کد خبر: ۳۱۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 03
سطح گلوکز روده شاخص اصلی برای سنجش سلامت کلی دستگاه گوارش است و محققان برای اولین بار یک حسگر بلعیدنی برای بررسی آنی این موضوع ابداع کرده اند.
شفاآنلاین>سلامت>سطح گلوکز روده شاخص اصلی برای سنجش سلامت کلی دستگاه گوارش است و محققان برای اولین بار یک حسگر بلعیدنی برای بررسی آنی این موضوع ابداع کرده اند. روش فعلی برای سنجش سطح گلوکز روده  مبتنی بر وارد کردن لوله کاتتر در گلوی بیمار است. با این حال، به زودی، یک «قرص هوشمند» قابل بلعیدن می‌تواند این کار را به شکلی بسیار ساده تر انجام دهد.

به گزارش شفاآنلاین:این قرص که در دانشگاه کالیفرنیا ابداع شده، اساساً یک حسگر زیستی و سلول سوخت زیستی ترکیبی است که در یک پوسته پلیمری چاپ شده سه بعدی قرار گرفته است. قرص مذکور پس از مصرف، به طور مداوم سطح گلوکز را در روده کوچک اندازه گیری و از همان گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند.

این قرص در فواصل زمانی منظم، داده های جمع آوری شده را با استفاده از یک روش کم مصرف به نام ارتباط مغناطیسی با بدن انسان به صورت بی سیم انتقال می دهد. این روش مبتنی بر ارسال پالس های مغناطیسی بسیار کم توان از طریق بافت بدن بیمار است که از طریق یک دستگاه مجهز به سیم پیچ در خارج از بدن، شناسایی و رمزگشایی می شود.

این قرص در جریان آزمایش‌هایی که روی خوک‌ها - که دستگاه گوارشی مشابه انسان دارند - انجام شد، با موفقیت سطح گلوکز را در روده کوچک به مدت 14 ساعت کنترل کرد. قرص یاد شده، داده‌های خود را به صورت آنی هر پنج ثانیه یک بار به مدت دو تا پنج ساعت ارسال کرد و در نهایت با مدفوع دفع شد.

این قرص قبل از استفاده روی انسان، باید کمی کوچکتر شود. قرص مذکور در حال حاضر 2.6 سانتی متر طول و 9 میلی متر عرض دارد و همچنین حسگرهای بیشتری باید به آن اضافه شود. فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: