کد خبر: ۳۱۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
شاید کمتر کسی به هنگام خرید یک بطری اب معدنی به تاریخ انقضای آن توجه کند؛ زیرا معمولا خرید بطری آب برای استفاده لحظه ای است. اما در زمانی که مقداری از آب درون بطری باقی می ماند، ما قبل از این که بخواهیم برای بار دوم اقدام به استفاده از این بطری کنیم، باید ابتدا به بررسی تاریخ تولید اب معدنی بپردازیم.
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از مردن فکر می کنند که آب تنها ماده غذایی است که فاقد تاریخ انقضا می باشد. خب، باید بگوییم که اگر تا به امروز این طرز فکر را برای خود به همراه داشتید، همین حالا آن را از بین ببرید! هر چیزی در این جهان که درون خود دارای مولکول زنده باشد، تاریخ انقضا دارد و این موضوع شامل آب نیز می شود. فرقی نمی کند شما بطری اب معدنی داشته باشید یا یک لیوار آب از شیر. هر دوی این آب ها تاریخ انقضا دارند، منتها یکی بیشتر و یکی کمتر. از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم به شکلی تخصصی به بررسی این موضوع بپردازیم. همراه ما باشید.

چرا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟

به گزارش شفاآنلاین:شاید کمتر کسی به هنگام خرید یک بطری اب معدنی به تاریخ انقضای آن توجه کند؛ زیرا معمولا خرید بطری آب برای استفاده لحظه ای است. اما در زمانی که مقداری از آب درون بطری باقی می ماند، ما قبل از این که بخواهیم برای بار دوم اقدام به استفاده از این بطری کنیم، باید ابتدا به بررسی تاریخ تولید اب معدنی بپردازیم.

حال چرا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟  آب معدنی یک ماده غذایی است. هر ماده غذایی، چه در بازار ایران و چه در بازار جهانی دارای تاریخ انقضا است؛ زیرا همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، مواد غذایی دارای مولکول زنده هستند. منظور از مولکول زنده این است که مواد غذایی دارای ترکیباتی بوده که می توانند در برابر اکسیژن، تغییر رنگ، بو و حالت دهند.

درمورد آب معدنی این موضوع بیشتر روی تغییر رنگ و بو دیده می شود. زمانی که شما به عنوان یک تولید کننده در بازار ظاهر شوید، نیاز به انواع مواد اولیه و همچنین دستگاه هایی مانند بلومولدینگ یا شرینک اورلپ دارید تا با استفاده از این دستگاه و مواد اولیه بتوانید بطری های آبی را تولید کنید که نسبت به همسانان خود از تاریخ انقضای بیشتری برخوردار باشند.

آیا نیاز است که حتما تاریخ انقضای آب معدنی روی بطری درج شود؟

هر زمان که یک بطری اب معدنی تولید می شود، اگر تاریخ انقضای آن روی بسته بندی درج نشده باشد، هرچقدر هم محصول باکیفیتی باشد، به هیچ عنوان نمی تواند راهی به بازار پیدا کند. اگر بخواهیم این موضوع را از دید جهانی مورد بررسی قرار دهیم، مطابق نظر سازمان و غذای داروی ایالات متحده آمریکا، زمانی که بطری های آب معدنی تحت دستورالعمل ها و همچنین استفاده از ماشین الات تولید بطری پت عرضه شود، تا زمانی که پلمپ بوده و درب بطری باز نشده باشد، دارای ماندگاری نامحدود است.

توجه به پلمپ بودن درب بطری بسیار مهم است؛ زیرا آب های درون بطری آب معدنی به خودی خود خراب نمی شوند، بلکه مواد بیولوژیکی مانند میکروب ها، باکتری ها و یا در معرض اکسیژن قرار گرفتن است که باعث فاسد شدن آب می شود. پس مهم است که وقتی فرد درب بطری را باز می کند، بداند که تا چند روز دیگر می تواند از این آب استفاده کند.

چگونه می توانیم تاریخ انقضای بطری آب معدنی را افضایش دهیم؟

بسیاری از تولید کنندگان در این زمینه به دنبال این هستند که بطریهای آب معدنی را تولید کنند که تاریخ انقضای بالایی داشته باشد. این کار باعث می شود تا هم خریدار از خرید خود راضی باشد و هم تولید کننده بتواند سود بیشتری را برای خود به همراه داشته باشد.

این که تولید کننده به خرید دستگاه پت برای کارخانه خود بپردازد و یا از دستگاه لیبل زن بطری برای تولید بطریهای پلاستیکی خود استفاده کند، می تواند گزینه بسیار عالی برای افزایش تاریخ انقضای بطری اب معدنی باشد؛ اما همواره باید برخی نکات را مد نظر داشت که در این بخش به آن می پردازیم:

  • بطری های پلاستیکی از ماده اولیه ای به نام BPA (بیسفنول ای) تولید می شوند که پس از گذر ۶ ماه می تواند مواد شیمیایی خود را درون آب آزاد کند.
  • آزاد شدن این مواد شیمیایی باعث به خطر افتادن زندگی انسان می شود و سلامتی او را تحت الشعاع قرار می دهد.

در نظر داشته باشید که حتی اگر پس از ۶ ماه بطری هنوز در حالت پلمپ باقی مانده باشد، باز هم این مواد شیمیایی از بدنه بطری خارج می شوند.

با استفاده از موادی غیر BPA و همچنین استفاده از دستگاه های پیشرفته ای مانند لیبل زن بطری یا بادکن پت، می‌ توانید تاریخ انقضای بطری آب معدنی خود را افزایش دهید.

افرادی هستند که از تاریخ انقضا آب معدنی استفاده می کنند!

شاید کمی برایتان جالب باشد که درج تاریخ انقضا بر روی بطری اب معدنی در حال حاضر تبدیل به یک پروسه معمول تجاری شده است! جدا از این که درج تاریخ انقضا روی بسته بندی آب معدنی به لحاظ قانونی الزامی است، در این بین برخی از افراد حضور دارند که از آن برای انجام عملیات هایی استفاده می کنند.

به عنوان مثال، بر اساس گفته های انجمن بین المللی آب معدنی (IBWA) در حال حاضر تاریخ انقضای بطری های آب معدنی برای کمک به مدیریت موجودی بر روی بسته بندی ها به کار می آیند. از سویی دیگر، این تاریخ به خرده فروشان نیز کمک می کند تا بدانند چه موقع محصولات را برای فروش عرضه کنند تا همیشه تاره ترین بطری ها در جلوی صف بمانند.

نکته مهم در رابطه با تاریخ انقضای آب معدنی

اگر می خواهید بطری اب معدنی خریداری شده شما بیشتر از زمانی که بر روی آن درج شده است سالم بماند، بهتر است نکته ای مهم را مد نظر خود قرار دهید. همان طور که می دانید، بطری آب معدنی از پلاستیکی شفاف تهیه شده است که معمولا در کارخانه ها به همراه انواع دستگاه هایی مانند دستگاه شرینگ اورلپ یا دستگاه بادکن تولید می شوند.

این پلاستیک اجازه عبور نور خورشید به داخل را می دهد و همین موضوع باعث می شود تا کیفیت آب کاهش پیدا کند. حتی اگر از بهترین دستگاه های بادکن نیز برای تولید این بطری ها استفاده شود، باز هم این اتفاق برای بطری خواهد افتاد. پس بهتر است که به هیچ عنوان بطری را در تابش مستقیم نور خورشید، علی الخصوص در روزهای گرم تابستانی قرار ندهید.

کلام آخر

در این مطلب ما سعی بر این داشتیم تا به تمامی اطلاعات در رابطه با تاریخ انقضای بطری اب معدنی بپردازیم. از امروز، هر زمان که قصد داشتید تاز برای بار دوم از آب معدنی خود استفاده کنید، بهتر است ابتدا نگاهی به تاریخ انقضای بطری آن داشته باشید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: