کد خبر: ۳۲۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 27
تنها روش تضمین شده برای جلوگیری از بروز STD ها، اجتناب از هرگونه تماس جنسی است. البته بسیاری از افراد این راه حل را اجرایی تلقی نمی‌کنند. در هنگام انجام فعالیت جنسی، افراد اقداماتی را انجام می‌دهند تا خطر STD ها را محدود نمایند.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>پیشگیری از بیماری‌ های جنسی یا مقاربتی (STD) تا حد زیادی امکان پذیر است. بیماری های جنسی در واقع عفونتی است، که در طول تماس جنسی با شخصی دیگر منتقل می‌شود. لمس کردن نیز در زمره این تماس‌ها قرار می‌گیرد. این امکان وجود دارد که برخی STD ها از شخصی به شخصی دیگر منتقل بشوند. در صورت تصمیم گیری‌های متفاوت افراد راجع به سلامت جنسی‌شان، می‌توان از بسیاری از این عفونت‌ ها جلوگیری نمود.

به گزارش شفاآنلاین:تنها روش تضمین شده برای جلوگیری از بروز STD ها، اجتناب از هرگونه تماس جنسی است. البته بسیاری از افراد این راه حل را اجرایی تلقی نمی‌کنند. در هنگام انجام فعالیت جنسی، افراد اقداماتی را انجام می‌دهند تا خطر STD ها را محدود نمایند.

حفاظت قبل از رابطه جنسی

پیشگیری از بیماری‌ های جنسی قبل از شروع رابطه جنسی رخ می‌دهد. در اینجا یک سری گام‌ها وجود دارد تا خطر STD قبل از رابطه جنسی را کاهش دهید:

    محدود کردن تعداد شرکای جنسی
    گفتگوی صادقانه با شرکای جنسی بالقوه راجع به سابقه روابط جنسی‌تان
    انجام آزمایش قبل از سکس، همانند شریکتان
    اجتناب از رابطه جنسی، در حالت مستی و مصرف مواد مخدر
    دریافت واکسن در برابر پاپیلوماویروس انسانی (HPV) و هپاتیت ب (HBV)

گفتگو با شریک جنسی راجع به سلامت جنسی، یک نکته کلیدی است. اما همه افراد مبتلا به STD، از عفونت خود خبر ندارند. به همین دلیل، مهم است که قبل از رابطه جنسی با شریک جدید، آزمایشات لازم را پشت سربگذارید.

اگر به STD مبتلا هستید، این موضوع را با شریکتان به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب هر دو نفر، تصمیمات آگاهانه‌ای را راجع به خطر رابطه جنسی اتخاذ می‌کنید. ضمناً به صورت مخفی از طرف مقابل راجع به STD سؤال کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی انواع عفونت دستگاه تناسلی زنان و بیماری های مقاربتی آن ها

تمرین کردن رابطه جنسی امن

رابطه جنسی امن‌تر، یعنی استفاده از یک مانع پلی اوراتانی یا لاتکسی، در قبال انواع فعالیت‌های جنسی. این موارد عبارتند از :

    استفاده از کاندوم مردانه یا زنانه در طول رابطه جنسی
    استفاده از کاندوم یا مانع دهانی، در رابطه جنسی دهانی
    استفاده از دستکش برای جلوگیری از نفوذ دستی

شستشو پس از رابطه جنسی، به حذف هرگونه ماده عفونت زا کمک می‌کند. به طور خاص، زنان باید پس از رابطه جنسی ادرار بکنند. با این کار، خطر عفونت دستگاه ادراری (UTI) کاهش می‌یابد.

استفاده صحیح از کاندوم‌ها

در هنگام استفاده از کاندوم‌ و سایر موانع برای ایجاد امنیت جنسی، مهم است که دستورالعمل‌های روی جعبه را دنبال کنید. استفاده صحیح از کاندوم، اثربخشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در استفاده از کاندوم، این احتیاط‌های امنیتی را رعایت کنید :

    بررسی تاریخ انقضا
    مطمئن شوید که بسته کاندوم دارای حباب هوا باشد. این یعنی سوراخ نشده است
    کاندوم را درست مصرف کنید
    همواره در نوک کاندوم فضای خالی بگذارید
    قبل از دخول، کاندوم را روی آلت بگذارید
    از روان کننده‌های امن نسبت به کاندوم در طول رابطه جنسی استفاده کنید
    پس از اتمام رابطه جنسی، کاندوم را نگه دارید تا به بیرون ریزش نداشته باشد
    کاندوم را به درستی رهاسازی کنید
    هرگز کاندوم را در نیاورید، و همواره آن را حفظ کنید
    هرگز از کاندوم مجدداً استفاده نکنید

خطرات بالقوه

کاندوم‌ها و سایر ابزارهای مانع، در پیشگیری از انتقال سیالات آلوده بدن، عملکرد خیلی خوبی دارند. ضمناً تماس پوست به پوست را به حداقل می‌رسانند. بدین ترتیب انتقال بیماری‌های قابل سرایت از طریق تماس کاهش می‌یابد. این در حالیست که به صورت کامل از انتقال جلوگیری نمی‌کنند. STD هایی که از طریق تماس پوستی منتقل می‌شوند عبارتند از :

    سیفلیس
    هرپس
    HPV

اگر دارای رابطه جنسی با شخصی باشید که دارای هرپس است، آنگاه ممکن است با پزشک راجع به درمان حذفی صحبت بکند. این نوع درمان، از شیوع گسترده هرپس جلوگیری می‌کند. از انتقال هم جلوگیری می‌شود، اما درمان کننده هرپس نیست. توجه بکنید که امکان سرایت هرپس وجود دارد، حتی در صورتی که فرد در حالت فعال نباشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آزمایش برای تشخیص بیماری های مقاربتی (STD)

خلاصه بحث

علیرغم اینکه STD ها متداول هستند، اما روش‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ های جنسی و کاهش خطر ابتلا و امن سازی رابطه جنسی وجود دارند. اگر راجع به روش صحیح مورد استفاده خود مطمئن نیستید، با شریک یا پزشکتان صحبت بکنید. صادق بودن با پزشک راجع به اقدامات جنسی، به کاهش مخاطرات کمک می‌کند. رابطه جنسی امن برای همه افراد توصیه می‌شود. علت این است که تمام افراد با فعالیت جنسی، در معرض چنین خطری قرار دارند.

در نهایت رعایت روش‌های پیشگیری از بیماری‌ های جنسی توصیه شده و  مشاوره با فوق متخصص عفونی می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک کننده باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: