کد خبر: ۳۱۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 25
آن طور که مدیران سازمان غذا و دارو می‌گویند بودجه‌ای که برای اجرای طرح دارویار در سال آینده در نظر گرفته‌ شده، مناسب نیست. این درحالی است که مساله کمبود دارو هنوز در کشور برطرف نشده
شفاآنلاین>سلامت>بازار دارویی کشور هنوز بیمار است، چراکه برخی اقلام دارویی به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و شرکت‌های بیمه‌‌ نیز طلب داروخانه‌ها را بموقع پرداخت نمی‌کنند. در این بین  بودجه طرح دارویار نیز برای سال آینده ‌کاهش پیدا کرده است، ماجرایی که سبب شده برخی کارشناسان نسبت به افزایش قیمت و کمبودهای دارویی در سال آینده هشدار بدهند.

به گزارش شفاآنلاین:طرح دارویار که قرار بود بازار دارویی کشور را کنترل کند و مانع ایجاد مشکلاتی مانند کمبود دارو و افزایش قیمت دارو شود، گرفتار مساله دیگری شده است. آن طور که مدیران سازمان غذا و دارو می‌گویند بودجه‌ای که برای اجرای طرح دارویار در سال آینده در نظر گرفته‌ شده، مناسب نیست. این درحالی است که مساله کمبود دارو هنوز در کشور برطرف نشده ‌و دسترسی به برخی اقلام دارویی به آسانی امکان پذیر نیست و بیم این می‌رود که با کاهش بودجه طرح دارویار مشکلات حوزه دارو افزایش پیدا کند.

تب کمبود و گرانی دارو

مساله کمبود دارو در کشور داستان تازه‌ای نیست در چند ماه گذشته آنقدر به این موضوع پرداخته شده است که برخی کارشناسان نسبت به بی‌‌ارزش شدن این بحث هشدار می‌دهند. با این حال بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که کماکان شهروندان و داروخانه‌ها با کمبود دارو رو به رو هستند. برای نمونه هنوز سرم، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای اعصاب و روان به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

علاوه بر این تهیه برخی اسپری‌های تنفسی نیز این روزها برای شهروندان آسان نیست، یکی از کارمندان داروخانه‌‌ای در تهران در این باره به ما می‌گوید: با افزایش آلودگی‌هوا تقاضا برای استفاده از اسپری‌های تنفسی افزایش یافته و نوع خارجی این اسپری‌ها کمیاب شده است و تهیه نوع داخلی آن نیز چندان آسان نیست.

این درحالی است که برخی مراکز درمانی نیز از کمبود برخی اقلام مانند داروی بیهوشی گلایه دارند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد برخلاف وعده‌های مسئولان شرایط در سال آینده ناگوارتر نیز خواهد شد، زیرا مسئولان سازمان غذا و دارو از کاهش بودجه طرح دارویار ابراز نگرانی می‌کنند. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده طلب داروخانه‌ها از بیمه‌ها افزایش خواهد یافت و تحت تاثیر بدقولی بیمه‌ها تعداد بیشتری از داروخانه‌ها با بیمه‌ها قطع همکاری خواهند کرد و این ماجرا به افزایش قیمت دارو دامن خواهد زد.

بی‌توجهی به دارویار در لایحه بودجه

از سازمان غذا و دارو ‌خبر می‌رسد که اعتبار مناسبی برای طرح دارویار در بودجه 1402در نظر گرفته نشده است. حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این باره گفته تمام ‌ اعتباری که در سال 1401 برای اجرای طرح دارویار در نظر گرفته شده 73 هزار میلیارد تومان  است.  این در حالی است که این رقم‌ در لایحه بودجه 1402 کاهش پیدا کرده و ‌به 69 هزار میلیارد تومان رسیده است.

آن طور که او گفته اعتبار درخواستی آنها برای اجرای طرح دارویار حدود ‌ 105هزار میلیارد تومان بوده است.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره پیامدهای کاهش بودجه‌ طرح دارویار می‌گوید: اولین بخشی که از نبود اعتبار برای طرح دارویار آسیب می‌بیند، داروخانه‌ها هستند، چراکه می‌توان گفت داروخانه‌ها دارو را به شکل نسیه ‌در اختیار شهروندان قرار می‌دهند و مردم حدود 5 تا 10 درصد از هزینه دارو را پرداخت می‌کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد حدود 90 درصد از هزینه دارو را داروخانه‌ها ‌ ‌پرداخت می‌کنند.

در این بین آنچه فشار بیشتری به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند، بد‌قولی بیمه‌هاست که طلب داروخانه‌ها را بموقع پرداخت نمی‌کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در پاسخ به این پرسش که پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها چقدر با تاخیر انجام می‌شود؟ می‌گوید: ‌اکنون بیمه سلامت حدود دو ماه ، تامین اجتماعی  حدود سه ماه ‌و  بیمه نیروهای مسلح  حدود پنج ماه است که پول داروخانه‌ها را نداده‌اند‌.

این درحالی است که‌ داروخانه‌ها هزینه برخی اقلام دارویی‌ را به شکل نقدی به شرکت‌های توزیع ‌پرداخت می‌کنند و بدقولی بیمه‌ها شرایط فعالیت آنها را دشوار  کرده است.

چنین شرایطی سبب شده است که برخی داروخانه‌ها تمایلی به همکاری با بیمه‌ها نداشته باشند. در این بین اما شهروندان نیز دیگر توانایی خرید دارو به شکل آزاد را ندارند، زیرا پس از اجرای طرح دارویار اختلاف قیمت داروی آزاد و بیمه‌ای افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

‌به این ترتیب برخی کارشناسان نسبت به بی‌توجهی در لایحه بودجه به طرح دارویار و به دنبال آن افزایش کمبود و ‌ قیمت دارو در سال آینده هشدار می‌دهند.  

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: