کد خبر: ۳۱۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
حلقه مفقوده‌ای که در کشور ما در خصوص بیماران قلبی هست، بازتوانی قلبی عروقی پس از اعمال قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی است.
شفاآنلاین>سلامت>علی اسماعیلی‌ندیمی امروز در نشست خبری با موضوع بازتوانی بیماران قلبی عروقی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی شایعترین علت مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و کشور ما هستند.

به گزارش شفاآنلاین:وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ حدود ۳۹ تا 40 درصد کل مرگ و میرها، ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بود و در کنار آن در کشور ما شیوع عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی در حال افزایش است که این عوامل شامل دیابت، چربی خون، مصرف سیگار، استرس‌ها، عوامل ژنتیکی، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی است.

متخصص بیماری‌های قلبی عروقی از افزایش مصرف سیگار و قلیان در بین خانم‌ها یاد کرد و به کار تحقیقاتی که در سال ۱۳۸۰ انجام داده است پرداخت و گفت: در آن سال شیوع مصرف سیگار و قلیان در خانم‌ها حدود یک تا دو درصد بود اما اکنون رشد قابل توجهی دارد.

وی تصریح کرد: در شهرستان رفسنجان گستره خدمات قلبی عروقی خیلی بالاست و بسیار به‌روز هستیم که از شهرستان‌های استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان به این شهرستان مراجعه و تحت اعمال جراحی قلب و دیگر خدمات قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

این متخصص بیماری‌های قلبی عروقی اضافه کرد: متوسط طول عمر جامعه ایرانی در حال افزایش است و نزدیک به ۸۰ سال می‌شود از طرفی هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال افزایش بیماری‌های قلبی عروقی هم هست.

 اسماعیلی‌ندیمی حلقه مفقوده‌ای که در کشور ما در خصوص بیماران قلبی هست را بازتوانی قلبی عروقی پس از اعمال قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی دانست و اظهار داشت: سال ۹۱ درخواست دادیم مرکز بیماری‌های قلبی عروقی راه‌اندازی و این بیماران را بازتوانی کنیم که میسر نشد و امسال موفق به راه‌اندازی این مرکز شدیم.

وی توضیح داد: بازتوانی بیماری که دچار حادثه قلبی، آنژیو یا عمل قلب باز شده را در مرکز بازتوانی کمک می‌کنیم که با مشاوره‌های لازم، کنترل و مانیتورنیگ قلبی عروقی و انجام ورزش‌های خاص به جامعه برگردد.همچنین بازتوانی در این بیماران اعتماد بنفس‌شان را بالا می‌برد.

 رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان قابلیت‌های این مرکز را بالا و در استان بی‌نظیر دانست و افزود: با توجه به روش زندگی، تغذیه ناسالم، استرس‌ها، مصرف تریاک، سیگار و مشروبات الکلی در دو دهه آینده موج شدیدی از بیماران قلبی عروقی خواهیم داشت.

 وی خاطرنشان کرد: درصد زیادی از افرا بالای ۷۰ سال دچار نارسایی قلبی هستند و طی مطالعاتی که در مرکز کهورت رفسنجان انجام شد ۲۶ درصد افرا بالای ۳۵ سال دیابت دارند. یعنی بیش از یک‌چهارم جمعیت و کسی که دیابت می‌گیرد به‌تدریج به سمت بیماری قلبی می‌رود که ضرورت دارد دیابت کنترل شود.

اسماعیلی‌ندیمی تأکید کرد: همه کسانی که عارضه عروقی مزمن دارند در بسیاری از کشورهای پیشرفته تا زمانی که درمان بازتوانی را تکمیل نکنند بیمه هزینه‌های آنان را نمی‌پردازند و بازتوانی جزء اصلی مراحل درمان است.

وی متذکر شد: عامل خطر اگر کنترل نشود ممکن است مجددا بیماری قلبی برگردد اما اگر عوامل خطر با سه رکن مصرف داروهای قلبی، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی و درمان بازتوانی کنترل شود می‌تواند به زندگی طبیعی برگردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: