کد خبر: ۳۲۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 23
وقتی اسفناج را به قطعات کوچک خرد می‌کنید، لوتئین از برگ‌ها آزاد می‌شود، و چربی سالم توانایی جذب آنتی اکسیدان‌های مبارزه کننده با بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهد.
شفاآنلاین>سلامت>چگونه پختن اسفناج بر مواد مغذی آن تأثیر می‌گذارد.

به گزارش شفاآنلاین: در حالی که ترکیب اسفناج در غذاهای خام و پخته می‌تواند به حداکثر رساندن فواید آن برای سلامتی کمک کند، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نپختن سبزی باعث حفظ محتوای لوتئین آن می‌شود.

لوتئین یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند تمامی رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین ببرد. رادیکال‌های آزاد آسیب‌های جدی به سلامتی وارد می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

در یک مطالعه که در سال 2018 در Food Chemistry منتشر شد، محققان دریافتند که پس از پختن اسفناج با استفاده از روش‌های مختلف، محتوای لوتئین این سبزی به تدریج کاهش می‌یابد. هنگامی که محققان اسفناج را در دمای بالا سرخ کردند، درصد قابل توجهی از لوتئین پس از دو دقیقه کاهش یافت.

بنابراین، مصرف اسفناج به صورت خام برای حداکثر مصرف لوتئین مهم است. به عنوان مثال، سعی کنید اسفناج را به همراه چربی‌های سالم مانند آووکادو یا کره بادام مصرف کنید.

از طرفی وقتی اسفناج را به قطعات کوچک خرد می‌کنید، لوتئین از برگ‌ها آزاد می‌شود، و چربی سالم توانایی جذب آنتی اکسیدان‌های مبارزه کننده با بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهد.

همچنین، مطالعه‌ای که در سال 2018 در علوم غذایی و بیوتکنولوژی منتشر شد، اثرات روش‌های مختلف پخت و پز را بر محتوای ویتامین در سبزیجات منتخب از جمله اسفناج بررسی کرد. محققان دریافتند استفاده از سبزیجات در مایکروویو بهترین راه برای حفظ ویتامین K.10 است.

پختن سبزیجات محتوای ویتامین C را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در عوض، محققان دریافتند که بخارپز کردن سبزیجات بهترین راه برای حفظ ویتامین C است. پخت و پز همچنین باعث کاهش سطح ویتامین E در اسفناج می‌شود اما محتوای ویتامین A را افزایش می‌دهد.

بنابراین، برای بهترین نتیجه، مصرف اسفناج را به هر دو شکل یعنی خام و پخته در نظر بگیرید و البته به این نکته توجه کنید که از پختن بیش از حد سبزیجات سبز برگ خودداری کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: