کد خبر: ۳۱۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
بررسی‌ها از ادامه فعاليت باشگاه فوتبال متخلف در مشهد با نامي ديگر حکایت دارد
شفاآنلاین>سلامت> بررسی‌ها از ادامه فعاليت باشگاه فوتبال متخلف در مشهد با نامي ديگر حکایت دارد

به گزارش شفاآنلاین:سه روز پيش مديركل ورزش و جوانان استان خراسان رضوي خبر داد كه تيم فوتبال پايه مشهد كه به تازگي خبرهايي از تعرض به 15 نوجوان عضو آن منتشر شد، تعليق شده است، اما پيگيري اين موضوع نشان داد كه اين تيم پنجشنبه همين هفته قرار است با نامي جديد در مسابقات حاضر شود و خبري از تعليق و منع فعاليت متهم نيست.

 پس از گذشت حدود يك ماه از زمان آغاز پيگيري پرونده تعرض به 15 بازيكن نوجوان يكي از تيم‌هاي فوتبال پايه ليگ دسته يك مشهد، هنوز پاسخ روشني از روند قضايي آن اعلام نشده است. پاسخ همه مسوولان درگير اين پرونده به سوالات خبرنگاران، تنها به يك جمله ختم مي‌شود: پيگيريم و در دست بررسي است. پيگيري از روند رسيدگي به اين پرونده كه همين هفته و بعد از مدت‌ها سكوت رسانه‌اي شد، نشان مي‌دهد كه در حال حاضر براي متهم پرونده قرار منع فعاليت صادر نشده و او مي‌تواند به فعاليت خود ادامه بدهد. پنجشنبه همين هفته اين تيم با نام «ع.پ» در ليگ پايه مشهد بازي مي‌كند و خبري از منع فعاليت او نيست؛ چون دادستاني هنوز دستوري درباره اين موضوع صادر نكرده و گفته است كه «در مدارك و مستندات ارايه شده به دادسرا تاكنون فرد يا افرادي مدعي تعرض جنسي نشده‌ا‌ند و شكايتي تاكنون از سوي والدين بازيكنان در اين خصوص در دستگاه قضايي مطرح نشده، درعين حال پيگيري ابعاد اين موضوع به صورت جدي و دقيق وظيفه اين مرجع است.»


 ماجرا از كجا شروع شد؟
اين اتفاق از جمعه 30 دي آغاز شد؛ زماني كه يكي از خبرنگاران مشهد و مدير رسانه‌اي سابق تيم فوتبال شهر خودرو براي اولين ‌بار جمعه 30 دي در صفحه اينستاگرام خودش منتشر كرد و نوشت كه «والدين 15 نفر از بازيكنان يك باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي از يك باشگاه و مربي‌نماهاي آن، به خاطر تعرض به فرزندان‌شان شكايت كردند. اين پرونده در دادستاني نيز مفتوح شده است. نكته ‌تامل‌برانگيز اين است كه اين تيم بدون مجوز در مسابقات ليگ مشهد و استان حضور داشته و خانواده‌ها بي‌خبر از همه ‌جا اعتماد كرده‌اند و فرزندان‌شان را ثبت‌نام. وقتي فوتبال استان متولي ندارد و دنبال شوآف است و نظارت ندارد، اين بدبختي‌ها هم به بار مي‌آيد.» اولين واكنش رسمي به اين موضوع از طرف «محسن حيدري» رييس هيات فوتبال خراسان رضوي بود. به نقل از او جمله‌اي دست به دست شد: پول خرج شده تا اين خبر در همه كانال‌هاي خبري درج شود. اين موضوع منطقي و اخلاقي نيست. بحث اخلاقي رسانه‌ها را بايد بيشتر مورد توجه قرار بدهيم. اگر از موضوع مطلع بودم در نطفه خفه مي‌كردم. در اين حوزه و در حوزه مالي بين خانواده و باشگاه‌ها هيچ مماشاتي نخواهيم ‌داشت. روند كند رسيدگي به اين پرونده و روشن نشدن ابعاد آن در شرايطي صورت گرفته است كه اولين شكايت خانواده‌ها به سازمان ورزش و جوانان، اواسط دي انجام شد. قبل از آن تعدادي از خانواده‌هاي بازيكنان اين باشگاه مقابل ساختمان هيات فوتبال خراسان رضوي جمع شده‌ و به دنبال پيگيري ماجرا بودند و چون پاسخ روشني نگرفته بودند. در نهايت حدود 10 تا 12 نفر والدين اين نوجوانان، اسناد و شواهد خود از اين اتفاق را به حراست اداره ورزش و جوانان خراسان رضوي تحويل داده‌ و درخواست كرده‌اند علاوه بر رسيدگي به اين موضوع، از فعاليت غيرقانوني باشگاه و فرد متهم هم جلوگيري شود.  ثبت شكايت آنها در دادگستري از طرف اداره كل ورزش و جوانان استان خراسان رضوي سوم بهمن امسال انجام شد و طبق ادعاي مديركل اين سازمان، هيات فوتبال مشهد از روز اول در جريان ماجرا بوده ولي ابتدا مي‌خواسته با صلح و صفا و سپس با تهديد خانواده‌ها ماجرا را حل كند. تلاش براي تهديد خانواده‌ها پيش از اين هم مطرح شده بود.


 جلسه كميته اخلاق هنوز برگزار نشده است
 در نامه شكايت خانواده‌ها خطاب به اداره ورزش و جوانان، تغيير رفتار اين نوجوانان، عدم تمايل به درس و عدم تمايل به جلسات فرهنگي و انقلابي و مواردي مشابه آن مطرح شده و به همكاري نكردن هيات فوتبال مشهد هم اشاره شده است. پيگيري  درباره علت ادامه فعاليت اين باشگاه از حراست هيات فوتبال خراسان رضوي تنها به يك پاسخ ختم شد: «اجازه مصاحبه نداريم!» قرار بود جلسه‌اي با حضور متهم و خانواده اين نوجوانان از طرف كميته اخلاق فدراسيون برگزار شود، اما تا امروز خبري از اين جلسه نيست. قرار شده است كارگروهي با حضور كميته اخلاق، حراست و افسر حفاظت از كودكان كميته پزشكي كه طبق مقررات فيفا فعاليت مي‌كند، تشكيل شود تا اين پرونده با قيد فوريت پيگيري شود.


شكايت از دو خبرنگار
رسانه‌اي شدن اين ماجرا بعد از مدت‌ها توانست سكوت مسوولان درگير در پرونده را بشكند، اما فعلا «ع.پ» از دو خبرنگار مشهدي به دليل نشر اكاذيب و افترا شكايت كرده و در پاسخ به سوالات  مي‌گويد كه «تمام مطالب و اتهامات كذب محض است. اين نقشه و توطئه ضدانقلاب عليه مسائل ديني و اعتقادي نظام بود و از شبكه‌هاي معاند امريكا سرچشمه مي‌گرفته. 40 نفر از اولياي اعضاي تيم فوتبال اين باشگاه در حمايت از باشگاه به هيات فوتبال استان مراجعه مي‌كنند.» تا امروز خبري از اين حمايت نيست و تقريبا همه طرف‌هاي درگير در اين پرونده - از متهم تا خبرنگاري كه موضوع را به رسانه‌ها كشاند - سكوت كرده‌اند.


هيات فوتبال مشهد زير بار نمي‌رود
در اين پرونده ابعاد مهمي هنوز مبهم مانده است و پيگيري‌ها هم در نهايت به پاسكاري بين سازمان‌ها ختم مي‌شود؛ يكي از ابهامات اين پرونده مجوز نداشتن فعاليت باشگاه مورد نظر بود كه از 10 سال پيش تاكنون بدون مجوز فعاليت مي‌كند و در مسابقات ليگ نوجوانان زير 15 سال مشهد هم هميشه حاضر است. اين موضوع تا امروز از سمت دو نفر از مسوولان فوتبال خراسان رضوي تاييد شده است، اما هيات فوتبال مشهد زير بار آن نمي‌رود. نفر اول علي‌اكبر هاشمي جواهري، مديركل ورزش و جوانان خراسان رضوي است كه گفته: «اين موضوع از موارد مهم و در حال بررسي است و اينكه باشگاهي بدون مجوز چگونه در مسابقات شركت كرده، تخلف آشكار است.» نفر دومي كه فعاليت بدون مجوز اين باشگاه را تاييد كرد، محسن حيدري، رييس هيات فوتبال خراسان رضوي بود كه چند روز پيش خبر داد: «ليست مدارس فوتبال داراي مجوز را همواره منتشر كرده‌ايم. به اداره كل ورزش و جوانان هم هميشه اعلام مي‌كنيم. اين باشگاه مجوز مدرسه فوتبال نداشته‌ است، اما اين تيم گويا در مسابقات مشهد شركت كرده است.» حيدري در پاسخ درباره علت اين موضوع گفت كه حسين بادامكي، رييس هيات فوتبال مشهد بايد اين پرسش پاسخ بدهد.
اين هيات تا امروز پاسخگوي هيچ كدام از ابعاد اين پرونده نبوده است. حسين بادامكي چند روز پيش گفته بود كه «اين باشگاه مجوز داشته و مي‌توانيد از سامانه اداره ورزش پيگيري كنيد. تاييديه‌ها انجام شده بود، اما فقط مجوز فيزيكي را به باشگاه نداده‌اند. اين باشگاه با نام ديگري در مسابقات شركت كرده، اما در مشهد به نام ديگري شناخته مي‌شود. مجوزها هم در سامانه اداره ورزش موجود است»
علاوه بر اين هيات فوتبال مشهد واكنش‌هاي عجيب ديگري هم در اين پرونده از خود نشان داده است. روز اول بهمن بادامكي در گفت‌وگويي از قطعي نبودن مشخصات باشگاه متخلف خبر داده بود، در حالي كه شكايت خانواده‌ها به سازمان ورزش و جوانان خراسان رضوي كمتر از يك ماه پيش اعلام شد و طبق گفته مديركل ورزش و جوانان خراسان رضوي، اين هيات از ابتدا در جريان اين موضوع قرار داشته است. با اين حال بادامكي گفته بود كه « هنوز نمي‌توان به صورت قطعي گفت كدام تيم دچار چنين تخلفي شده زيرا هيچ بحثي به ما ارايه نشده است. فردي كه چنين شكايتي دارد بايد ابتدا به هيات فوتبال مشهد مراجعه كند. ظاهرا فردي همراه با يكي از خانواده‌ها به هيات فوتبال آمده و ما هم به او گفتيم هر سند و مدركي دارند، بياورند و شكايت كتبي كنند. بادامكي دليل تعلل اين سازمان در رسيدگي به شكايت خانواده‌ها را ثبت نشدن شكايت خانواده‌ها در هيات فوتبال مشهد اعلام كرده بود: «بايد شكايت مكتوب در هيات فوتبال ثبت شود و اين بحث را از طريق كميته اخلاق هيات پيگيري كنند. ولي تاكنون چنين شكايت رسمي‌اي در هيات فوتبال مشهد ثبت نشده كه بتوانيم آن را پيگيري كنيم. مورد دومي كه در اين مساله وجود دارد اين است از آقاياني كه به هر شكلي مي‌خواهند خودشان را مطرح كنند، تعجب مي‌كنم. اينكه به صرف مشكل شخصي با رييس و دبير هيات خراسان رضوي يا مشهد، بخواهند كاري انجام بدهند، درست نيست. شاهد هستيد با مطرح شدن اين اتفاق هجمه و بدبيني زيادي در مشهد راه افتاده و فوتبال زير سوال رفته است. شخص زير سوال نرفته است.»اولين خبرهايي كه درباره اين موضوع منتشر شد، حضور تعدادي از خانواده‌هاي اين نوجوانان روبه‌روي ساختمان هيات فوتبال مشهد بود، اما هيات فوتبال خراسان رضوي آن را هم تكذيب مي‌كند. محسن حيدري، رييس اين سازمان گفته است كه هيچ تجمعي برگزار نشده و چنين موضوعي صحت ندارد. هيات فوتبال روي مسائل اخلاقي به ‌شدت حساس است و شديدترين برخوردها را در اين خصوص پس از پيگيري خواهد داشت. آخرين مقام رسمي كه دستور داد كه پرونده بررسي و پيگيري شود، حميد سجادي، وزير ورزش بود كه گفته: «در صورت صحت گزارش‌هاي رسيده با عامل يا عاملان اين اتفاق با قاطعيت برخورد شود.» تا امروز بعد از تاييد و تكذيب‌هاي اوليه، مهم‌ترين تغيير در اين پرونده سكوت همه طرف‌هاي درگير در ماجرا، سردرگمي خانواده‌ها و پاسخگو نبودن هيات فوتبال مشهد به آنهاست. تا جايي كه در نامه اوليه آنها به سازمان ورزش و جوانان از اين موضوع شكايت شده، اما به نظر مي‌رسد اين سازمان هنوز تصميمي براي پاسخگو بودن ندارد. اعتماد

برچسب ها: فوتبال ، خراسان ، تعرض
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: