کد خبر: ۳۱۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: غربالگری تیروئید از عقب‌ماندگی ذهنی 5 میلیون کودک جلوگیری کرد.
شفاآنلاین>سلامت>کوروش اعتماد اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه سبب مرگ ۳۸ میلیون نفر در جهان می‌شوند که مربوط به جمعیت کمتر از ۷۰ سال است.

به گزارش شفاآنلاین:وی دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و سلامت روان را از بیماری‌های غیرواگیردار دانست و گفت: این پنج بیماری و پنج عامل خطر در تعهدات بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید کاهش ۲۵ درصد خطر مرگ‌های زودرس و کاهش ۲۰ درصدی میزان تحرک بدنی ناکافی محقق شود افزود: پیشگیری از مداخلات مضر و اجرای قوانین و مقررات مرتبط با پیوست سلامت باید مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت فیزیکی پایین، مصرف غذای ناسالم، مصرف دخانیات، آلودگی هوا و سوءمصرف الکل از دلایل ابتلا به این بیماری‌هاست گفت: عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در حال تغییر است و در حال حاضر سرطان و بیماری‌های ناشی از عدم فعالیت، در رتبه بالاتری قرار دارند.

اعتماد به غربالگری ناشنوایی و کاهش ورودی دانش‌آموزان به مدارس ناشنوایان با اقدامات کنترلی اشاره کرد و افزود: زمینه چاقی و اضافه وزن در حال افزایش است و این موضوع باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه هزینه در حوزه بهداشت سرمایه‌گذاری است و غربالگری تیروئید باعث جلوگیری از عقب‌ماندگی ذهنی ۵ میلیون کودک می‌شود گفت: تنها برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سال ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده در حالی که با هزینه ۲ هزار میلیاردتومانی و کنترلی می‌توان جلوی هزینه ۱۸ هزار میلیاردتومانی را گرفت.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدواریم غربالگری پوکی استخوان در سنین بالای ۵۰ را به عنوان پایلوت در همدان آغاز کنیم افزود: سالانه فعالیت فیزیکی ناکافی در ایران ۱۶ هزار نفر، مصرف بیش از حد نمک ۱۲ هزار نفر، مصرف دخانیات ۱۶ هزار نفر ، اضافه وزن ۲۲ هزار نفر و دیابت ۱۱ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد و باید مراقب بود.

وی از مسئولان امر خواست کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در استان همدان فعال شود.

مشاور دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز با بیان اینکه همدان در چند سال اخیر با مشکلاتی نظیر کاهش بارش، افزایش دما، طغیان بیماری‌ها به علت مهاجرت‌پذیری و مساله حاشیه‌نشینی مواجه بوده است اظهار کرد: مشکلات راه‌های مواصلاتی، آلودگی‌های محیط زیستی و ناتمام ماندن پروژه‌های ورزشی از دیگر مشکلات این استان است.

حمید اخوان ضمن اینکه همدان را از استان‌هایی دانست که تاکنون نتوانسته از ظرفیت خود استفاده کند گفت: این استان می‌تواند کشاورزی دیمی و آبی داشته باشد و حتی آن را صادر کند.

وی با تاکید به اینکه همدان به علت شرایط جغرافیایی می‌تواند مرکز پرورش دام و طیور باشد گفت:  یک‌هزار و ۱۰۰ چاه عمیق بدون مجوز در همدان وجود دارد و  این استان از آب‌های زیرزمینی زیادی استفاده می‌کند.

مشاور دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به خالی بودن ۱۰ درصدی روستاهای همدان از سکنه اشاره کرد که ۱۳۴ روستا  را شامل می‌شود عنوان کرد: با از دست دادن منابع آب همدان مهاجرت افزایش پیدا می‌کند و باید منابع آبی را حفظ کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: