کد خبر: ۳۱۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 03
در حال حاضر با توجه به شرایط احتمالا تایکماه دیگر بیماری کرونا دوباره اوج می گیرد، براساس پیش بینی ها اواسط زمستان پیک خواهیم داشت.
شفاآنلاین>سلامت>«بیماری کرونا هنوز تمام نشده است.» تقریبا این گفته تمام پزشکان عفونی است. چه بسا کرونا هنوز در برخی کشورها مانند ژاپن و چین جولان می دهد. براساس اطلاعات روزانه ۱۴۰ تن در ژاپن به دلیل بیماری کرونا فوت می کنند.

 به گزارش شفاآنلاین:با اینکه میزان مرگ و میر در ایران صفر و گاهی یک یا دو تن است اما برخی پزشکان عفونی وضعیت جامعه را شکننده می دانند. زیرا بنا به گزارش ها میزان استفاده از ماسک کمتر از ۲۰ درصد است. موضوعی که می تواند منجر به چرخش ویروس در جامعه شود. به همین دلیل برخی پزشکان عفونی بر این باورنز که در ابتدای دی تا اواخر اسفند احتمال دوباره اوج گيري بیماری کرونا در ایران نیز وجود دارد. مگر اینکه همگان بار دیگر با واکسن های نسل جدید واکسیناسیون شوند. این در حالی است که انتقادهای زیادی به وزارت بهداشت بابت فقدان برنامه مدون برای کنترل و مهار کرونا وجود دارد.

دکتر مرتضی ایزدی متخصص عفونی و گرمسیری با اشاره به احتمال اوج گيري دوباره بیماری کرونا در ایران گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط احتمالا تایکماه دیگر بیماری کرونا دوباره اوج می گیرد، براساس پیش بینی ها اواسط زمستان پیک خواهیم داشت. اما از لحاظ میزان شدت بیماری هنوز اطلاعی نداریم. اما به نظر می رسد به میزان شدت واریانت دلتا نباشد. در هر صورت وزارت بهداشت و درمان از همین الان باید برای برون رفت از پیک بعدی برنامه مدونی داشته باشد. بیمارستان ها و پزشکان نیز باید از آمادگی لازم و کافی برخوردار شوند. مردم هم باید پروتکل های بهداشتی را بیش از همیشه رعایت کنند، زیرا این روزها رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. چنین موضوعی کمی نگران کننده است. به نظرم وزارت بهداشت باید داروهای خط اول این بیماری را تهیه و ذخیره کند. البته هنوز اقدام خاصی از وزارت بهداشت مشاهده نشده است. برنامه کاملا شفاف و علمی برای آینده کرونا در کمیته علمی اعلام نشده است. با این حال امیدوارم این بار تصمیمات به زودی گرفته شود تا دچار بحران نشویم. چرا که اگر بیمارستان ها و پزشکان از آمادگی لازم برخوردار باشند، از بسیاری از مرگ و میرها جلوگیری می شود.

وی درباره امکان افزایش مرگ‌های کرونایی در زمستان نیز گفت: این موضوع به سویه در گردش کرونا بستگی دارد و اگر سویه جدیدی با کشندگی بالاتر شیوع یابد، امکان افزایش موارد مرگ هم وجود دارد؛ اما فعلا انواعی از اُمیکرون به عنوان سویه مهم و غالب در دنیا شناخته می‌شود. فعلا هم با جهش خطرناکی مواجه نبودیم، اما نباید فراموش کنیم که جهش‌های کرونا زیاد است و ممکن است به سمت خطرناک شدن پیش رود یا اینکه به سمت خفیف‌ شدن پیش رود.

این متخصص عفونی اظهار کرد: هنوز ۷۰ درصد مردم و در بسیاری از کشورها مانند آمریکا دز چهارم واکسن را دریافت نکردند. ایمنی واکسن ها نیز معمولا شش ماهه است. این روزها بیشتر افرادی که دچار بیماری حاد کرونا می شوند، یا واکسن تزریق نکردند یا دز های یادآور را دریافت نکردند. البته تعدادی نیز به موقع به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند. در هر صورت اینکه بیماری کرونا در برخی کشورها اوج گرفته است کمی عادی است، زیرا محدودیت های کرونایی در بیشتر کشورها برداشته شده است. به همین دلیل ویروس در چرخش است. با توجه به اینکه ایمنی کلی جامعه را فراگرفته است اما احتمال آغاز پیک جدیدی وجود دارد. به نظرم برای برون رفت از این ماجرا باید همگان با واکسن نسل جدید کرونا واکسیناسیون شوند. این در حالی است که امروزه واکسن نسلی جدیدی در کشور وجود ندارد. بنابراین وزارت بهداشت باید تعدادی واکسن نسل جدید وارد کند و یا شرکت های داخلی برای تولید این واکسن دست به کار شوند. زیرا واکسن های موجود بدلیل فرار ایمنی در برابر سویه های جدید ایمنی لازم را ندارند اگرچه انتظار است که از شدت بیماری کاسته شود. البته تولیدکننده های داخلی نیز توانایی ساخت واکسن نسل جدید کرونا را دارند اما اینکه چقدر مورد حمایت دولت قرار گیرند، قابل بررسی است. چرا که از ۵ ماه پیش پیشنهاد ساخت واکسن نسل جدید را به تولیدکنندها ارائه کرده ایم، از زمان اراده آنها تا چرخه تولید واکسن تنها ۴۰ روز زمان می برد. اما اراده ای در آنها مشاهده نمی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: