کد خبر: ۳۱۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 24
خانواده‌ها وقتی در معرض فشار و خواسته‌های فزآینده فرزندان خود قرار می‌گیرند تمکین می‌کنند و در مواردی علیرغم ضعیف بودن بنیه اقتصادی خانواده در پشتیبانی از چنین تصمیماتی، حتی ضروریات زندگی را می‌فروشند تا فرزندانشان با شرکت در این آزمون‌ها موفق به مهاجرت شوند
شفاآنلاین>سلامت>وزیر پیشین آموزش و پرورش برگزاری آزمون توسط شرکت‌خارجی با وعده مهاجرت دانش‌آموزان را ناشی از تعداد اندک شرکت‌های قانونی و سختگیری زیاد برای پذیرش فارغ‌التحصیلان مدارس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دانست.

به گزارش شفاآنلاین:سید محمد بطحایی بیان کرد: گذاشتن شرایط سخت برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و به تبع آن ایجاد اضطراب آینده در دانش‌آموزان موجب پیدایش زمینه سوءاستفاده برخی شرکت‌ها فراهم شده است.

بطحایی افزود: از طرفی خانواده‌ها وقتی در معرض فشار و خواسته‌های فزآینده فرزندان خود قرار می‌گیرند تمکین می‌کنند و در مواردی علیرغم ضعیف بودن بنیه اقتصادی خانواده در پشتیبانی از چنین تصمیماتی، حتی ضروریات زندگی را می‌فروشند تا فرزندانشان با شرکت در این آزمون‌ها موفق به مهاجرت شوند.

به گفته این استاد دانشگاه، این آزمون‌ها فرزندان ما را عمدتاً با وعده تحصیل در رشته‌های پرطرفدار مانند رشته‌های پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی به کشورهای اطراف یا به کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه می‌برند و علاوه بر دریافت هزینه‌های سنگین از آنها، به‌ویژه دانش‌آموزان دختر را در معرض خطرات شدید قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: در ایام خدمتم به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش در سفر به مسکو با دو دختر خانم دانش‌آموز تازه مهاجرت کرده مواجه شدم که با شرکت‌های برگزارکننده آزمون‌های کذایی و پرداخت هزینه‌های سنگین به آنجا آمده بودند اما علاوه بر اینکه گواهینامه‌های دریافتی‌ آنها فاقد اعتبار بود شرکت مذکور حاضر به ارائه خدماتی که بابت آن پول گرفته بود نیز نشده بود و علیرغم وعده‌هایی نظیر تهیه خوابگاه مستقل، چندین دانش‌آموز را در اتاقی محقر جا داده بود در حالیکه به گفته برخی از کارکنان سفارتخانه این شرکت‌ها بایت برخی مواردی که حتی خدمت محسوب نمی‌شوند و رایگان هستند نیز پول دریافت و در واقع کلاهبرداری کرده بود.

بطحایی ابراز داشت: تعداد شرکت‌هایی که می‌توانند به‌صورت قانونی اعزام دانشجو داشته باشند اندک است، فعالیت همان تعداد اندک با سخت‌گیری‌های زیاد همراه و بستر فعالیت‌ در این حوزه محدود است و همین عوامل باعث باز شدن مسیر برای شرکت‌های شیاد می‌شود.

وی در پاسخ به راهکارهای رفع این مشکل گفت: اگر شرکت‌های معتبری که توسط افراد ذیصلاح اداره می‌شوند رسمیت پیدا کنند و اطلاع‌رسانی شود که فقط آنها طرف قرارداد و نظارت مستقیم دولت ایران هستند و تضامین محکمی به دولت داده‌اند، شیادان دیگر نمی‌توانند فرزندان مردم را فریب داده و در کشورهای غریب رها و آواره کنند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در طول مدتی که در آموزش و پرورش بودم با شرکت‌هایی مواجه می‌شدم که مدعی برگزاری المپیادهایی مثلاً در چین بودند و با شرایط بسیار ضعیفی افرادی معدودی را انتخاب و با دریافت هزینه‌های سنگینی وارد آزمون کرده بودند.

وی ادامه داد: چند سال پیش هم یکی از اتوبوس‌های حامل گروهی از دانش‌آموزان به یکی از همین المپیادهای کذایی به قزاقستان تصادف کرد، چند دانش‌آموز صدمه جدی دیدند و در نهایت مشخص شد متولیان این امر چند دانش‌آموز از چند کشور را با تطمیع و تبلیغات کاذب جمع و نام آزمون را المپیاد جهانی گذاشته‌اند و رویدادهای این‌چنینی به همان فضای محدود داخل کشور در خصوص ایجاد رقابت‌های کاذب و بی‌سرانجام برمی‌گردد.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش از خانواده‌ها خواست در صورت داشتن چنین تصمیماتی حتما در مورد شرکت‌های مورد نظر تحقیق کرده و هوشمندانه تصمیم بگیرند و توجه کنند این آزمون چه نوع گواهینامه‌ای به شرکت‌کنندگان می‌دهد و چه آثار مثبتی بر ادامه تحصیل و یا مهاجرت فرزندانشان دارد.

این کارشناس حوزه آموزش افزود: با قاطعیت اعلام می‌کنم بسیاری از این گواهینامه‌ها به جز ظاهر شکیل و گول‌زننده، هیچ خاصیتی ندارند و در واقع کاذپاره‌ای بیش نیستند و فقط شرکت فرد در آن آزمون را تأیید می‌کند و خود آزمون نیز فاقد اعتبار و غیرقابل قبول است.

بطحایی تصریح کرد: با این‌حال من در دانشگاه آزاد همچنان با اطلاعیه‌هایی که با کمال وقاحت و بدون واهمه برای جذب و تبلیغ صریح این مسأله آگهی می‌دهند مواجه می‌شوم و می‌بینم نه تنها نظارتی روی آنها نیست بلکه هیچ برخورد قانونی هم با آنها صورت نمی‌گیرد اما از آنجا که وزارت علوم متولی سروسامان دادن به دوره‌های آموزش عالی است، امیدوارم گرفتاری‌های روزمره و جاری مجال رسیدگی به مسائل عمیق این‌چنینی را به وزارت علوم بدهد.

وی با تأکید بر اینکه در واقع وزارت علوم باید از این شرکت‌ها شاکی باشد، گفت: بخش حراست و بازرسی وزارت عموم بخش باید در این مسأله ورود جدی کرده و اجازه ندهد فرزندان ما مورد سوءاستفاده شیادان قرار بگیرند و با روح و روان و آینده آنها بازی شود.

برچسب ها: کنکور ، مهاجرت ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: