کد خبر: ۳۱۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 06
روز گذشته همزمان با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، بازار سهام فرو ریخت
 شفاآنلاین>سلامت>روز گذشته همزمان با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، بازار سهام فرو ریخت؛ شاخص کل بورس ۱۷ هزار پله پایین رفت و شاخص هم‌وزن نیز بیش از هفت هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

به گزارش شفاآنلاین:حالا به نظر می‌رسد عزم شورای رقابت برای دست‌اندازی در عرضه خودرو در بورس کالا جزم است؛ عزمی که البته نمی‌تواند بدون حمایت از سوی ذی‌نفعان یا برخی نهادها هم باشد.

روز گذشته معاملات سهام با احتیاط آغاز شده بود و معامله‌گران در انتظار دستورالعمل شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، داد‌وستدها را با افت و خیز دنبال می‌کردند تا اینکه بالاخره شورای رقابت دستورالعملی را که یازدهم بهمن‌ماه تصویب کرده بود، در ساعت معاملات بازار سهام منتشر کرد تا سهام خودرویی با افت جدی مواجه شود. به این ترتیب خودرویی‌ها صف فروش شدند و این دومینو به بقیه بازار هم سرایت کرد.شورای رقابت در دستورالعمل جدید خود، بورس کالا را از روش‌های عرضه خودرو حذف کرد. در این دستورالعمل هیچ نامی از بورس نیست و تنها نام قرعه‌کشی به چشم می‌خورد و باز دوباره روز از نو روزی از نو. لاتاری خودرو و سیستم معیوب باز می‌گردد. بازار سهام نیز از این ماجرا به شدت آسیب دید. در حالی که امیدها برای رونق دوباره بازار بورس شکل گرفته بود حالا به نظر می‌رسد وزارت صمت هم بدش نمی‌آید روال سابق عرضه خودرو و زیان خودروسازها همچنان ادامه پیدا کند.در بخشی از اطلاعیه شورای رقابت آمده است: تعادل در بازار خودرو از طریق ایجاد فضای رقابتی شکل می‌گیرد. لذا مسلم است که باید از قیمت‌گذاری دستوری خصوصا در شرایط تورمی و افزایش هزینه‌های تولید پرهیز شود تا آسیبی به تولید‌کنندگان نرسد!این در حالی است که بهترین روش تعادل بازار، عرضه خودرو در بورس کالاست و با قیمت‌گذاری دستوری و فروش خودرو به واسطه قرعه‎کشی مجددا شاهد رانت و دلال‌بازی در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود.به نظر می‌رسد نه تنها پشت این تصمیم ذینفعان قدرتمندی قرار دارد، بلکه همزمانی ابلاغ‌ها با اوج بازار هم در نوع خود مشکوک است. گو اینکه رونق بازار سرمایه هم چندان به مذاق برخی خوش نمی‌آید.

پشت پرده ریزش بازار بورس
اما در همین زمینه نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه  می‌گوید: در سال ۹۹ بورس دچار ریزش شدیدی شد و بعد از آن رفته‌رفته، اندک اعتماد در حال بازگشت به بازار بود که با توجه به تصمیم‌های اخذ شده تمام خروج پول‌ها قطعا وارد بازارهای موازی خواهد شد.
وی می‌افزاید: در مورد خودرو اصلی‌ترین دلیلی که شورای رقابت برای ممانعت از عرضه خودرو به بورس کالا وارد کرده بود افزایش قیمت و التهابات موجود است که از دید اقتصاد این دیدگاه اشتباهی است چراکه زمانی در یک بازار تعادل وجود خواهد داشت که عرضه با تقاضا برابر باشد و از سوی دیگر انتظارات تورمی باعث شده تا سمت تقاضا به شدت تقویت شود پس قطعا افزایش قیمت خودرو در بورس کالا ناشی از انتظاراتی است که وجود دارد و نباید علت را در مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا دنبال کنیم.

رجایی خاطرنشان می‌کند: حال سوالی که مطرح است با توجه به انتظارات تورمی و همینطور تقاضای بالا شورای رقابت چه راهکاری برای عرضه خودرو دارد و سوال دومی که مطرح است چرا نتیجه‌ای که در روز ۱۱ بهمن به اتمام رسیده و نتیجه آن مشخص شده دقیقا باید در زمان بازار آن هم در نقطه‌ای که شاخص سطح حمایتی خود را از دست داده ابلاغ شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازی خودرویی‌ها در این نقطه به اتمام نخواهد رسید، می‌افزاید: اگر سهام خودرویی در بورس جمع و جور نشوندیک افتضاح کامل برای وزارت اقتصاد و همینطور صنعت خواهد بود پس ما با دو سناریو مواجه هستیم: یا در روزهای آینده قیمت پایه خودرو افزایش پیدا خواهد کرد یا در حالت دوم بخشی از سود خودروسازها که ناشی از اختلاف پایه قیمت با قیمت رقابتی است به خزانه دولت واریز خواهد شد.رجایی تصریح می‌کند: همچنین باید به این نکته توجه شود که شورای رقابت یکی از دلایل مهم برای عرصه خودرو در بورس کالا را انحصار عنوان کرده که اگر نگاهی به محصولات عرضه شده، در بورس کالا داشته باشیم متوجه خواهیم شد فلز و کاتدهای مسی نیز در بورس کالا عرضه می‌شود پس نمی‌توان برای یک محصول به بهانه انحصار وارد عمل شد و برای محصول دیگر دیدگاه متفاوتی داشت.وی می‌افزاید: جدا از اقتصاد اگر در مبحث بازاریابی نیز نگاه کنیم زمانی که تقاضا برای کالایی بیش از حد است از دیدگاه سرکوب استفاده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که الگوی مصرف گاز به حد بالایی می‌رسد با تبلیغات سرکوبگرایانه تلاش می‌شود الگوی مصرف یا همان تقاضا کاسته شود پس در چنین وضعیتی بهتر است به جای هدررفت منابع با دید اقتصاد و مارکتینگ به قضیه نگاه شود تا بازار به تعادل برسد.

رجایی در خصوص روند حرکت شاخص نیز می‌گوید: شاخص کل با توجه به اخباری که در مورد خودرویی‌ها داشت حمایت خود را هفته گذشته از دست داد. در ادامه شاخص باید به سطوح ۱۴۸۰ الی ۱۵۱۰ بازگردد و بعد از آن رشد مجددی تا ۱۵۷۰ دارد.

نقش وزارت صمت در توقف عرضه خودرو به بورس
تجارت‌نیوز در این باره می‌نویسد: «‌همان‌طور که گفته شد وزارت صمت مخالف صددرصد عرضه خودرو در بورس کالا بود و در این مدت تلاش‌های زیادی برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا انجام داد. حتی به واسطه تلاش‌های بی‌وقفه وزارت صمت چند ماهی عرضه خودرو در بورس متوقف شد اما پس از آن دوباره این عرضه‌ها با قوت بیشتر انجام شد.

تقریبا نیمه‌های پاییز بود که قرار شد خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند؛ چند روز پس از اعلام این خبر وزارت صمت یک‌باره تغییر موضع داد و موافق عرضه خودرو در بورس کالا شد.
این تغییر موضع برای همه جای ابهام داشت تا اینکه مشخص شد شرکت‌های وارد‌کننده تنها ۱۵ درصد از واردات خودرو سود خواهند کرد و مابقی آن به جیب دولت می‌رود.این سود ۸۵ درصدی باعث شد که وزارت صمت ظاهرا تغییر موضع دهد و موافق عرضه خودرو در بورس شود. اما این موافقت تنها در ظاهر بوده و در باطن وزارت صمت مخالف صددرصد عرضه خودرو بود.وزارت صمت در میانه پاییز برای حفظ ظاهر موافقت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده بود و اکنون پشت شورای رقابت برای مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا ایستاده است.
اظهارات اعضای شورای رقابت نشان می‌دهد که این شورا به دنبال کسب سود از فروش خودرو است و زمانی که بورس کالا سودی به شورای رقابت نمی‌رساند این عرضه نیز باید کنسل شود. یعنی در این میان کاهش زیان کارخانجات، سود مردم و حتی شفافیت اقتصاد مهم نیست، تنها سود شورای رقابت حرف اول را می‌زند.
برچسب ها: لاتاری ، خودرو ، بورس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: