کد خبر: ۳۱۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 01
بسیاری از مادران باردار پس اطلاع از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جنین به فکر مهاجرت از کلانشهرهایی مانند تهران می‌افتند
شفاآنلاین>سلامت>هر سال حدود 7 میلیون نفر در دنیا به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، بتازگی نیز محققان به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا هر سال سبب یک میلیون مرده‌زایی در دنیا می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند شرایط این آمارها در کشورمان نگران ‌کننده‌تر است، زیرا ‌غلظت آلاینده‌های هوا در بیشتر مناطق  کشور‌ بیش از حد استاندارد است و برنامه‌ای جامع نیز برای کاهش آلودگی هوا در دستور کار مسئولان قرار ندارد.
 
 به گزارش شفاآنلاین:محققان در بررسی‌های اخیر خود‌ پیامدهای ناگوارتری از آلودگی هوا را  شناسایی و درباره آن هشدار داده‌اند. براساس نتایج این بررسی‌ها می‌توان گفت هر سال حدود یک میلیون مرده‌زایی در جهان ثبت می‌شود که به دلیل مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا اتفاق می‌افتد.‌

یکی از‌ آلاینده‌های مرگباری که در بررسی‌های محققان به آن اشاره شده ذرات کمتر از 2.5 میکرون است که دلیل اصلی ایجاد آنها استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

آن طور که محققان نتیجه گرفته‌اند، حدود نیمی از موارد مرده‌زایی به دلیل مواجهه زنان باردار با ذرات آلاینده کمتر از 2.5میکرون ‌اتفاق می‌افتد. ‌

براساس گزارشی که روزنامه گاردین بتازگی منتشر کرده است، محققان برای بررسی تاثیر آلودگی هوا در مرده‌زایی شرایط 137 کشور را در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین بررسی کرده‌اند تا بتوانند برای اولین بار آماری  در خصوص مرده‌زایی ناشی از آلودگی هوا به دست بیاورند. البته پیش از این مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده‌ بود. اما در هیچ‌ یک از آنها آمار قابل استنادی درباره مرده‌زایی مطرح نشده بود.‌‌

برخی کارشناسان از مرده‌زایی به عنوان تراژدی پنهان یاد می‌کنند، زیرا مساله‌ای است که عواقب زیادی برای خانواده‌ها و جامعه دارد.

‌بررسی‌های کارشناسان از این حکایت دارد که آلاینده‌های هوا روی ریه‌ و مغز جنین ‌اثر می‌گذارد و در مواردی نیز که منجر به مرده‌زایی نمی‌شود، زمینه را برای‌ زایمان زودرس، اختلال در رشد مغز و تولد نوزدان با وزن کم ‌فراهم  می‌کند.‌
آلودگی‌هوا مرگ می‌کارد

براساس آمارهای منتشر شده می‌توان گفت هر سال در دنیا حدود هفت میلیون نفر جان خود را به دلیل مواجهه با آلودگی‌هوا از دست می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از کشورهای موفق تلاش می‌‌کنند با اجرای توسعه پایدار از خسارتی که آلودگی هوا به آنها تحمیل می‌کند، بکاهند.

دکتر محمد صادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران ‌نیز در این باره می‌گوید: در کشورمان تاکنون درباره تاثیر آلودگی‌هوا در مرده‌زایی بانوان باردار تحقیق جامعی انجام نشده است. به همین دلیل مشخص نیست، وضعیت کشورمان در این خصوص  چگونه‌ است.

 با این حال برخی کارشناسان تاکید می‌کنند با توجه به اینکه آلودگی‌هوا در کشورمان جدی است به طور حتم سبب افزایش مسائلی مانند مرده‌زایی نیز می‌شود.

 رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشورمان می‌افزاید: در سال حدود 400 هزار واقعه مرگ در کشور ثبت می‌شود.( البته بجز دوران فراگیری کرونا) بررسی‌ها نشان می‌دهد‌ در این بین حدود 45هزار واقعه مرگ ناشی از مواجهه افراد با آلودگی هواست که حدود 10 تا 12 درصد از کل مرگ و میرهای کشور در سال را تشکیل می‌دهد.‌

هرچند در خصوص مرده‌زایی ناشی از آلودگی هوا در کشورمان آماری در دست نیست. اما برخی کارشناسان معتقدند هر سال حدود هزار کودک زیر پنج سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

‌دکتر حسنوند نیز با تایید این آمار می‌افزاید: کودکان و زنان باردار جزو گروه‌های پرخطر هستند، چراکه هنگام مواجهه با آلودگی‌هوا آسیب بیشتری می‌بینند.
 تاثیر آلودگی هوا روی کودکان

گزارش یک میلیون مرده‌زایی در سال | کودکان قربانیان بی‌‌دفاع آلودگی هوا

کارشناسان تاکید می‌کند که آلودگی هوا بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد و این تاثیرات اگر منجر به مرده‌زایی نشود، پس از تولد ‌ سبب ایجاد نارسایی در دستگاه تنفسی شخص می‌شود.‌

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح می‌دهد: ‌ نتایج مطالعاتی که در داخل کشور انجام شده است، نشان می‌دهد نوزادان زنان بارداری که در معرض آلودگی هوا هستند پس از تولد دچار نارسایی‌های تنفسی و قلبی و عروقی می‌شوند.

به گفته او در برخی موارد آلودگی هوا به اختلال‌هایی مانند اوتیسم نیز منجر می‌شود.

آن طور که دکتر حسنوند توضیح می‌دهد ‌اثرات مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا گاه ممکن است‌ در سنین میانسالی شخص آشکار ‌شود، چراکه سبب‌ ‌کاهش حجم ریه  و ایجاد اختلال در سیستم قلبی و عروقی می‌‌شود.
 راه گریزی نیست؟

بسیاری از مادران باردار پس اطلاع از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جنین به فکر مهاجرت از کلانشهرهایی مانند تهران می‌افتند. اما مساله اینجاست که در بیشتر شهرهای کشور غلظت آلاینده‌های هوا بیش از حد استاندارد است، چراکه برنامه‌های مسئولان برای کاهش آلودگی هوا تاکنون از مقام حرف فراتر نرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می‌گوید: در بیشتر کشورهای موفق مسئولان با اجرای برنامه‌ریزی‌های مناسب آلودگی هوا را کاهش داده‌اند. اما در کشورمان به این مهم توجه نمی‌شود، برای نمونه ‌شهری مانند تهران ظرفیت لازم برای تردد یک میلیون خودرو با استاندارد یور 4 را دارد. اما حدود چهارمیلیون خودرو و تقریبا همین تعداد موتورسیلکت در معابر آن تردد می‌کنند.

او درباره مهاجرت از شهرهای آلوده به عنوان یک راهکار برای شهروندان نیز می‌گوید: ترک شهرهای آلوده می‌تواند اثرات ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد. اما مساله اینجاست که تقریبا در همه مناطق کشور غلظت آلاینده‌های هوا بالاتر از حد استاندارد است، بنابراین یافتن منطقه‌ای مناسب آسان نیست.

‌دکتر حسنوند درباره راهکارهای کشورهای موفق در کنترل آلودگی هوا نیز  عنوان می‌کند:‌ در آمریکا با اینکه جمعیت ‌ و شاخص‌های اقتصادی ‌ رشد داشته‌ مثلا مصرف انرژی تقریبا 400 درصد بیشتر شده است، اما موفق شده‌اند آلودگی هوا را کاهش دهند، زیرا آنها توسعه پایدار را در اولویت قرار داده‌اند و از خودرو و سوخت پاک استفاده می‌کنند.

به این ترتیب با توجه به این که برنامه‌های مسئولان کشور برای کاهش آلودگی هوا از مقام وعده فراتر نمی‌رود. کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند؛ دست‌کم با استفاده از دستگاه‌های استاندارد تصفیه هوا، مصرف میوه‌ و سبزیجات حاوی ویتامین C و استفاده از ماسک‌های استاندارد پیامدهای زندگی در هوای آلوده را کاهش دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: