کد خبر: ۳۱۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 24
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با بیان این‌که مافیای دارو تنها در ایران نیست و در سایر کشورها نیز وجود دارد، گفت: مزیت طب ایرانی، به حکیم بودن متخصصین آن است و نمی‌توانیم اسلام را از طب ایرانی جدا بدانیم.
شفاآنلاین>سلامت>بهرام عین‌اللهی در سومین جشنواره طب ایرانی اظهار کرد: متأسفانه علم پزشکی مبتنی بر درمان دارویی شده است و مافیای دارو این تصور را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که تنها راه درمان بیماری، مصرف دارو است؛ دارو بعد از نفت دومین تجارت بزرگ دنیاست و مافیای دارو تنها در ایران نیست بلکه در تمام دنیا وجود دارد‌ و سودهای زیادی را از این راه کسب می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: امروزه احتیاج به جهش‌های علمی و راهکارهای جایگزین دارو داریم و مطلق‌گرایی در حوزه درمان بیماری‌ها صحیح نیست. استفاده از سلول‌درمانی و ژن‌درمانی و سلول‌های بنیادی می‌تواند تحول عظیمی ایجاد و مصرف دارو را کم کند.

وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش تقاضا داریم با ارتقای سوادآموزی سلامت، به کاهش مصرف دارو و اصلاح فرهنگ غلط تغذیه کمک کند.

وزیر بهداشت گفت: مسئله مهمی که باید به آن توجه شود پیشگیری از بیماری‌هاست که در طب امروزه خیلی به آن توجه نمی‌شود. با گذشت زمان سبک زندگی انسان ناسالم‌تر می‌شود و بنابراین باید سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه اصلاح سبک زندگی داشته باشیم. به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دهیم زنگ سلامت را راه‌اندازی کند و توصیه ما این است که نسبت به تدوین کتاب درسی سلامت و ارتقای سوادآموزی سلامت اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به خدمات وزارت بهداشت در ایام کرونا تصریح کرد: امروزه فضای مجازی، الگوهای کاذبی را به دانش‌آموزان معرفی می‌کند اما ما حدود 300 شهید مدافع سلامت داشتیم که باید الگوی دهه هشتادی‌ها و دانش‌آموزان ما باشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شاخص‌های سلامت جمهوری اسلامی ایران با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورهای جهان قرار دارد و جزو کشورهای برتر است و هیچ درمانی نیست که در سایر کشورها انجام شود و ما توان انجامش را نداشته باشیم.

عین‌اللهی بیان کرد: طب ایرانی را به‌عنوان یک میراث گرانبها از نیاکان خود داریم و کتب معتبری نیز در این زمینه تولید شده است و در شرایطی که دشمن سعی دارد هویت ایرانیان را از بین ببرد، طب سنتی یکی از مواردی است که می‌تواند برای ما هویت ایجاد کند و نشان می‌دهد زمانی که غربی‌ها هیچ چیزی نداشتند ما طب داشتیم.

وی با بیان این‌که با تلاش متخصصین، ایران رتبه چهارم جهان را در طب سنتی دارد، تأکید کرد: ما موفق‌ترین شبکه بهداشت را در جهان داریم و باید طب ایرانی نیز در این شبکه ادغام شود‌؛ البته در 14 دانشکده این ادغام صورت گرفته است و امیدواریم به سایر دانشگاه‌ها نیز تسری یابد‌.

وزیر بهداشت درباره دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه طب سنتی تشریح کرد: حمایت از تولید داروهای طب سنتی، رونمایی از دارونامه فرآورده‌های طبیعی و سنتی برای اولین بار در کشور از جمله اقدامات وزارت بهداشت است. کشور ما از نظر تولید گیاهان دارویی ظرفیت بسیار مطلوبی دارد و در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده است تا به این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ویزیت متخصصین طب ایرانی از جمله مسائل مورد پیگیری است که در شورای‌عالی بیمه تأیید شده است و باید به مرحله نهایی برسد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حال حرکت به‌سوی افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر هستیم و طب سنتی می‌تواند برای پیشگیری از این بیماری‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. اگرچه موافق نام طب ایرانی هستم اما توصیه می‌کنم که اسلام را از طب ایرانی و سنتی جدا نکنید. یکی از مزیت‌های طب ایرانی این است که پیشکسوتان طب ایرانی، افراد متدینی هستند و بنابراین علاوه بر سلامت جسمانی، به سلامت معنوی و تأثیر دعا بر بهبود بیماران نیز می‌توان توجه کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: