کد خبر: ۳۱۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 28
این روزها منابع آبی در تهران با کمبود بی سابقه‌ای مواجه شده است به طوری که روند روبه‌رشد مصرف آب در کلان‌شهر تهران به مرز هشدار رسیده است.
شفاآنلاین>سلامت>این روزها منابع آبی در تهران با کمبود بی سابقه‌ای مواجه شده است به طوری که روند روبه‌رشد مصرف آب در کلان‌شهر تهران به مرز هشدار رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین:این روزها منابع آبی در تهران با کمبود بی سابقه‌ای مواجه شده است به طوری که روند روبه‌رشد مصرف آب در کلان‌شهر تهران به مرز هشدار رسیده است. این هشدار به حدی جدی است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران،‌ پیامکی با عنوان «بسیار مهم» برای پایتخت نشینان ارسال کرد. در این پیامک آمده است: «در حال حاضر تهران با کاهش ۷۰ درصدی بارش‌ها مواجه است. تنها با کاهش مصرف آب می توانیم از این شرایط دشوار عبور کنیم.»

بر اساس اطلاعات منتشره متوسط مصرف آب شرب در شهرهای مختلف کشور بین ۷ تا ۸ درصد است که این میزان در کلان‌شهر تهران به ۶۰ تا ۷۰ درصد نزدیک به مصرف بخش کشاورزی کشور می‌رسد.  

الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ متر مکعب برای هر خانوار (حدود سه و نیم نفر) تعیین شده است، اما این عدد هم‌اکنون حدود ۲۲۰ لیتر است که ۸۰ لیتر بیش از الگوی مصرف است.

فقط ۳۷ درصد خانوارهای تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و سایر مصرف‌کنندگان در گروه‌های پرمصرف‌ و بدمصرف قرار دارند. مشترکانی که بیش از ۱۴ مترمکعب در ماه به‌ازای هر واحد مصرف کنند، بد مصرف شناسایی می‌شوند.

اکنون در شهر تهران ۵ تا ۷ درصد مشترکان آبفای منطقه یک تهران، بد مصرف هستند که تا ۱۵ درصد منابع آبی این منطقه را مصرف می‌کنند. بر اساس این آمار ۵۹ درصد مشترکان پرمصرف‌اند و مصرف ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی تا دو برابر الگو داشته‌اند و چهار درصد مشترکان نیز اساساً بدمصرف به شمار می‌روند و مصرف آب شرب آن‌ها از ۲۸ مترمکعب در ماه نیز فراتر رفته است که بنا بر آمارها، این دسته از مشترکان به‌تنهایی ۱۰ درصد از کل آب شرب بخش خانگی تهران را مصرف می‌کنند.

سرانه مصرف آب هر ایرانی از ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در سال در سنوات گذشته، امروز به کمتر از یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب در سال رسیده است.

بر اساس این گزارش، اهمیت مصرف درست آب در بخش خانگی و تاکید بر رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان تهرانی زمانی بیشتر به چشم می‌آید که استان تهران دومین استان فقیر کشور بعد از سیستان و بلوچستان از نظر منابع و ذخایر آبی است و بخش زیادی از آب این استان در حوزه شرب مصرف می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: