کد خبر: ۳۱۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 02
کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: نیاز اساسی به افزایش بودجه برای مبارزه با ویروس اچ آی وی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش سطح آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با آن زندگی می‌کنند، وجود دارد.

شفاآنلاین>سلامت>محمدعلی بهدانی اظهار کرد: نابرابری‌هایی که همه گیری بیماری ایدز را تداوم می‌بخشد اجتناب ناپذیر است؛ داده‌های جهانی نشان می‌دهد که طی دو سال اخیر، همه گیری کووید 19 و سایر بحران‌های جهانی، موجب شده که پیشرفت اقدامات انجام شده در راستای پایان یابی به همه گیری این بیماری دچار تزلزل شود، منابع کاهش یابد و درنتیجه جان میلیون‌ها انسان در معرض خطر قرار گیرد.

 به گزارش شفاآنلاین: وی افزود: روز جهانی ایدز امسال نیز همانند همیشه اهمیت دارد تا این نکته به افراد و دولت‌ها یادآوری شود که هنوز نیاز اساسی به افزایش بودجه برای مبارزه با ویروس اچ آی وی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش سطح آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با آن زندگی می‌کنند، وجود دارد.

بهدانی ادامه داد: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از آن بوده و امروز بهانه‌ای است برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگذاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به اینکه
اچ آی وی یک بیماری قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه ایدز آخرین مرحله عفونت اچ آی وی است که در صورتی که فرد تحت مراقبت و درمان باشد هرگز اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: بر اساس آمار کشوری 52714 مورد اچ آی وی در کشور تخمین زده می‌شود که ۱۶ هزار و ۳۸۶ نفر تحت درمان و مراقبت هستند و این شکاف به دلیل عدم مراجعه افراد ناشی از انگ و تبعیض این بیماری یا آگاه نبودن افراد از ابتلای خویش است.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان جنوبی بیان کرد: از سال 1365 تا کنون 25 درصد و طی شش ماهه ابتدای سال جاری 57 درصد از کل موارد مبتلا به این بیماری از راه جنسی به این بیماری مبتلا شده و این افزایش دو برابری و کاهش سن ابتلا به اچ آی وی برای مسئولین می‌تواند زنگ هشدار باشد؛ به خصوص اینکه برای آموزش و اطلاع رسانی در سطح مدارس به منظور آینده نگری بایستی جدی تر از گذشته برنامه ریزی شود.

بهدانی اظهار کرد: راه‌های انتقال این بیماری از طریق مواردی است که در آن خون و ترشحات مربوط به خون نقش دارند؛ از جمله انتقال از طریق روابط جنسی و ترشحات آن، خالکوبی با وسایل مشترک آغشته به خون و استفاده از لوازم تیز و برنده مشترک در آرایشگاه‌ها و یا سرنگ و سر سوزن مشترک و همچنین انتقال از مادر به جنین.

وی ادامه داد: این بیماری از راه‌های تنفس، خوردن و آشامیدن، دست دادن، در آغوش کشیدن، شناکردن در استخر مشترک و کنار همدیگر نشستن منتقل نمی‌شود و این بیماری مخصوص گروه خاصی نبوده و به عبارتی همه می‌توانند در معرض این ویروس قرار بگیرند چراکه مقصد ویروس گلبول‌های سفیدی است که درون خون ما وجود دارند.

بهدانی تصریح کرد: با داروهای مناسب جدید و کم عارضه و درمان بیمارانی که با ایدز زندگی می‌کنند این افراد می‌توانند زندگی طبیعی با طول عمر طبیعی داشته باشند و هرگز وارد مرحله آخر این بیماری یعنی ایدز نشوند.

وی ادامه داد: در ایران به دلیل مراقبت‌های بسیار عالی که مرهون زحمات همکاران مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و پزشکان درمانگر این مراکز است، در سال 2021 در ایران خوشبختانه آمار ابتلا در نوزادان متولد شده از مادران اچ آی وی مثبت به دلیل درمان به موقع صفر گزارش شده و این آمار در سال 2018 چهار مورد بوده است که به دلیل عدم مراجعه یا مراجعه به موقع بوده است که ناشی از انگ و تبعیض و عدم آگاهی این مادران بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: