کد خبر: ۳۱۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 07
واقعیت این است که زلزله قابل پیش بینی نیست و یکبار یک زمین‌شناس در همین مسیر بین سوریه و ترکیه، زلزله‌ای پیش بینی کرد به‌خاطر اینکه یک خط مستقیم بود
شفاآنلاین>سلامت>اظهاراتی مثل اینکه گفته می‌شود "بعد از زلزله بم تقریبا دیگر زلزله‌ای به آن اندازه تلفات نداشته، ناشی از مقاوم سازی است!" درحالی بیان می‌شود که اگر چنانچه مقاوم سازی انجام گرفته بود برخی می‌گفتند چنین و چنان کردیم و حتی گفته می‌شد که بیشتر از ژاپن این کار صورت گرفته که چنان مقاومت ساختمان‌ها را بالا برده‌ایم که به‌راحتی زلزله‌های شدید را هم تحمل می‌کند و تخریب انجام نمی‌شود!

بنابراین مقاوم سازی انجام نشده بلکه شانسی که مردم آورده‌اند این است که این زلزله‌ها در نقاط روستایی نیامده است. در نقاط شهری مقاومت ساختمان‌ها بیشتر و مهندسی ساز است از این‌رو تخریب کمتر است. بنابراین اگر در نقاط روستایی که کاهگل هست و ساختمان‌های قدیمی با تنه درختان چنار و نخل ساخته شده، آنوقت خواهید دید که مقاومتی اصلا وجود ندارد و متأسفانه تلفات زیادی به بار می‌آورد.

واقعیت این است که زلزله قابل پیش بینی نیست و یکبار یک زمین‌شناس در همین مسیر بین سوریه و ترکیه، زلزله‌ای پیش بینی کرد به‌خاطر اینکه یک خط مستقیم بود و آنطور که این زمین‌شناس پیش بینی کرده بود دانه به دانه در خط مستقیم زلزله آمد و این تنها موردی بود که پیش بینی شد. زلزله‌ها یا سونامی‌هایی در جنوب شرق آسیا به‌خاطر رفتار عجیب و غریب حیوانات پیش بینی شده که چون در عمق 30، 40 کیلومتری زمین تغییراتی مانند ریختن سنگ‌های عظیم به عمق تا 100 متر صورت می‌گیرد، به‌خصوص حیوانات چهارپا مثل اسب و فیل و حیوانات کوهستانی از آن آگاه شده و از روی این عکس‌العمل مشخص می‌شد که دارد زلزله می‌آید والا انسان واقعا قادر به پیش بینی زلزله نیست مگر اینکه از حیوانات کمک بگیرد مانند کمکی که از سگ‌ها می‌گیریم.

پس از هر زلزله‌ای لرزش‌هایی تا 3، 4 ریشتر رخ می‌دهد که اینها قابل پیش بینی است. وقتی زلزله‌ای بیش از 6 ریشتر اتفاق می‌افتد این لرزش‌ها طبیعی است و مردم به خیابان هجوم می‌برند تا سقفی بالای سرشان نباشد و شایعاتی که در اینباره مطرح می‌شود که فلان جا قرار است زلزله بیاید، پایه علمی ندارد.

گفته می‌شود که زلزله نمی‌کشد بلکه آوار زلزله کشنده است. اغلب کسانی که در بم جانشان را از دست دادند به‌خاطر آوار و ساختمان‌های غیراستاندارد و غیرمهندسی بود. ما از زلزله آسیب نمی‌بینیم بلکه از آوار پس از زلزه آسیب می‌بینیم. دعا کنیم که تهران زلزله نیاید. مناطق جنوب تهران خانه‌هایی با یک تیغه بالا رفته که اگر زلزله بیاید صحبت از تلفات میلیونی است. اسماعیل کهرم / آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: