کد خبر: ۳۱۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
تشکل‌های مردم نهاد که مؤسسات خیریه در رأس آن هستند، می‌توانند مطالبه‏ گر اصلاح امور باشند و ضمن اطلاع‎رسانی در حوزه‌های محیط‏ زیست، دخانیات، سبک زندگی سالم و روش‌های دیگر، پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار بدهند.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان، با اشاره به نقش آگاهی بخشی خیریه ‏ها در پیشگیری از سرطان گفت: متأسفانه تعداد کمی از خیریه‌ها در حوزه غربالگری و پیشگیری فعال هستند.

به گزارش شفاآنلاین:محمد جهانگیری  همزمان با برگزاری دومین همایش ملی سرطان و آغاز هفته سرطان، افزود: خیریه‌ها حلقه واسط بین مردم و سیستم ارائه خدمات هستند که در پیشگیری از سرطان می‌توانند نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به مراجعات زیاد مردم به خیریه‌ها و افزایش نرخ ابتلاء به سرطان در سال‌های اخیر و پیش رو، ادامه داد: از آنجا که هدف خیریه‌ها کاهش هزینه‌های مردم است، شاید وقت آن رسیده که موضوع پیشگیری و آگاهی بخشی محور اصلی فعالیت اغلب خیریه‌های فعال در این حوزه قرار گیرد.

ارتقای علمی خیریه‌ها از نقاط قوتی است که جهانگیری هم بر آن تاکید کرد و افزود: خیریه‌های فعال و با سابقه در حوزه سرطان توانسته اند رشد علمی چشمگیری داشته باشند. در بسیاری از آنها کمیته‌های علمی و معاونت‌های علمی و پژوهشی مورد تأیید وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد که شایسته است در محور آگاهی بخشی علمی به جامعه تلاشی مضاعف داشته باشند.

جهانگیری گفت: مکسا به عنوان یکی از این خیریه‌ها با ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور تفاهمنامه همکاری دارد و تلاش ما بر این است که بتوانیم در حوزه پیشگیری و غربالگری بر مبنای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و بهداشت جهانی نقشی مؤثر در این بخش ایفا کنیم.

مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان ادامه داد: تشکل‌های مردم نهاد که مؤسسات خیریه در رأس آن هستند، می‌توانند مطالبه‏ گر اصلاح امور باشند و ضمن اطلاع‎رسانی در حوزه‌های محیط‏ زیست، دخانیات، سبک زندگی سالم و روش‌های دیگر، پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار بدهند.

جهانگیری با تأکید بر نقش مؤثر دومین همایش ملی سرطان، افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی برای اصلاح امور و اشراف مؤسسات خیریه بر نیاز بیماران مبتلا به سرطان بسیار مؤثر و کمک کننده خواهد بود.

وی با اشاره به شعار این همایش یعنی «دسترسی عادلانه همگانی به خدمات حمایتی سرطان» اظهار داشت: مراقبت‌های حمایتی و تسکینی خدماتی در هم تنیده‏ است که مکسا این مراقبت‌ها را منسجم و یکپارچه به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد. به طوری که این مراقبت‌ها از زمان قبل از تشخیص و حتی غربالگری یا تشخیص زودهنگام آغاز می‌شود و تا مراحل بهبودی بیمار ادامه می‌یابد.

جهانگیری، سیکل حمایتی مکسا را شامل حمایت‌های پزشکی، پرستاری، روان شناسی، معنوی و تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: معنی دسترسی عادلانه همگانی به خدمات حمایتی سرطان این است که در حوزه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی حلقه واسط باشیم و این چرخه را منظم و با توازن خاص به گردش در بیاوریم.

وی بهینه‎ سازی فرایندهای ارائه خدمت و کار تیمی و سیستم سازی برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات حمایتی و تسکینی را در حوزه سرطان ضروری دانست و افزود: از دستاوردهای برگزاری این همایش هم افزایی و همپوشانی خیریه‌ها برای ارائه خدمات بیشتر به بیماران مبتلا به سرطان است، همچنین آن بخش از نیازهای خیریه‌ها که مغفول مانده و حوزه نیکوکاری و خیر باید روی آنها تمرکز کنند، مشخص می‌شود.

جهانگیری، به روزرسانی اطلاعات، قوانین و دستورالعمل‌های حوزه خیر را از دیگر دستاوردهای دومین همایش ملی سرطان برشمرد و درباره چالش‌های پیش روی خیریه‌ها گفت: با وجود آنکه خیریه‌های حوزه سرطان بازوی نظام سلامت هستند و رسمیت دارند، اما این رسمیت بهینه در سیستم تعریف نشده و باید واگذاری امور به خیریه‌ها به طور سیستماتیک انجام شود.
مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان افزود: همچنین به لحاظ مسائل قانونی و مالیاتی باید تسهیلاتی ایجاد شود تا رغبت خیرین به سرمایه ‎گذاری در این حوزه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه دسترسی خیریه‌ها به اطلاعات نظام سلامت و خدمات سلامت بسیار محدود است، افزود: اطلاع مسئولان وزارت بهداشت و تصمیم‌سازان و تصمیم‏گیران از توانمندی‌های خیریه‌ها کم است و با توجه به محدودیت منابع مالی و نیروی انسانی در خیریه‌ها، برآوردن تمام توقعات مردم از توان خیریه‌ها خارج است.

جهانگیری در پایان نظارت بر مؤسسات خیریه را ضروری دانست و افزود: باید شائبه‌هایی که در رابطه با مؤسسات خیریه وجود دارد، با نظارت بهینه توسط شبکه و سیستم‌های نظارتی نهادهای مسئول شفاف سازی شود.
برچسب ها: پیشگیری ، سرطان ، خیریه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: