کد خبر: ۳۱۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 01
اميدواريم امسال نمايندگان مجلس ماليات بر سيگار را وضع کنند، چراکه وقتي سيگار گران شود ميل به سيگار کشيدن کم مي‌شود و ما اميدواريم در اين شاخص بتوانيم رتبه برتر را کسب کنيم. منظور او از رتبه بندي، تقسيم بندي WHo در منطقه مديترانه شرقي است
شفاآنلاین>سلامت> اين روزها همه چيز در حال گران شدن است؛ علي رغم آمار و ارقامي که مسئولان از پايين آمدن نرخ تورم اعلام مي‌کنند، بالارفتن قيمت‌ها (قيمت اقلام و مواد خوراکي و غير خوراکي مورد نياز مردم) با افزايش قابل مشاهده‌اي روبه‌رو بوده.

به گزارش شفاآنلاین:از پياز و سکه و دلار گرفته تا اتومبيل و... و حالا زمزمه‌هاي بالا رفتن قيمت سيگار آنچه براي سلامتي مضر است و روي پاکتش نوشته شده؛ ترک سيگار موجب سلامتي و طول عمر مي‌شود و درصد بالايي از مردم با اشراف به اين موضوع به صورت يکي از کالاهاي اساسي و روزانه آن را استعمال مي‌کنند. هنوز تحقيقي در اين خصوص صورت نگرفته که آيا افزايش فشار عصبي و گرفتاري‌ها و مشغله زندگي چه قدر در بالا رفتن مصرف آن تاثير مي‌گذارد. از مصرف کننده‌ها يعني همه مردان و زناني که استفاده مي‌کنندْ بپرسيد مي‌گويند موثر است.

در بين همه کشورهاي منطقه رتبه برتر را داريم

بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت با بيان اينکه متأسفانه 13درصد مرگ و مير در کشور ناشي از مصرف سيگار است، گفته: اميدواريم امسال نمايندگان مجلس ماليات بر سيگار را وضع کنند، چراکه وقتي سيگار گران شود ميل به سيگار کشيدن کم مي‌شود و ما اميدواريم در اين شاخص بتوانيم رتبه برتر را کسب کنيم. منظور او از رتبه بندي، تقسيم بندي WHo در منطقه مديترانه شرقي است. وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشکي در حاشيه هفتمين همايش مرجعيت علمي درباره رتبه سلامت ايران در منطقه مديترانه شرقي، اذعان کرده که: براساس تقسيم بندي WHo ما در منطقه مديترانه شرقي قرار داريم و در بين همه کشورهايي که در اين منطقه قرار دارد ما رتبه برتر را داريم. او با اشاره به حضورش در قاهره گفته: در کنفرانس منطقه‌اي Who که در قاهره برگزار شد جمهوري اسلامي در همه شاخص‌ها رتبه اول را داشت غير از يک مورد آن هم شاخص مصرف سيگار. اين وزير همچنين به حضور چشمگير کادر درمان در ايام اربعين اشاره کرده و توضيح داده که: وزارت بهداشت در همه صحنه‌هاي مردمي حضور داشته است در ايام دهه فجر نيز حدود 124 غرفه فجر سلامت در روز 22بهمن در تهران پيش بيني شده است که اقدام به کنترل قند و فشار خون و... مي‌کنند.

پايين رفتن سن مصرف سيگار در ايران

خرداد ماه، رئيس مرکز تحقيقات پيشگيري و کنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با اشاره به کاهش سن شروع مصرف دخانيات در کشور، بر نقش والدين در جلوگيري از گرايش فرزندان به دخانيات تاکيد کرده بود. غلامرضا حيدري گفته بود: طبق آمار بيش از 20 درصد مردان و چهار درصد زنان بالاي 15 سال در کشور مصرف روزانه سيگار دارند و از نظر آماري حدود 14 درصد کل افراد جامعه به صورت روزانه به استعمال دخانيات مي‌پردازند. به گفته حيدري، در صورتي که مصرف تفنني سيگار و قليان را نيز در نظر بگيريم حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه (زن و مرد) مصرف دخانيات دارند که در مقايسه با آمارهاي جهاني از اين نظر در جايگاه متوسطي قرار داريم و اين در حالي است که در کشورهاي همسايه ما در منطقه خاورميانه اين ميزان کمي بالاتر است. او توضيح داده بود که: در کشورهاي شمال اروپا، کانادا، تايلند، نيوزيلند و استراليا ميزان مصرف سيگار در سنين بالاي 15 سال در زنان و مردان به شش تا نه درصد افراد جامعه رسيده است. حيدري، سن اولين تجربه مصرف سيگار را با سن متوسط شروع مصرف دخانيات متفاوت دانسته و افزوده بود: سني که فرد شروع به استعمال سيگار روزانه مي‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقي مي‌شود که اين سن در کشور ما بين 13 تا 15 سالگي است. او ضمن ابراز تأسف از کاهش سن شروع مصرف دخانيات در دو دهه اخير در کشور، گفته بود: در دهه 40، سن شروع مصرف سيگار در کشور 30 سالگي، در دهه 50 حدود 25 سالگي و در دهه 70 زير 18 سال بود اما امروز به 13 تا 15 سالگي رسيده است. حيدري به اين نکته هم اشاره کرده بود که: مصرف سيگار در زنان ايراني حدود يک هشتم کمتر از مردان است اما استعمال قليان در هر دو جنس برابر است. به گفته او، استعمال قليان در زنان در دو دهه اخير به عنوان يک تفريح و سرگرمي تفنني و رفتار دسته جمعي افزايش يافته است.

ترک کنيد

گفتني است که مسئولان افزايش مصرف سيگار و شيوع آن را به دليل الگوبرداري از سبک زندگي غربي و تحت تاثير فضاهاي مجازي مي‌دانند. کارشناسان هم با تاکيد بر اينکه افراد سيگاري هر چه سريع‌تر استعمال دخانيات را ترک کنند، مي‌گويند اگر فرد سيگاري در سال‌هاي جواني سيگار را ترک کند بدنش با قدرت بيشتري مي‌تواند به ترميم عوارض ناشي از استعمال دخانيات بپردازد و عوارض آن بسيار زود برطرف مي‌شود. به گفته آنها، روش‌هاي خوبي براي ترک استعمال دخانيات وجود دارد و افراد سيگاري مي‌توانند با مراجعه به مراکز درمان دولتي از پزشکان آموزش‌ديده توصيه‌هاي لازم را دريافت کرده و با موفقيت اين فرايند را طي کنند.آرمان ملی

برچسب ها: مالیات ، سیگار ، دلار ، سکه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: