کد خبر: ۳۱۹۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 07
در این باره مذاکراتی با مجلس داشتیم و آنها قول داده‌اند که با همکاری سازمان برنامه و بودجه این رقم اصلاح شود
شفاآنلاین>سلامت>حوزه دارو، امسال سختی را پشت سر گذاشت و حالا مسئولان سازمان غذا و دارو امیدوارند که بودجه پیشنهادی آنها برای سال آینده محقق شود.

به گزارش شفاآنلاین:اعتبارات مربوط به طرح اصلاح سیاست‌های ارزی برای سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده اما دکتر سیدحیدری محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید که این بودجه پاسخگوی نیاز حوزه دارو نیست.

وی با بیان این که این عدد بر اساس کار کارشناسی ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: در این باره مذاکراتی با مجلس داشتیم و آنها قول داده‌اند که با همکاری سازمان برنامه و بودجه این رقم اصلاح شود. خوشبین به اصلاح این رقم هستیم و انتظار داریم که همان ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای حوزه دارو محقق شود. در غیر اینصورت شرایط در سال آینده برای ما بسیار سخت خواهد شد.

وی افزود: همه می‌دانند که امسال مشکلات زیادی در تامین دارو پیش آمد و مجبور شدیم افزایش واردات داشته باشیم، اما نگاه‌مان به سال آینده مثبت است و افق روشنی در این باره متصور هستیم. البته به شرط آن که اعتبارات به خوبی تامین شود و در حوزه تامین ارز به مشکل نخوریم. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و بودجه و ارز برای ما چالشی ایجاد نکند، مشکلی برای سال بعد نخواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که از مسئولان می‌خواهیم با حوزه سلامت شوخی نکنند، گفت: البته منظورمان هشدار و تهدید نیست و ممکن است فردا من در سازمان غذا و دارو حضور نداشته باشم. اما این امر مربوط به همه جامعه است و شوخی بردار نیست، از همه کسانی که به نحوی به حوزه سلامت مربوط می‌شوند درخواست می‌کنیم که پای کار باشند تا مشکلی در تامین دارو نداشته باشیم؛ از تامین اعتبار و ارز گرفته تا اخذ و صدور مجوزها، ترخیص کالا، زنجیره‌های مختلف تامین دارو و...

این مسئول با اشاره به روند رو به رشد تولید داروهای بومی هم بیان کرد: بسیاری از داروهای جدید ما در فاز مطالعاتی یا مرحله تولید قرار دارند و چون اطلاع داریم که قرار است چه داروهایی وارد بازار شود، نسبت به افق روشن حوزه دارو از جمله داروهای بیولوژیک، سرطانی، واکسن‌، انسولین و... خوشبین هستیم. این در حالی است که در گذشته چند سال یکبار رونمایی از داروهای جدید داشتیم، این زمان به تدریج به یکسال رسید اما در حال حاضر تولید داروهای جدید آنقدر زیاد شده که دیگر رویمان نمی‌شود رونمایی برگزار کنیم. چندی پیش در یکی از مراکز رشد دانشگاهی، بیش از ۱۰۰ قلم دارو رونمایی شد و این اتفاقات بزرگی برای صنعت داروی کشورمان است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد تولید دارو در داخل کشور انجام می‌شود و امیدواریم در صنعت تجهیزات پزشکی صنعت تجهیزات پزشکی این امیدواری وجود دارد که در این حوزه آمارها چنین اتفاق مثبتی را شاهد باشیم.

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال درباره محقق شدن مصوبات دارویار برای امسال هم توضیح داد: اعتبارات طرح دارویار ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. البته ابتدای سال هنوز ارز دارو نیمایی نبود و ارز ترجیحی اختصاص می‌دادیم. بر این اساس از بودجه کلی یک مصوبه ۲ میلیارد دلاری (حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان) داشتیم که یک میلیارد دلار برای دارو و طی دو مرحله ۵۰۰ میلیارد دلار برای تجهیزات و شیرخشک در نظر گرفته شود. تاکنون ۱.۵ میلیارد از این بودجه تخصیص داده شده و باقیمانده آن هم در حال تخصیص است و تا پایان سال محقق می‌شود. بودجه ریالی این طرح ۳۳ هزار میلیارد تومان است که به بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا هزینه پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که تاکنون ۷ هزار میلیارد از سوی بانک مرکزی تخصیص داده شده، ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم ۵.۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان اعلام وصول شده و باقیمانده آن هم باید از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود. البته با دستور رئیس‌جمهوری این مساله هم در حال انجام است و باید این اعتبارات را دریافت کنیم تا با مشکلی مواجه نباشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: