کد خبر: ۳۱۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 24
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است، به طوری که در حال حاضر ۴۰ درصد بیماران جدید شناسایی شده را زنان تشکیل می دهند.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر ناصر امینی اظهار کرد: در سالیان گذشته و با شروع برنامه غربالگری ایدز در کشور، شایعترین راه انتقال ویروسHIV از طریق سرنگ آلوده در بین معتادان تزریقی با ۵۳ درصد و پس از آن روابط جنسی محافظت نشده با ۳۱ درصد در رتبه دوم قرار داشته است.

به گزارش شفاآنلاین:مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود ۲.۸ درصد  موارد شناسایی شده از طریق مادر به کودک بوده، خاطرنشان کرد: همچنین در حدود ۱۳ درصد از مبتلایان راه ابتلاء نامشخص است.

امینی گفت: در سال گذشته، ابتلا به ایدز  از طریق روابط جنسی محافظت نشده در سطح مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد افزایش و ابتلا از طریق سرنگ آلوده از ۵۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در بررسی‌های ملی تخمین زده می‌شود در کل کشور حدود ۵۵ هزار مبتلا و آلوده به اچ آی وی داشته باشیم که این عدد در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۳۳۰۰ نفر است که تا کنون حدود ۵۰۰ نفر شناسایی شده‌اند.

دکتر امینی با اشاره به شناسایی ۲۷ مورد جدید ابتلا به ایدز از ابتدای سال جاری در مشهد، گفت: با توجه به اینکه طی سه سال اخیر شایعترین راه انتقال از تزریقی به آمیزشی تغییر کرده است، تعداد زنان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است به طوری که در حال حاضر ۴۰ درصد بیماران جدید شناسایی شده را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی با بیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان در رنج سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز، «برابری در دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیصی اچ آی وی» انتخاب شده، چراکه هر چه تعداد بیشتری شناسایی و تحت درمان قرار گیرند از انتقال بیماری کاسته می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: