کد خبر: ۳۱۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 06
با رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای بیش از ۶۵ درصد زنانی که به علت اختلال در تخمک‌گذاری نابارور هستند، درمان می‌شوند.

 شفاآنلاین>سلامت>دکتر مجید کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر تغذیه مناسب در درمان ناباروری اظهار کرد: عمل لقاح و تشکیل نطفه نیازمند واکنش‌های زیستی بسیار پیچیده است اما در بیشتر  اوقات به خوبی انجام می‌شود؛ با این وجود تعدادی از زوجین در باروری دچار مشکل می‌شوند.

 به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: به نظر می رسد شیوع ناباروری در ایران مقداری از متوسط جهانی که ۱۲ تا ۱۵ درصد است بالاتر است؛ ممکن است این مساله علت‌های بسیار گوناگونی داشته باشد و به همین دلیل روش‌های بسیار پیشرفته و متنوعی برای درمان ناباروری معرفی شده و در حال استفاده است.

شایع‌ترین علت‌های ناباروری زنان

کاراندیش بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علت‌های ناباروری در زنان، عدم تخمک‌گذاری منظم است. با مطالعات طولانی مدت بر تعداد نمونه‌های زیاد مشخص شده که با چند کار ساده که بخش مهم آن‌ها مرتبط با تغذیه است می‌توان تعداد بسیار زیادی از زنان نابارور را که علت نازایی آنان اختلال در تخمک‌گذاری است درمان کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن یکی از مهم‌ترین کارها برای درمان ناباروری است. البته باید توجه کرد که لازم نیست حتماً به وزن ایده‌آل رسید و چنانچه تنها ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کاهش یابد کمک زیادی به درمان نازایی خواهد شد.

راه‌های درمان ناباروری با تغذیه صحیح

وی افزود: بهترین نوشیدنی آب است. البته مقدار متعادل چای یا قهوه مشکل بزرگی برای باروری ایجاد نمی‌کند اما باید به مصرف نوشابه‌های گازدار باید توجه خاصی کرد و تا حد امکان از مصرف آن‌ها خودداری کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمان گفت: بهترین و سالم‌ترین نوع روغن در رژیم غذایی زنان نابارور روغن‌های مایع غیر اشباع با یک پیوند دوگانه است که در روغن زیتون به فراوانی وجود دارد. اسیدهای چرب اشباع که در روغن‌های حیوانی یا جامد و محصولات گوشتی پرچرب وجود دارد باید تا حد امکان در این نوع رژیم‌های غذایی محدود شود.

وی افزود: از طرف دیگر اسیدهای چرب ترانس که یک نوع از اسیدهای چرب هستند، در این زمینه بسیار زیان‌آور است؛ این نوع اسیدهای چرب در بسیاری از انواع فست فودها و روغن‌های جامد وجود دارد.

عضو هیات علمی گروه آموزشی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: بدن همواره به پروتئین نیاز دارد اما توصیه می‌شود در رژیم‌های غذایی برای درمان نازایی، بخش زیادی از پروتئین از منابع غذایی گیاهی مثل حبوبات و غلات کامل تامین و از مصرف مقادیر زیاد گوشت و پروتئین‌های حیوانی پرهیز شود.

وی با اشاره به تاثیر دریافت کافی آهن و اسید فولیک در بارداری عنوان کرد: در درمان زنان نابارور باید به دریافت کافی آهن و اسید فولیک توجه کرد اما برای مصرف کافی آهن افرادی که در حال تلاش برای درمان ناباروری هستند نباید مقدار زیادی گوشت مصرف کنند و می‌توان برای این منظور از مکمل‌های آهن و اسید فولیک هم استفاده کرد.

کاراندیش بیان کرد: انجام ورزش و فعالیت بدنی از توصیه‌های ضروری برای همه مردم است اما انجام آن برای درمان ناباروری بسیار مهم است. ورزش‌های مناسب، ورزش‌های با شدت متوسط هستند و باید از ورزش‌های با شدت زیاد خودداری کرد. انجام ورزش علاوه بر کمک به درمان ناباروری به کاهش وزن اضافه نیز کمک می‌کند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به بیشتر افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و برای آن‌ها رژیم غذایی تنظیم می‌شود توصیه می‌شود که تا حد امکان از همه گروه‌های غذایی و انواع کم چرب آن‌ها استفاده کنند اما استثنائاً در درمان تغذیه‌ای زنان نابارور توصیه می‌شود مقدار مورد نیاز لبنیات از انواع پر چرب تامین شود. البته این توصیه تنها تا موقعی است که بارداری اتفاق بیفتد و ضروری نیست که در کل دوران بارداری همچنان لبنیات پرچرب مصرف شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد که با رعایت این توصیه‌ها بیش از ۶۵ درصد زنانی که علت نازایی آنان اختلال در تخمک‌گذاری است درمان شوند. هر چند که مخاطب اصلی این توصیه‌ها زنان هستند اما قطعاً رعایت تعدادی از این موارد از جمله کاهش وزن اضافه و پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار برای درمان ناباروری مردان نیز توصیه می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: