کد خبر: ۳۱۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 04
بعد از انقلاب حرکت‌های منسجم مبتنی بر کارهای داوطلبانه فراوان دیدیم. اقدامات داوطلبانه در شرایط پاندمی کووید۱۹ بسیار به چشم آمد. آقای تدروس در صحبت‌های خود بر دو واژه داوطلب و انسجام تاکید دارند
شفاآنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه دوره کرونا دوره سختی بود، به نقشه داوطلبان و رابطان سلامت در این دوران اشاره کرد و گفت: نقش رابطان سلامت در گسترش سواد سلامت و واکسیناسیون کرونا شاهد بودیم.

 به گزارش شفاآنلاین:دکتر حسین فرشیدی _ معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم روز جهانی داوطلب، گفت: در نظام سلامت بدون داوطلب بسیاری از کارهایی که در حال انجام است یا ابتر می‌ماند و یا با کیفیتی که می خواهیم اجرا نمی‌شود. رمز اقدامات بهداشتی، مردمی بودن آن است و بدون مشارکت مردم کاری قابل انجام نیست. ما در حوزه سلامت از قبل از تولد تا پس از مرگ با افراد هستیم‌. بسیاری از کارهای ما برخواسته از اجتماع است.
    او با تاکید بر لزوم سلامت همگانی، تصریح کرد: بعد از انقلاب حرکت‌های منسجم مبتنی بر کارهای داوطلبانه فراوان دیدیم. اقدامات داوطلبانه در شرایط پاندمی کووید۱۹ بسیار به چشم آمد. آقای تدروس در صحبت‌های خود بر دو واژه داوطلب و انسجام تاکید دارند. ما هم‌ طی سال‌های کرونا این دو واژه را کنار یکدیگر به صورت مکرر لمس کردیم.

    وی افزود: داوطلبان سلامت پس از انقلاب در بسیاری از اتفاقات رکن اصلی اجرای برنامه‌ها هستند. وقتی وژاه بهورز در هر جایی مطرح می‌شود ما احساس غرور می‌کنیم، هر آنچه در مورد داوطلب می‌گوییم در مورد بهورزان صادق است. بهورز از مردم بومی یک منطقه با همان فرهنگ و تربیت است و اگر بخواهد کاری انجام دهد می‌تواند همه‌ جامعه تحت پوشش خود را برای انجام اقدامات خود راضی کند. شاید همان زمان آغاز به کار طرح بهورزان افراد با سواد بیشتر غیربومی هم پیدا می‌کردیم، اما تاکید ما بومی بودن بهورز بود تا همه مسائل را با پوست و گوشت خود احساس کند. داوطلب نماد عشق ورزی، توسعه انسانی، نماد سلامتی و الگو در جامعه است.

    او تاکید کرد: دوره کرونا دوره سختی بود اما در سختی ها هم زیبایی‌هایی وجود داشت که از دل مردم برخواست تا در مقابل اهریمن کرونا، کنار هم باشیم. در گام پنجم و ششم طرح محله محور شهید سلیمانی به واکسیناسیون سریع همگانی اختصاص داشت و نقش رابطان سلامت را در گسترش سواد سلامت و  واکسیناسیون کرونا شاهد بودیم.

    فرشیدی با اشاره به حضور داوطلبان سلامت در تمام سطوح و مناطق مختلف، اظهار کرد: ۲۲ مرداد و ۱۴ آذر دو روز تقویمی برای کنار هم قرار دادن داوطلبان عزیز است.

    وی افزود: برای گسترش سلامت در سطح جامعه نباید از نقش خانواده و جامعه غافل شویم. با راه‌اندازی پزشکی خانواده یکی از محورهایی که دنبال تقویت آن هستیم، تقویت موضوع بهداشت در زیرساخت خانواده است. ان‌شاءالله با آنچیزی که از داوطلبان سراغ داریم و آنچه در فرهنگ اسلامی ایرانی ما نهفته است، تنها یک حرکت لازم است تا مجری و خدمت گیرنده کنار یکدیگر قرار گیرند.

    در ادامه این برنامه دکتر فرشید رضایی_مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز گفت: داوطلب کسی است که در جامعه به مانند باغبان گل می‌کارد و اولین سودی که می‌برد برای خودش است که جامعه‌ای پر از گل ایجاد می‌کند.

    وی افزود: نه تنها نظام سلامت مدیون داوطلبان است بلکه در هر رشته‌ دیگری هم در جهان داوطلبان ایفای نقش مهمی دارند. آنها قصیده اصلی انسجام اجتماعی هستند. در بحران‌ها یکی از نگرانی‌های هر سیستمی از بین رفتن برنامه‌هایش است، نظام سلامت هم مانند هر سیستم دیگری نگران است که آیا می‌تواند به خوبی خدمت ارائه کند یا خیر؟ و اینجاست که ارزش داوطلب مشخص می‌شود. آنها از جنس مردم و الگوی سلامت و اهل فداکاری و ایثار هستند.

    او تاکید کرد: ما انسان‌ها با یک سری هورمون‌ها در مغز خود زنده هستیم و از دنیا لذت می‌بریم. یکی از هورمون‌ها اوکسی‌توسین است که هورمون عشق و اجتماعی بودن است پس هر وقت احساس کردید غمگین هستید، به یک انسان، حیوان و یا گیاه کمک کنید و در برنامه‌های اجتماعی شرکت کنید. داوطلب اولین سودی که از مشارکت دارد، جسم سالم خود خواهد بود و سپس می‌آموزد و می‌آموزاند. وقتی کسی داوطلب می‌شود و به جامعه خود آموزش می‌دهد تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت تا اینکه شخصی غیر از آن جامعه اقدام به آموزش کنند.
    نظرشما
    نام:
    ایمیل:
    * نظر: