کد خبر: ۳۱۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 01
یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به منظور درمان تومور‌های سطحی و عمقی دستگاه‌هایی را تولید کرده است که این امکان را به پزشکان می دهد تا دارو‌های شیمی درمانی را در محل قرارگیری تومور رها سازی کنند.
شفاآنلاین>سلامت> زینب شنگ‌هایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور ، دستگاه "الکترو پوریشن" را محصول دانش محور این شرکت معرفی کرد و گفت: این دستگاه  استفاده از پالس‌های الکتریکی یا میدان الکتریکی برای ایجاد یک منفذ فیزیکی در غشای سلولی است و این فناوری انقلابی در دستگاه الکترونیدلینگ EPN برای نفوذ کارآمدتر مواد موثر به درون سلول‌ها به شمار می‌رود.

 به گزارش شفاآنلاین:وی با بیان اینکه این محصول با دو رویکرد به تولید رسید، افزود : یکی از این رویکردها، برای کاربرد در حوزه‌های بیوتکنولوژی، بیوشیمی به منظور تحویل درشت مولکول‌ها (ماکرومولکول) مانند DNA و RNA است که به همراه تجهیزات جانبی آن‌ها به تولید رسید.

شنگهایی، رویکرد دیگر را کاربرد بالینی این دستگاه عنوان کرد و گفت : این دستگاه برای درمان سرطان، همراه با دارو‌های شیمی درمانی کاربرد دارد و مجوز کارآزمایی‌های بالینی این دستگاه را برای درمان تومور در برخی از بیمارستان‌ها اخذ کردیم، ضمن آنکه در حال حاضر با دریافت مجوز استفاده موقت از این دستگاه در فاز ۲ و ۳ کارآزمایی‌های بالینی هستیم.

مدیر عامل این شرکت فناور با اشاره به کاربرد‌های درمانی این دستگاه افزود :  روش درمانی این دستگاه به این صورت است که در آن اجازه داده می‌شود که غشای سلولی که تاکنون نفوذ پذیری برای دارو نداشته است، نفوذ پذیر شود و سپس دارو با سمیت بالا وارد بدن می‌شود و بلافاصله دارو داخل سلول تومور گیر می‌افتد.

به گفته این محقق، مزیت دیگر این دستگاه آن است که اجازه می‌دهد دارو در محل قرار گرفتن تومور (Local) تزریق شود.

مجری طرح با تاکید بر اینکه دستگاه اولیه ساخته شده در این شرکت تنها برای درمان تومور‌های سطحی مانند تومور‌های رکتال و لگن مورد استفاده می‌گیرد، افزود : از طریق این دستگاه تزریق دارو‌های شیمیایی در داخل تومور انجام خواهد شد.

وی گفت : به منظور تکمیل درمان تومورها، دستگاه دیگری را طراحی کردیم که وارد فاز کارآزمایی بالینی شده و از طریق آن دسترسی به تومور‌های عمقی را فراهم کرده‌ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: