کد خبر: ۳۱۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 07
خبر تلخ است. خبری که از فوت یک بیمار اعصاب و روان آن هم در شرایطی که دست هایش به تخت بسته بوده حکایت دارد
شفاآنلاین>سلامت>سرپرست سازمان بهزیستی استان مرکزی گفت: بهزیستی استان وظیفه خودش را در قبال تعطیلی مرکز دهکده آرامش به صورت کامل انجام داده و پیش از وقوع این حادثه تمام موارد تخلف و حتی پیش بینی احتمال تلفات جانی در این مرکز را نیز به مسئولان قضایی گزارش کرده بود اما متاسفانه اطاله دادرسی و بررسی باعث شد تا حکم تعطیلی مرکز به موقع اجرایی نشده و آنچه که نباید در این مرکز اتفاق می افتاد، رخ دهد.

به گزارش شفاآنلاین:خبر تلخ است. خبری که از فوت یک بیمار اعصاب و روان آن هم در شرایطی که دست هایش به تخت بسته بوده حکایت دارد؛ با آنکه نام  این مرکز در میان اخبار منتشر شده به چشم نمی خورد اما پیگیری های خبرنگار نشان می دهد که این حادثه در مرکز «دهکده آرامش معلولین» اراک که نام مرکز نگهداری معلولان جسمی- حرکتی را به یدک می کشد، رخ داده است. مرکزی که با عنوان جسمی حرکتی مجوز داشته اما به صورت همزمان اقدام به پذیرش و نگهداری غیر قانونی از بیماران اعصاب و روان و معلولان ذهنی کرده است.

 
پرونده غیر قابل قبول بهزیستی

با شنیدن نام مرکز، با ابهامات فراوانی روبه رو می شویم. «دهکده آرامش معلولین جسمی – حرکتی» دهکده ای که نه تنها محل آرامش و نگهداری امنی نبود بلکه شواهد نشان داده که در این مرکز، ابتدایی ترین اصول و ضوابط عمومی مراکز توانبخشی و مراقبتی نیز رعایت نمی شده است. سازمان بهزیستی ادعا دارد که از تیر ماه امسال، رای به تعطیلی مرکز نام برده داده شده اما طرح این ادعا از این سازمان که نام خوش یا پرونده قابل قبولی در حوزه مراکز نگهداری نداشته، بهانه ای بیش نیست.

 

بهزیستی انجام وظیفه کرد!

«زیدوند»، سرپرست سازمان بهزیستی استان مرکزی : «بهزیستی استان وظیفه خودش را در قبال تعطیلی مرکز دهکده آرامش به صورت کامل انجام داده و پیش از وقوع این حادثه تمام موارد تخلف و حتی پیش بینی احتمال تلفات جانی در این مرکز را نیز به مسئولان قضایی گزارش کرده بود اما متاسفانه اطاله دادرسی و بررسی باعث شد تا حکم تعطیلی مرکز به موقع اجرایی نشده و آنچه که نباید در این مرکز اتفاق می افتاد، رخ دهد.»

 

عذر بدتر از گناه مسئولان در بهزیستی

«بهروز مروتی» مدیر کمپین معلولان در پاسخ : «ادعای سرپرست سازمان بهزیستی استان مرکزی مبنی بر اینکه طولانی شدن روند پیگیری پرونده از سوی مراجع دیگر باعث تاخیر در تعطیلی مرکز شده، عذر بدتر از گناه و غیر قابل قبول است. بهزیستی در مدت زمانی که به دلیل تخلفات متعدد و فاحش، رای به تعطیلی مرکز می دهد باید برای حفظ جان افراد دارای معلولیت آنها را در مراکز استاندارد و امن دیگری اسکان داده و بعد از آن کارهای حقوقی و اداری مربوطه از طریق بازرسی یا دادستانی انجام می شد.»

 

اطلاعات محرمانه بی معنی است

رییس کمپین معلولان:«هر بار در حوزه تخلفات مراکز نگهداری و توانبخشی معلولان اطلاع رسانی کرده ایم، در مورد جزییان حوادث اطلاعاتی به دست نمی آوردیم در حالیکه وقتی پای جان یک فرد بیمار و دارای معلولیت که به عنوان امانت به مراکز بهزیستی سپارده شده است، به میان می آید، هیچ اطلاعاتی مخفی و محرمانه نیست و باید در مورد جزییات آن شفاف سازی شود. این مراکز بیش از ۵۰ درصد از بودجه توانبخشی قانون معلولان را بلعیده و بهزیستی مطابق با معلولیت و هویت افراد بستری شده به این مراکز یارانه می دهند در حالیکه جان مددجویان در این مراکز در خطر است»

 

حوادث فاش شده؛ حوادث لاپوشانی شده!

ضرب و شتم یک معلول در مرکز «احسان» اهواز، فوت همزمان 3 معلول در مرکز نگهداری «المهدی» ممسنی، شکنجه یک معلول در مرکز گچساران، فوت مبهم فرد معلولی در مرکز «فسا»، قطع شدن دست فردی که برای ترک مواد مخدر در یکی از مراکز بهزیستی پذیرفته می شود، وقوع یک مرگ مشکوک در مرکز مازندران، مسمومیت دسته جمعی حدود 20 مددجو در یک مرکز و فوت همزمان 3 نفر از آنها تنها نمونه های کوچکی از حوادث فاش شده در میان 2 هزار و 500 مرکز نگهداری و توانبخشی شبانه روزی سازمان بهزیستی بوده که هر کدام از آنها به تنهایی کافیست تا از آنچه که در مراکز می گذرد مطلع و نگران شویم!

 

ترس از اطلاع رسانی پیرامون تخلفات

رییس کمپین معلولان:«بهزیستی به چند دلیل عمده تخلفات را لاپوشانی می کند.بسیاری از مراکز، توسط افرادی اداره و مدیریت می شوند که زمانی از کارکنان یا بازنشسته های این سازمان بودند و یا در حال حاضر در سازمان شاغل هستند و دلیل عدم ورودشان به تخلفات این است که اگر بخواهند تخلفات را بررسی کنند، خودشان و وظیفه نظارتی شان را زیر سوال می برند. بسیاری از فعالان حوزه معلولان هم به وقوع تخلفات گسترده در مراکز واقف هستند اما از رسانه ای کردن حوادث و موارد تخلف، واهمه دارند.

 

جای خالی حسابرسی و شفافیت مالی در مراکز بهزیستی

«مروتی»، فعال حوزه معلولان؛ «وقوع تخلف در مراکز به دلیل مشکلات مالی، توجیه پذیر نیست. این مراکز علاوه بر بودجه سازمان بهزیستی، از مشارکت های مردمی و خیرین هم بهره مند می شوند و اگر چه میزان مشارکت ها به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر شده اما واقعیت آن است که راه اندازی این مراکز، یک نوع  فعالیت اقتصادی سود ده بوده که اگر صرفه اقتصادی از محل آن وجود نداشت این مراکز نیز راه اندازی نمی شد. در حوزه مشارکت های مردمی در مراکز نیز شفافیت و جسابرسی وجود ندارد.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: