کد خبر: ۳۱۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
واکنش وزارت آموزش وپرورش به گزارش «شرق»
مطالعات علمی در سطح کشور، حکایت از این موضوع دارد که بازگشایی فیزیکی مدارس از جنبه‌های مختلف آموزشی، تربیتی، اجتماعی، اقتصادی و... ضروری است.
شفاآنلاین>سلامت>آموزش و پرورش در واکنش به گزارشی از وضعیت تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا که با تیتر مسیر دودی مدرسه در روزنامه شرق منتشر شده است، جوابیه‌ای ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شفاآنلاین: دراین جوابیه آمده :در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 5/11/1401 با عنوان «مسیر دودی مدرسه» پاسخ معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند: با استناد به ماده ۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که در تاریخ 3/2/1374 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید، در مواقع اضطراری به علت کیفیت خاص جوی، آلودگی هوای شهرها به حدی برسد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سلامت انسان و محیط زیست را شدیدا به مخاطره بیندازد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور (شهرداری‌ها و نیروی انتظامی جمهور اسلامی ایران) ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای منابع آلوده‌کننده برقرار کرده و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم خواهد رسانید. با برطرف‌شدن وضعیت اضطرار و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار‌شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسانید. در روزهای زیادی از سال به‌خصوص فصل سرما، در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور به دلیل وقوع پدیده وارونگی دما، پتانسیل آلودگی هوا به‌شدت بالا رفته و شرایطی که مشمول ماده ۷ قانون جلوگیری از آلودگی هوا می‌باشد، ایجاد می‌گردد. بر این اساس و با عنایت به آیین‌نامه اجرائی تبصره ماده ۶ همین قانون، دبیرخانه شورای عالی موظف گردید با همکاری نهادها و ارگان‌های عضو نسبت به مطالعه و تهیه دستورالعمل اجرای شرایط بحران آلودگی هوا اقدام نماید. در همین راستا ضمن نظرخواهی از کلیه دست‌اندرکاران و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و جمع‌آوری اطلاعات و بررسی نمونه‌های تجربه‌شده مشابه در کشورهای دیگر، نحوه ارتباط و وظایف نهادها و ارگان‌های مربوط در شرایط پایداری وارونگی دما و آلودگی بیش از حد استاندارد تعیین و اقدامات مقتضی در سه سطح عملکردی (وضعیت هشدار، اضطرار و بحران) با گزینه‌های متناسب با آن شرایط بررسی گردد و پس از اعلام هر یک از وضعیت‌های سه‌گانه هشدار، اضطرار و بحران به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور کمیته نظارت و هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا، مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و سازمان هواشناسی کشور، با مسئولیت استانداری تشکیل می‌شود تا تصمیمات لازم را بر اساس دستورالعمل اجرائی وضعیت اضطراری آلودگی هوا اتخاذ و نتایج صرفا از طریق دبیر کمیته به اطلاع سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر نهادهای ذی‌رربط برای انجام اقدامات مربوط برساند و بر اجرای صحیح تصمیمات توسط ارگان‌های ذی‌ربط نظارت کند. با عنایت به موارد فوق‌الذکر و با توجه به آسیب‌های جدی تعطیلی طولانی مدارس به روند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان و آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی این گروه از جامعه در اکثر کشورهای جهان بازگشایی مدارس مورد توجه جدی قرار گرفته است. مطالعات علمی در سطح کشور، حکایت از این موضوع دارد که بازگشایی فیزیکی مدارس از جنبه‌های مختلف آموزشی، تربیتی، اجتماعی، اقتصادی و... ضروری است. لذا با عنایت به اهمیت سلامت دانش‌آموزان در هر دو بعد جسمانی و آموزشی پیشنهاد شده است، متناسب با اقلیم‌های متنوع در جغرافیای کشور پهناورمان ایران مطالعات بالینی به‌صورت پایلوت مبنی بر بررسی شاخص‌های آلودگی در وضعیت‌های سه‌گانه (هشدار، اضطرار، بحران) هوا با همکاری و نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای کمیته نظارت و هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا انجام گیرد و نتایج جهت به‌روزرسانی دستورالعمل اجرائی وضعیت اضطراری آلودگی هوا در کمیته مذکور جهت تصمیم‌گیری نهایی عنوان گردد. خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات در رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

مصطفی بابایی،رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: