کد خبر: ۳۲۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 09
وی از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی ریاضی‌دان، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوق‌دان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک‌کلام جامع معقول و منقول ایرانی است.

شفاآنلاین >جامعه >فرهنگی >عمومی >سید عبدالله انوار مترجم و فرهنگ پژوه سرشناس و برجسته کشور در سن 98 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش شفاآنلاین پویا اریان‌پور، از شاگردان این نویسنده گفت: احتمالا،استاد انوار شب گذشته، (چهارشنبه، ۱۷ اسفندماه) در خواب از دنیا رفته است.

به گفته او ممکن است در صورت فراهم بودن شرایط لازم ،آئین تشییع پیکر انوار، روز شنبه، ۲۰ اسفندماه از مقابل کتابخانه ملی صورت گیرد.

گفتنی است عبدالله انوار چندی پیش به دلیل نارسایی کلیه در بیمارستان بستری شده بود.


سید عبدالله انوار در سال ۱۳۰۳ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش سید یعقوب انوار شیرازی از علما و مجتهدان و فعالان مشروطه خواه و نماینده مجلس بود که در حوزه علمیه نیز تدریس می‌کرد. نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده‌است. مادرش دختر عموی میرزا علی خان امین‌الدوله بود.

وی از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی ریاضی‌دان، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوق‌دان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک‌کلام جامع معقول و منقول ایرانی است.

مرحوم انوار بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود و اکنون ترجمه شفاء ابن سینا از او در دست چاپ است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.

از جمله آثار این استاد فقید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرح و ترجمه ۲۲ جلد کتاب شفای بوعلی‌سینا (غیر از دو دفترِ جوامع علم موسیقی و حساب که بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا چاپ کرده، این مجموعه منتشر نشده‌است)
شرح و ترجمه «شرح اشارات» خواجه نصیر
تعلیقه مفصل بر دانشنامه علایی ابن سینا
ترجمه مقاصدالفلاسفه غزالی
ترجمه شرح تلویحات شیخ اشراق
ترجمه و شرح منطق‌الملخص امام فخر رازی
شرح و تعلیقه دره‌التاج علامه قطب‌الدین شیرازی
شرح و تعلیقه بر مصنفات بابا افضل کاشی نوش‌آبادی
شرح موسیقی‌الکبیر فارابی
شرح فرائدالاصول شیخ مرتضی انصاری
شرح متافیزیک ارسطو
ترجمه جستارهای فلسفی ویتگنشتاین
ترجمه تطور حیات، برگسون
ترجمهٔ حکومت الهی اثر سنت توماس آگوستین
ترجمه سمبولیسم در دین
متن و تعلیقات اساس الاقتباس خواجه نصیر الدین طوسی
تصحیح تاریخ جهانگشای نادری

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دکتر بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
0
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد
بادرود به روان زنده یاد دکتر عبدالله انوار که بدرستی می‌توان گفت از دید آشنایی با دانش های گوناگون از ریاضی تا موسیقی و ادب ، پورسینای ، این دوران بود با همه ایراندوستان همدردی نموده سوگباد میگویم بهروزبرومند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: