کد خبر: ۳۱۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 01
این روزها همه چیز در حال گران شدن است؛ علی رغم آمار و ارقامی که مسئولان از پایین آمدن نرخ تورم اعلام می‌کنند، بالارفتن قیمت‌ها (قیمت اقلام و مواد خوراکی و غیر خوراکی مورد نیاز مردم) با افزایش قابل مشاهده‌ای روبه‌رو بوده.
شفاآنلاین>سلامت>از پیاز و سکه و دلار گرفته تا اتومبیل و... و حالا زمزمه‌های بالا رفتن قیمت سیگار آنچه برای سلامتی مضر است و روی پاکتش نوشته شده؛ ترک سیگار موجب سلامتی و طول عمر می‌شود و درصد بالایی از مردم با اشراف به این موضوع به صورت یکی از کالاهای اساسی و روزانه آن را استعمال می‌کنند. هنوز تحقیقی در این خصوص صورت نگرفته که آیا افزایش فشار عصبی و گرفتاری‌ها و مشغله زندگی چه قدر در بالا رفتن مصرف آن تاثیر می‌گذارد. از مصرف کننده‌ها یعنی همه مردان و زنانی که استفاده می‌کنندْ بپرسید می‌گویند موثر است.

در بین همه کشورهای منطقه رتبه برتر را داریم

به گزارش شفاآنلاین:بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه متأسفانه 13درصد مرگ و میر در کشور ناشی از مصرف سیگار است، گفته: امیدواریم امسال نمایندگان مجلس مالیات بر سیگار را وضع کنند، چراکه وقتی سیگار گران شود میل به سیگار کشیدن کم می‌شود و ما امیدواریم در این شاخص بتوانیم رتبه برتر را کسب کنیم. منظور او از رتبه بندی، تقسیم بندی WHo در منطقه مدیترانه شرقی است.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در حاشیه هفتمین همایش مرجعیت علمی درباره رتبه سلامت ایران در منطقه مدیترانه شرقی، اذعان کرده که: براساس تقسیم بندی WHo ما در منطقه مدیترانه شرقی قرار داریم و در بین همه کشورهایی که در این منطقه قرار دارد ما رتبه برتر را داریم. او با اشاره به حضورش در قاهره گفته: در کنفرانس منطقه‌ای Who که در قاهره برگزار شد جمهوری اسلامی در همه شاخص‌ها رتبه اول را داشت غیر از یک مورد آن هم شاخص مصرف سیگار. این وزیر همچنین به حضور چشمگیر کادر درمان در ایام اربعین اشاره کرده و توضیح داده که: وزارت بهداشت در همه صحنه‌های مردمی حضور داشته است در ایام دهه فجر نیز حدود 124 غرفه فجر سلامت در روز 22بهمن در تهران پیش بینی شده است که اقدام به کنترل قند و فشار خون و... می‌کنند.

پایین رفتن سن مصرف سیگار در ایران

خرداد ماه، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به کاهش سن شروع مصرف دخانیات در کشور، بر نقش والدین در جلوگیری از گرایش فرزندان به دخانیات تاکید کرده بود. غلامرضا حیدری گفته بود: طبق آمار بیش از 20 درصد مردان و چهار درصد زنان بالای 15 سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند و از نظر آماری حدود 14 درصد کل افراد جامعه به صورت روزانه به استعمال دخانیات می‌پردازند.

به گفته حیدری، در صورتی که مصرف تفننی سیگار و قلیان را نیز در نظر بگیریم حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه (زن و مرد) مصرف دخانیات دارند که در مقایسه با آمارهای جهانی از این نظر در جایگاه متوسطی قرار داریم و این در حالی است که در کشورهای همسایه ما در منطقه خاورمیانه این میزان کمی بالاتر است. او توضیح داده بود که: در کشورهای شمال اروپا، کانادا، تایلند، نیوزیلند و استرالیا میزان مصرف سیگار در سنین بالای 15 سال در زنان و مردان به شش تا نه درصد افراد جامعه رسیده است.

حیدری، سن اولین تجربه مصرف سیگار را با سن متوسط شروع مصرف دخانیات متفاوت دانسته و افزوده بود: سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین 13 تا 15 سالگی است. او ضمن ابراز تأسف از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دو دهه اخیر در کشور، گفته بود: در دهه 40، سن شروع مصرف سیگار در کشور 30 سالگی، در دهه 50 حدود 25 سالگی و در دهه 70 زیر 18 سال بود اما امروز به 13 تا 15 سالگی رسیده است.

حیدری به این نکته هم اشاره کرده بود که: مصرف سیگار در زنان ایرانی حدود یک هشتم کمتر از مردان است اما استعمال قلیان در هر دو جنس برابر است. به گفته او، استعمال قلیان در زنان در دو دهه اخیر به عنوان یک تفریح و سرگرمی تفننی و رفتار دسته جمعی افزایش یافته است.

ترک کنید

گفتنی است که مسئولان افزایش مصرف سیگار و شیوع آن را به دلیل الگوبرداری از سبک زندگی غربی و تحت تاثیر فضاهای مجازی می‌دانند. کارشناسان هم با تاکید بر اینکه افراد سیگاری هر چه سریع‌تر استعمال دخانیات را ترک کنند، می‌گویند اگر فرد سیگاری در سال‌های جوانی سیگار را ترک کند بدنش با قدرت بیشتری می‌تواند به ترمیم عوارض ناشی از استعمال دخانیات بپردازد و عوارض آن بسیار زود برطرف می‌شود. به گفته آنها، روش‌های خوبی برای ترک استعمال دخانیات وجود دارد و افراد سیگاری می‌توانند با مراجعه به مراکز درمان دولتی از پزشکان آموزش‌دیده توصیه‌های لازم را دریافت کرده و با موفقیت این فرایند را طی کنند.روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: