کد خبر: ۳۱۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 29
درباره سد طالقان نیز با کاهش ۳۳ درصدی مواجه هستیم و در حالی که حجم مفقد مخزن این سد ۳۲۰ میلیون متر مکعب است،‌ میزان کنونی ذخیره آب سد طالقان به ۱۶۸ میلیون متر مکعب می‌رسد.
شفاآنلاین>سلامت> سدهایی که آب تهران را تامین می‌کنند با عنوان سدهای پنج‌گانه معروف شده‌اند؛‌ امیرکبیر، لتیان،‌ ماملو،‌ لار و طالقان. ناگوار اینکه هر پنج سد در آذر ماه وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند.

  به گزارش شفاآنلاین:بر اساس خبرهایی که در یک هفته گذشته در این باره منتشر شده ذخیره آب سد ماملو با کاهش ۷۰ درصدی نسبت به میانگین سال گذشته مواجه شده است. به این ترتیب حجم مفید مخزن این سد که ۲۲۲ میلیون متر مکعب است در حال حاضر ۴۶ میلیون متر مکعب آب دارد. سد امیرکبیر نیز این روزها کاهش ۵۰ متری سطح آب نسبت به تراز بیشترین بهره‌برداری را تجربه می‌کند.

درباره سد طالقان نیز با کاهش ۳۳ درصدی مواجه هستیم و در حالی که حجم مفقد مخزن این سد ۳۲۰ میلیون متر مکعب است،‌ میزان کنونی ذخیره آب سد طالقان به ۱۶۸ میلیون متر مکعب می‌رسد. سد لتیان دیگر سد تهران هم اوضاع خوبی ندارد و بنا بر خبرهای منتشر شده حجم آب این سد تنها در هفته گذشته یک میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است. سد لار به عنوان آخرین سد از این سدهای پنج‌گانه نیز با کاهش ۶۰ درصدی ذخیره آب نسبت به میانگین پنج ساله مواجه است. همین موضوع هم باعث شده زنگ خطر بحران آبی در پایتخت زده شود و مسئولان به شکل مداوم و پیوسته از شهروندان بخواهند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

این روزها باران نمی‌بارد و حجم ذخیره سدها هم کفاف مصرف پایتخت‌نشینان را نمی‌کند. یکی از نگرانی‌هایی که برای فعالان حوزه آب و کارشناسان این حوزه به وجود آمده‌، تامین آب از منابع زیرزمینی است. عددی که به گفته سخنگوی صنعت آب در حال حاضر به عدد ۵۰ درصد رسیده است.

بنابراین آنچه امروز ساکنان تهران مصرف می‌کنند تنها ۵۰ درصدش از آب‌های سطحی است و نیم دیگر آن از آب‌هایی است که باید در نگهداشت و مصرف آن بیشترین وسواس و حساسیت را به خرج دهند. هر چند به نظر می‌رسد با وجود هشدارهای مداوم همچنان مدیریت مصرف آب در تهران چندان جدی گرفته نمی‌شود و ۱۲.۵ درصد خانوارها در شمار بدمصرف‌ها قرار می‌گیرند.اکنون سدهای تهران ۷۰ درصد کاهش بارندگی دارند و مخازن ۱۶ درصد پر هستند که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره ذخایر سدهای تهران گفت: اکنون سدهای تهران ۷۰ درصد کاهش بارندگی دارند و مخازن ۱۶ درصد پر هستند که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به گزارش «ایلنا» به گفته این مقام مسئول از ابتدای سال آبی به طور متوسط ۲۸ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به متوسط بلندمدت (۵۴ ساله) ۱۶ درصد کاهش داشته، البته میزان بارندگی مشابه سال گذشته بوده و اختلاف اندک است.


قاسم‌زاده با بیان اینکه علی‌رغم کاهش بارندگی ورودی به مخازن سدها نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته، اضافه کرد: میزان آب ورودی به سدهای کشور در حال حاضر ۲.۷ میلیارد متر مکعب است.سخنگوی صنعت آب رقم خروجی از سدها را ۳.۸ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: ۵ درصد آب کمتری از مخازن سدها خارج شده است.در سال‌های گذشته ۵ درصد مشترکین تهران بدمصرف بوده‌اند که این روند در سال جاری به ۴ درصد رسیده است و این ۴ درصد ۱۰ درصد آب را مصرف می‌کنند که باید این رقم کاهش یابد

او میزان آب موجود در سدها را ۱۸ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: مخازن سدها ۳۷ درصد پرشدگی دارند که نسبت به پارسال ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در حال حاضر مخازن سدهای کشور بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پرشدگی دارند.


قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت سدهای تهران گفت: اکنون سدهای تهران ۷۰ درصد کاهش بارندگی دارند و مخازن ۱۶ درصد پر هستند که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.او با بیان اینکه ۱۲.۵ درصد خانوارها بدمصرف هستند گفت: مثلا در تهران حد مجاز مصرف آب ۱۴ متر مکعب است اما بدمصرف‌ها ۲۸ متر مکعب مصرف داشته‌اند.


سخنگوی صنعت آب ادامه داد: در سال‌های گذشته ۵ درصد مشترکان تهران بدمصرف بوده‌اند که این روند در سال جاری به ۴ درصد رسیده است و این ۴ درصد ۱۰ درصد آب را مصرف می‌کنند که باید این رقم کاهش یابد.او درباره پاداش خوش‌مصرف‌ها گفت: از آبان‌ماه کسانی که میزان مصرف خود را نسبت به ماه‌های قبل کاهش دهند پاداش خوش‌مصرفی دریافت خواهند کرد.


سخنگوی صنعت آب در ادامه به موضوع تغییر اقلیم در سطح کشورهای منطقه پرداخت و اضافه کرد: در حال حاضر در تمام دنیا تغییر اقلیمی حاکم است و کشورهای خاورمیانه نیز طی ۲۰ تا ۴۰ سال آینده بدترین شرایط را تجربه می‌کنند یعنی در برخی مناطق رشد بارش و در برخی از نقاط کم بارشی را شاهدیم. مثلا در استان‌های فارس، بوشهر، یزد و کهگیلویه و بویر احمد رشد خوبی داریم اما در سیستان و بلوچستان، تهران، قزوین، قم و همدان بارش کاهش یافته است، این جابجایی بارش در دیگر کشورها نیز رخ داده است.


او درباره انتقادات به احداث سد چم‌شیر گفت: در مورد این سد ارزیابی‌های محیط زیستی اتخاذ شده به طوری که از زمانی آغاز این عملیات ۸ مرجع مختلف مطالعات مختلفی در رابطه با این پروژه انجام دادند. با احداث این سد می‌توانیم آب‌های سیلابی رودخانه زهره را ذخیره کرده و به جای اینکه سیلاب‌ها از دسترس خارج شوند این آب‌ها را ذخیره کنیم.


قاسم‌زاده درباره افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی و خطر فرونشست زمین بیان کرد: ما در سیاست‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی بنا داریم انسداد چاه‌های غیرمجاز را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم. همچنین با اضافه برداشت از چاه‌های مجاز نیز برخورد می‌شود. همچنین اعمال مدیریت کنترل هوشمند را در دستور کار داریم.


او درباره تغییر کیفیت آب شرب تهران گفت: تمام تلاش ما این است که استانداردهای سخت‌گیرانه رعایت شود. وزارت بهداشت نیز بر تمامی تصفیه خانه‌ها نظارت دارد. آزمایشگاه‌های وزارت نیرو نیز به طور تمام وقت کیفیت آب را کنترل می‌کنند.


قاسم‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر در تهران ۵۰ درصد از آب زیرزمینی و ۵۰ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود، ادامه داد: البته در شرایط کم‌آبی کیفیت آب کاهش می‌یابد اما خارج از استاندارد نیست.او با اشاره به وضعیت منابع آبی تهران گفت: ما در حال حاضر در تهران به بارش پاییز و زمستان امیدواریم تا طبق سال‌های نرمال دوباره مخازن به شرایط مطلوب برسد اما در صورت تداوم شرایط کنونی اوضاع بحرانی خواهد شد.


سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که قطعی آب اتفاق نیفتد برای عبور از این شرایط باید بارندگی داشته باشیم اما اگر این اتفاق نیفتد و کاهش بارندگی تداوم داشته باشد مشکل‌آفرین خواهد بود. سخنگوی صنعت آب درباره احتمال جیره‌بندی آب نیز گفت: تمام تلاش ما این است که جیره‌بندی نشود. پیش‌بینی‌ها این است که در سه ماه آتی شاهد بارش باشیم ضمن اینکه ۴۵ درصد بارش‌ها نیز در فصل پاییز خواهد بود، بنابراین امیدواریم که مخازن تغذیه شوند.

توضیح سخنگو درباره حقابه هامون


قاسم‌زاده درباره میزان ورودی آب از سوی افغانستان به ایران هم گفت: در حال حاضر سد کمال خان شرایط مطلوب ندارد بنابراین افغانستان مطابق قبل رهاسازی آب را انجام نمی‌دهد طبق رایزنی‌هایی که داریم باید این اقدام صورت گیرد و مشکل سازه‌ای که قرار بود اصلاح شود باید اجرایی شود. به گفته او در حال حاضر هیچ ورودی از سمت افغانستان به چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان نداریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: