کد خبر: ۳۱۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 26
در طرح کالابرگ الکترونیک، سهمیه‌ای از 10قلم کالای اساسی پرمصرف خانوار به قیمت شهریور 1400برای یارانه‌بگیران تأمین می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>خانوارهایی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، این اختیار را دارند که به طرح کالابرگ الکترونیک بپیوندند و یک‌ماه زودتر از واریز یارانه نقدی ماهانه، از طریق اعتبار یارانه خود، کالاهای اساسی تحت پوشش این طرح را به‌اندازه سهمیه تعیین‌شده و به قیمت شهریور 1400خریداری کنند. در این فرایند، خریدار قیمت کالا در شهریور 1400را می‌پردازد و مابه‌التفاوت قیمت مصوب کالا در شرایط فعلی را دولت از محل یارانه نقدی پرداخت می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:یک هفته از آغاز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان می‌گذرد و فعلاً فقط خانوارهایی که طبق اعلام سازمان هدفمندی، حساب یارانه آنها در استان هرمزگان ثبت شده است امکان درخواست تبدیل یارانه نقدی به اعتبار کالابرگ الکترونیک را دارند، اما این طرح بعد از جمع‌بندی نتایج اجرای آزمایشی هرمزگان و احتمالاً قبل از پایان سال، در کل کشور اجرا خواهد شد.

   سازوکار کالابرگ الکترونیک
با اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک، دولت طبق تکلیف مجلس متعهد می‌شود سهمیه تعیین‌شده برای 10قلم کالای اساسی پرمصرف خانوار را به قیمت شهریور 1400برای یارانه‌بگیران تأمین کرده و مابه‌التفاوت قیمت شهریور 1400و روز خرید را از محل اعتبار یارانه بپردازد. در این طرح، همه‌کسانی که در فهرست دریافت یارانه قرار دارند قادر خواهند بود نسبت به تغییر شیوه دریافت یارانه خود اقدام کنند و انتخاب یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک کاملاً اختیاری است، اما کسانی که کالابرگ را به‌جای یارانه نقدی انتخاب کنند، می‌توانند یک‌ماه زودتر از موعد واریز یارانه نقدی، اعتبار معادل یارانه را در حساب کالابرگ خود دریافت و با استفاده از آن 10قلم کالای اساسی پرمصرف خانوار را خریداری کنند. درنهایت، هر میزان از اعتبار این افراد که در موعد واریز یارانه نقدی استفاده نشده باشد، مانند یارانه نقدی به‌حساب آنها واریز شده و قابل‌برداشت خواهد بود.
نکته قابل‌توجه در طرح کالابرگ الکترونیک این است که متقاضی برای استفاده از اعتبار خود لزوماً نباید همه 10قلم کالای فهرست شده را خریداری کند، بلکه می‌تواند به میزان اعتبار خود، هرکدام از این کالاها را به هر میزان بخرد که در این صورت، تا سقف اعتبار متقاضی، مابه‌التفاوت قیمت آن کالا در شهریور 1400و زمان خرید از سوی دولت تقبل خواهد شد.

   شیوه انتخاب کالابرگ به‌جای یارانه
انتخاب کالابرگ به‌جای یارانه اختیاری است و بعد از اجرای سراسری طرح، سرپرست هر خانوار یارانه‌بگیر می‌تواند از طریق دریافت و فعال‌سازی اپلیکیشن فارا از کافه باز، مایکت یا دریافت مستقیم از درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir یا شماره‌گیری کد دستوری #۲۸* ۷۸۸* نسبت به ثبت تقاضای خود برای دریافت یارانه از طریق اعتبار کالابرگ الکترونیک اقدام کنند.

   چه کالاهایی با کالابرگ توزیع می‌شوند؟
طبق اعلام متولیان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، در این طرح سهمیه‌ای مشتمل بر 10قلم کالای اساسی پرمصرف خانوار شامل شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج برای متقاضیان تأمین می‌شود که افراد مشمول فقط باید قیمت این کالاها در شهریور ۱۴۰۰ را بپردازند و مابه‌التفاوت قیمت از محل اعتبار یارانه فرد کسر خواهد شد.

   سهمیه کالابرگ الکترونیک
براساس محاسبات طرح کالابرگ الکترونیک، سهمیه ماهانه هر فرد یارانه‌بگیر از 10قلم کالای تحت پوشش به این شرح است: ماهانه 3بطری یک لیتری شیر کم‌چرب، 400گرم پنیر یو اف، 2.5کیلوگرم ماست کم‌چرب، 2کیلوگرم مرغ کشتار روز، یک کیلوگرم تخم‌مرغ، یک بطری 810گرمی روغن مایع، یک بسته 700گرمی ماکارونی، 250گرم قند، 250گرم شکر و 2کیلوگرم برنج.

   مبنای قیمت کالا و مابه‌التفاوت
کالاهای اساسی همواره مشمول سیاست‌های تنظیم بازار و قیمت‌گذاری در شورای رقابت بوده‌اند و در طرح کالابرگ الکترونیک نیز مبنای محاسبات بر همین کالاها قرار گرفته است؛ به‌عنوان‌مثال پنیر یو اف 400گرمی مدنظر قرار گرفته که قیمت آن در شهریور 1400حدود 17هزار تومان بوده و قیمت فعلی آن حدود 37هزار تومان است و دولت مابه‌التفاوت 20هزارتومانی قیمت این کالا را پرداخت خواهد کرد. نکته قابل‌توجه اینکه اگر کالای مدنظر طرح کالابرگ مثلاً پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی گران شود، بازهم پرداختی مردم همان قیمت شهریور 1400خواهد بود و مابه‌التفاوت آن به هر میزان که باید توسط دولت پرداخت می‌شود.

   کالابرگ یا یارانه
ازآنجایی‌که گرانی کالاهای مشمول طرح کالابرگ، اثری بر سهم مردم ندارد و درصورت استفاده نکردن از اعتبار کالابرگ، مبلغ آن در موعد واریز یارانه نقدی به‌حساب افراد واریز خواهد شد، به‌نظر می‌رسد انتخاب طرح کالابرگ به‌مراتب مطمئن‌تر و به‌صرفه‌تر از یارانه نقدی باشد.

   حق انتخاب کالا و برند
در طرح کالابرگ الکترونیک، متقاضی آزاد است که هر یک از اقلام طرح کالابرگ را از هر نوع و برندی خریداری کند، اما دولت فقط مابه‌التفاوت قیمت کالای مدنظر طرح را پرداخت می‌کند و مابقی قیمت باید توسط مشتری پرداخت شود؛ به‌عنوان‌مثال فرد می‌تواند به‌جای پنیر یو اف 37هزارتومانی که 20هزار تومان آن توسط دولت پرداخت می‌شود، یک پنیر 50یا 30هزارتومانی انتخاب کند، اما دولت در هر دو حالت 20هزار تومان را تقبل می‌کند و مابقی از جیب فرد پرداخت خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، دولت فقط مابه‌التفاوت قیمت کالاهای تعیین شده در طرح را تقبل می‌کند و افراد هرچه کالاهای ارزان‌تری بخرند، پول کمتری می‌پردازند و هرچه کالایشان لوکس‌تر و گران‌تر باشد، باید پول بیشتری بدهند.


   دخل‌وخرج کالابرگ
براساس توضیحاتی که هادی زمان‌ثانی، مدیر توسعه طرح کالابرگ الکترونیک ارائه کرده است، مجموع ارزش روز سبد تعیین شده در طرح کالابرگ 530هزار تومان است، اما بهای این سبد در شهریور 1400معادل 235هزار و 750تومان بوده که مردم باید آن را پرداخت کنند و مابه‌التفاوت 294هزار و 250تومانی این سبد با شهریور 1400را دولت می‌پردازد.

   تفاوت کالابرگ الکترونیک و کوپن
طرح کالابرگ به‌نوعی تضمین‌کننده تأمین کالاهای اساسی خانوار به قیمت مناسب است و دخالتی در انتخاب کالاها یا قیمت آنها ندارد درحالی‌که در نظام کوپنی، کالاهایی مشخص به‌اندازه مشخص و با قیمت مشخص توزیع می‌شد و حتی این اقلام را با عنوان کوپنی می‌شناختند.

   زنجیره عرضه کالاهای کالابرگ
همزمان با اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، همه فروشندگان کالاهای اساسی  می‌توانند از طریق اپلیکشن فارا از کافه باز، مایکت یا دریافت مستقیم از درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir  در شبکه ملی اعتبار عضو شوند. این فروشگاه‌ها در سامانه شما مشخص خواهند بود و خریداران می‌توانند با مراجعه به هر یک از آنها خرید خود را انجام دهند.همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: