار ترک پوستی می‌شود. البته که با انتخاب روش‌های درست می‌توان از دچار شدن به این ترک‌های پوستی جلوگیری کرد.

توجه داشته باشید که ترک‌های پوستی بر اثر کاهش سطح کلاژن در پوست اتفاق می‌افتد و برخی از کرم‌های بی کیفیت می‌توانند موجب کاهش سطح کلاژن پوست شوند.

جلوگیری از ایجاد ترک پوستی

راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی وجود دارند. بسیاری از این راهکارها به سبک زندگی شما بستگی دارد و برخی به رژیم غذایی‌تان. شما می‌توانید با رعایت موارد کمی تاثیر به سزایی در جلوگیری از ترک پوستی داشته باشید. برخی از قدم‌هایی که شما می‌توانید با بهبود سبک زندگی خود برای جلوگیری از ترک پوستی بردارید :

  • فرقی ندارد که شما باردار هستید یا نه؛ شما باید وزن خود را متعادل نگه دارید و از چاقی و لاغری بیش از اندازه جلوگیری کنید. یکی از مهمترین دلایل ایجاد ترک پوستی، چاقی و لاغری است.
  • به مقدار زیادی آب بنوشید. آب می‌تواند بدن شما را هیدراته کند و از کشیده شدن پوستتان جلوگیری کند. شما می‌توانید بخشی از این آب را هم از چای و سایر دمنوش‌های بدون کافئین دریافت کنید.

بهبود رژیم غذایی

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. مصرف غذاهایی که ویتامین‌ها و پروتئین‌های مختلفی به بدن می‌رسانند می‌تواند موجب بهبود عملکرد پوست شده و از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کند.
  • در رژیم غذایی خود حتما از مقدار ویتامین C استفاده کنید. این ویتامین در کلاژن سازی موثر است و می‌تواند به راحتی از ترک های پوستی جلوگیری کند.
  • غذاهایی را مصرف کنید که مقدار زیادی زینک دارند یا حتی از مکمل غذایی زینک استفاده کنید. زینک به سلامت پوست شما کمک فراوانی می‌کند.

شما همچنین باید در استفاده از محصولات پوستی دقت کنید. مصرف محصولاتی که سطح کلاژن پوست را کاهش می‌دهند ممکن است باعث ایجاد ترک پوستی شود. رعایت کردن این موارد می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر ترک‌های پوستی داشته باشد و از بروز آن‌ها جلوگیری کند.

ترک‌های پوستی دوران بارداری

ترک‌های پوستی در دورران بارداری بسیار شایع هستند. 50 تا 90 درصد زنان در دوران بارداری به این ترک‌ها دچار می‌شوند؛ نکته جالب توجه این است که برخی متخصصان معتقدند ماهیت این تر‌ک ها با ترک هایی که بر اثر چاقی و لاغری به آن دچار می‌شویم متفاوت است. بسیاری از زنان در دوران بارداری خود از محصولات مختلفی برای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی استفاده می‌کنند. در بسیاری از زنان باردار استفاده از محصولات پوستی تاثیری بر ترک‌ها ندارد. بسیاری از زنان باردار و البته متخصصان پوست معتقدند تنها راه جلوگیری از ترک‌های پوستی، پیدا کردن یک رژِیم غذایی مناسب است. رژیم غذایی زنان باردار باید به گونه‌ای باشد که شما با ریتم آرامی وزن اضافه کنید تا پوست بتواند کلاژن مورد نیاز ا بسازد.

راههای جلوگیری از ترک پوست بدن

اگر ترک‌های پوستی قبلا ایجاد شده اند و شما قصد درمان آ‌ن‌ها را دارید می‌توانید مطمئن باشید راه درمان ترک پوست بدن سخت و طولانی نیست. روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد برای مثال رفع ترک پوستی با ورزش یکی از ساده‌ترین و ارزان قیمت‌ترین راه‌هاست. همچنین روش جدید درمان ترک پوستی که بسیاری از کلینیک‌های پوست و زیبایی آن را به کار می‌برند درمان ترک پوستی با کربوکسی تراپی است. برخی روش‌های درمان ترک پوستی را بررسی خواهیم کرد.

رفع ترک پوستی با ورزش

ورزش کردن می‌تواند به ثابت نگه داشتن وزن شما کمک کند. علاوه بر این ورزش کردن باعث تولید کلاژن در سلول‌های پوست شده و می‌تواند در بلند مدت موجب از بین رفتن ترک‌های پوستی شود. ورزش کردن جریان خون را در پوست تسریع می‌کند و به سلامت کلی پوست نیز کمک می‌کند. البته ثابت ماندن وزن شما می‌تواند از ایجاد ترک‌های پوستی جدید هم جلوگیری کند.

ماساژ دادن

بسیاری از راهکارهایی که برای درمان ترک پوستی مطرح می‌شوند علمی نیستند. ماساژ دادن پوست اما با افزایش سطح انتی اکسیدان‌ها در پوست و کمک به کلاژن سازی می‌تواند ترک‌های پوستی را ازبین ببرد. این یکی از درمان‌های ساده و اثبات شده ترک پوستی است. می‌توان گفت تاثیر ماساژ در درمان ترک مشابه رفع ترک پوستی با ورزش است.

مراقبت‌های پوستی

مراقبت‌های پوستی اهمیت زیادی در سلامت پوست دارند. حالا پوست بدن و پوست صورت، تفاوت زیادی ندارد. شما باید به صورت هفتگی پوست خود را لایه برداری کنید. همچنین استفاده روزانه از آبرسان نیز می‌تواند موجب بهبود و درمان ترک‌های پوستی شود.

درمان طبیعی

این راه درمان ترک پوستی بدن با مواد طبیعی صورت می‌گیرد و قیمت مناسبی دارد. درمان طبیعی با استفاده از روغن‌های گیاهی هم می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود ترک‌های پوستی شود. برای مثال روغن کرچک و روغن نارگیل از جمله روغن هایی هستند که شما می‌توانید برای درمان ترک‌های پوستی از آن استفاده کنید.

ماساژ دادن ویتامین دی روی پوست هم با کمک به کلاژن سازی می‌تواند یکی از درمان‌های طبیعی ترک پوستی باشد آلوئه ورا هم که برای سلامت پوست بسیار مفید است و با ایجاد انتی اکسیدان در پوست می‌تواند به بهبود ترک‌های پوستی کمک کند.

درمان با دارو

از دیگر راههای درمان ترک پوستی مراجعه به مختصص پوست و مو است. متخصصان پوست و مو با تجویز ژل‌ها و کرم‌های مختلفی که به کلاژن سازی کمک می‌کنند به درمان ترک پوستی می‌پردازند. این کرم ها معمولا باعث تسریع کلاژن سازی پوست می‌شوند. گلیکولیک اسید و کرم‌هایی که بر پایه آن ساخته می‌شوند نیز درمان بسیار مناسبی برای ترک‌های پوستی هستند.

درمان‌های کلینیکی ترک پوست

لیزردرمانی یکی از رایج‌ترین درما‌ن‌های ترک پوست است. لیزر باعث تسریع ساخت سلول‌های پوستی جدید و کلاژن می‌شود. شما با این روش می‌توانید ترک‌های پوستی خود را کاهش دهید. میکرونیدلینگ نیز با کلاژن‌سازی می‌تواند ترک‌های شما را بهبود دهد.

درمان ترک پوستی با کربوکسی‌تراپی یک روش جدید درمان پوستی است. در کربوکسی‌تراپی مقداری گاز دی‌اکسیدکربن در نواحی مختلف پوست تزریق می‌شود. این کار باعث افزایش خون‌رسانی به پوست می‌شود و درنتیجه می‌تواند باعث ساخت سلول‌های جدید شود. البته باید گفت که، این روش زمان‌بر است و یک شبه نمی‌تواند ترک‌های پوستی را درمان کند.

کلام آخر برای درمان ترک پوستی

ترک‌های پوستی یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند و خطر فیزیکی برای شما ندارند. پس اگر با ظاهر آن مشکلی ندارید، نیازی به درمان نیست. راه‌های درمان ترک‌های پوستی به‌صورت صددرصدی نیستند؛ ولی، تا حد زیادی ترک‌های پوستی را از بین می‌برند. شما می‌توانید ابتدا از یک متخصص پوست و مو مشاوره گرفته و سپس اقدام به درمان ترک‌های پوستی خود کنید.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: