کد خبر: ۳۱۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 30
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر سرفه بعد از چند هفته ادامه داشته باشد و یا همراه با علایمی، چون خلط غلیظ و آزار دهنده، تنگی نفس، احساس خفگی و اختلال در بلعیدن باشد باید به پزشک مراجعه شود.

شفاآنلاین>سلامت>با شروع فصل سرما معمولا شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا شدت پیدا می‌کند و سرفه یکی از نشانه‌های بروز بیماری در دستگاه تنفسی است که زمستان امسال نیز تعدد افرادی که در جامعه سرفه می‌کنند را بیشتر شاهدیم.

به گزارش شفاآنلاین:محمدرضا قاسمی، متخصص بیماری‌های عفونی سرفه را نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات دستگاه تنفسی در هنگام بیماری و یک علامت هشدار دهنده و گاه بیانگر بیماری‌های جدی و تهدید کننده معرفی و اظهار کرد: سرفه یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران است می‌تواند اختیاری یا غیر اختیاری باشد که گیرنده‌های سرفه علاوه بر دستگاه تنفسی و مجاری هوایی در مری، پرده اطراف قلب و دیافراگم هم هستند.

وی در تقسیم بندی انواع سرفه، سرفه تا ۳ هفته را حاد، ۳ تا ۸ هفته را تحت حاد و بالای ۸ هفته را مزمن اعلام کرد و افزود: بر اساس این تقسیم‌بندی علل سرفه متفاوت است، سرفه می‌تواند خشک، سرفه با خلط، سرفه با خلط چرکی، سرفه خونی، سرفه خونی و چرکین باشد، که اکثرا افراد بین خلط با خلط چرکی فرقی قائل نیستند در حالی که کاملاً متفاوت است و خلط چرکی بیشتر بیانگر عفونت‌های باکتریال است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که در حالت طبیعی و عادی ما صدها سی‌سی ترشحات داریم که از سینوس‌ها، مجاری اشکی، غدد بزاقی و ... سرازیر می‌شوند، تصریح کرد: در حالت عادی ما متوجه این حجم از ترشحات نیستیم، اما در اثر عفونت ها، ویروس، آلرژی این ترشحات افزایش یافته، غلیظ و چسبنده می‌شود که ما به عنوان خلط از آن یاد می‌بریم و آزاردهنده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: سرفه بیشتر اوقات با علائم و نشانه‌های دیگری از جمله تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، خلط خونی و چرکی، کاهش وزن، بی اشتهایی، ضعف و بی حالی، سردرد، اختلال در هوشیاری و سرگیجه همراه است که هر چه این علائم بیشتر باشد بیانگر بیماری‌های جدی و گاه تهدید کننده حیات هستند.

وی ادامه داد: اگر رفلکس سرفه به علت مختلف از جمله بیماری‌های مغزی مختل شود و این مکانیسم دفاعی از بین برود، بدن به ویژه ریه‌ها مستعد مشکلات و بیماری‌های متعددی می‌شود لذا وجود سرفه طبیعی بوده و بیانگر سلامتی و یک واکنش دفاعی بدن است، البته سرفه‌های طولانی مدت و شدید و خسته‌کننده است باعث بی خوابی، سردرد، بی اختیاری ادرار، پارگی عروق در چشم و شکستگی دنده‌ها شود.

این متخصص، سرماخوردگی، آنفلوانزا، بیماری کرونا، ورود ذرات تحریک کننده به گلو و راه‌های هوایی، ذات الریه، سیاه سرفه ورود جسم خارجی به راه‌های هوایی را از علل شایع سرفه‌های حاد عنوان کرد و گفت: در عفونت‌های ویروسی به ویژه آنفلوانزا و کرونا بعد از سپری شدن دوره حاد بیماری (۵ تا ۷ روز) سرفه خشک می‌تواند هفته‌ها ادامه داشته باشد لذا باید با رعایت توصیه‌ها و گاه مصرف دارو همراه با صبر و حوصله مشکل حل شود.

قاسمی افزود: مصرف مایعات گرم و ولرم، استنشاق و شستشوی بینی با آب روزانه چند بار، غرغره آب نمک روزانه چند بار، استراحت صوتی، پرهیز از مصرف خوراکی و آشامیدنی‌های تند و محرک از جمله ترشیجات و خیارشور و در نهایت اگر ضرورت داشت مصرف دارو اجتناب از دخانیات و بخور هم در چند نوبت کارگشا است.

وی با اشاره به علل سرفه‌های مزمن نیز گفت: دلیل سرفه‌های مزمن آلرژی، آسم، ترشحات پشت حلق (PND)، بیماری رفلاکس معده به مری، برونشیت مزمن، آسیب به طناب‌های صوتی، سیگار، بدخیمی‌ها و سرطان‌ها و ماندگاری جسم خارجی در راه‌های هوایی، سل ریوی، نارسایی‌های مزمن قلبی و برخی داروها باشد که سه عامل ترشحات پشت حلق، آسم و رفلاکس ۹۰ درصد از سرفه‌های مزمن را تشکیل می‌دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: