کد خبر: ۳۱۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 06
متاسفانه در فرهنگ بخشی از مردم ایران، غیرت و آبرو تبدیل به حکم غیر قابل بازگشتی برای قتل دختر یا همسر شده است. آنها به بهانه اینکه غیرت من کجاست؟ یا آبرویم را بُردی، به راحتی جان نزدیک‌ترین آدم‌ها به خود را می‌گیرند.
شفاآنلاین>سلامت>ایران و جهان این روزها پر از خبرهای گوناگون هستند و شاید این پرخبری باعث شده است که بعضی از خبرها در حاشیه قرار بگیرند و کمتر آن به پرداخته شود. یکی از آن خبرها که دیده نشد و بسیار هم ناراحت کننده است، کشته شدن ۵ زن طی دو هفته گذشته توسط برادر، پدر، شوهر یا دیگر بستگان به بهانه ناموس و غیرت.

ایران و جهان این روزها پر از خبرهای گوناگون هستند و شاید این پرخبری باعث شده است که بعضی از خبرها در حاشیه قرار بگیرند و کمتر آن به پرداخته شود. یکی از آن خبرها که دیده نشد و بسیار هم ناراحت کننده است، کشته شدن ۵ زن طی دو هفته گذشته توسط برادر، پدر، شوهر یا دیگر بستگان به بهانه ناموس و غیرت.

متاسفانه در فرهنگ بخشی از مردم ایران، غیرت و آبرو تبدیل به حکم غیر قابل بازگشتی برای قتل دختر یا همسر شده است. آنها به بهانه اینکه غیرت من کجاست؟ یا آبرویم را بُردی، به راحتی جان نزدیک‌ترین آدم‌ها به خود را می‌گیرند.

کاش می‌شد رسانه‌های تاثیر گذار روی مردم مانند صداوسیما، شبکه نمایش خانگی و حتی خود مردم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست هم دهند و کمک کنند تا با یک فرهنگ سازی درست، معنای غیرتی که به مرگ زنان و دختران ختم می‌شود را تغییر دهیم.

باید به خانواده‌ها گفت، آبرو یعنی حرف مردم و به خاطر حرف فامیل و همسایه نباید جان انسانی را گرفت، آنهم آدمی که دختر یا همسر ماست و بخشی مهمی از زندگی.

چندی پیش دختری توییت کرده بود که از خانه فرار کردم وقتی برگشتم پدرم مهم‌ترین حامی‌ام بود. به برادرهای‌ام گفته بود اگر نازک‌تر از گل به من بگویند با او طرف هستند. غیرت یعنی این. یعنی پدری که تمام قد پشت خانواده‌اش می‌‌ایستند و می‌گوید «گور پدر حرف مردم»

پدر باید به گونه‌ای رفتار کند که وقتی دختر یا همسر از همه جا برید و تنها میان دنیا ماند، به سمت او بیاید و آغوشش را امن‌ترین جای دنیا بداند. بعضی از دخترها بعد از اینکه همه مسیرها به روی آنها بسته شد، دوست دارند دوباره به آغوش خانواده برگردند اما می‌ترسند؛ می‌ترسند چون می‌دانند دنیایی سیاه در خانه منتظر آنهاست. می‌دانند اگر برگردند قربانی خشم پدر یا بردران‌شان می‌‍شوند و مادرانی که در این میان برای حفظ زندگی سکوت می‌کنند و دم نمی‌زنند.

هر روز با خود تمرین کنیم که بتوانیم با فرزندهای خود حرف بزنیم. اجازه بدهیم آنها مشکلات خود را به ما بگویند. اجازه ندهیم آنها به جای مشورت با ما به سراغ هم‌سالان خود بروند و با آنها مشورت کنند و دوستان‌شان هم به خاطر کم تجربگی مسیر غلط را در برابر آنها قرار دهند.

پدر غیرتمند کسی است که در برابر حرف مردم بایستد و زندگی خودش، زنش و بچه‌های‌اش را حفظ کند و دوباره از نو بسازد.پدر غیرتمند کسی است که دخترش می‌تواند راحت با او حرف بزند و از مشکلات‌اش بگوید.

غیرت مساوی با خشونت نیست. همسری که سر زنش را می‌برد و در شهر می‌چرخاند، پدری که با داس دخترش را به قتل می‌رساند و یا پدری که به خاطر دیر آمدن دخترش او را به کام مرگ می‌کشاند را غیرت‌مند ننامیم. نگوییم مرد است و غیرت‌اش!

به خدا که نام این رفتار غیرت نیست. اشتباه فهمیده‌ایم. اشتباه به ما منتقل  کرده‌اند. دست‌هایی که به خون آلوده می‌شوند، دست‌های یک مردم غیرتی نیست. دست‌های مرد غیرت‌مند برای در آغوش کشیدن دختر و همسرش و در حمایت از آنها باز می‌شود.عصرایران / مصطفی داننده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: