کد خبر: ۳۱۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 01
وقتی مقایسه درآمدها را هم ملاحظه کنیم متوجه می‌شویم علی‌رغم چهل و چهار سال تحریم و بیش از دو برابر شدن جمعیت و هشت سال جنگ پر هزینه، توان خرید مردم امروز چندین برابر شده است.
شفاآنلاین>سلامت>عده‌ای تصور می‌کنند دوران شاه ارزانی بوده. وقتی مقایسه درآمدها را هم ملاحظه کنیم متوجه می‌شویم علی‌رغم چهل و چهار سال تحریم و بیش از دو برابر شدن جمعیت و هشت سال جنگ پر هزینه، توان خرید مردم امروز چندین برابر شده است.

به گزارش شفاآنلاین:علت‌اینکه بعضی‌ها گمان‌می‌کنند در دوران پهلوی ارزانی بوده این است که عده‌ای نرخ های زمان شاه را برای جوانان نقل می‌کنند ولی از درآمدهای آن زمان صحبتی نمی‌کنند. سال ۱۳۴۹ که پیکان ۱۸ هزارتومان بود. حقوق یک کارمند رسمی در ماه ۲۰۰ تک تومانی یعنی دو هزار ریال بود. اگر یک کارمند می‌خواست پیکان بخرد باید حقوق ۹۰ ماه یعنی ۵/۷ سالش را پرداخت می‌کرد. اهالی یک روستا با ۳۰ خانوار، با مشارکت هم توانسته بودند یک نیسان دست دوم! به قیمت ۱۵ هزار تومان آن هم قسطی بخرند،تا بتوانند با هم به شهر نزدیک خود بروند و شیر و لبنیات بفروشند و مایحتاج خود را خرید کنند.! ولی امروز عمده روستائیان خود صاحب یک نیسان یا ماشین دیگر هستند.

 آری، وضعیت واقعی اقتصاد ایران این چنین بود درحالی که عده‌ای تصور می‌کنند آن دوران ارزانی بوده... البته قطعا وقتی فقط به قیمت‌ها نگاه کنیم آن دوران اجناس ارزان‌تر بوده اما وقتی مقایسه درآمدها را هم ملاحظه کنیم متوجه می‌شویم علی‌رغم چهل و چهار سال تحریم و بیش از دو برابر شدن جمعیت و هشت سال جنگ پر هزینه، توان خرید مردم امروز چندین برابر شده است.کیهان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: