کد خبر: ۳۱۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 28
اعتصاب غذا به صورت خشک و تر یکی از اعتراضاتی است که زندانیان به‌عنوان اعتراض از آن استفاده می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>اعتصاب غذا به صورت خشک و تر یکی از اعتراضاتی است که زندانیان به‌عنوان اعتراض از آن استفاده می‌کنند. حسین رونقی یکی از مدعیان این اعتراض است و اعلام شده که ۶۰ روز اعتصاب غذای تر کرده است. اما پس از آزادی او به قید وثیقه بسیاری به اعتصاب غذای او واکنش نشان داده و آن را صحیح ندانستند.

به گزارش شفاآنلاین:حسین رونقی، نامی که حالا بسیاری با آن آشنا هستند و او و خانواده‌اش را می‌شناسند، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 88 با نام مستعار بابک خرمدین وبلاگ‌نویسی می‌کرد و پس از آن مسئول کمیتهٔ مبارزه با سانسور در ایران «ایران پروکسی» شد و وب‌سایت‌هایی برای عبور از فیلترینگ تهیه و از طریق ایمیل به افراد ارسال می‌کرد. 23 آذرماه 88 اولین‌بار بود که حسین رونقی بازداشت شد و در طول حبس چند بار دست به اعتصاب غذا زد. چهارم اسفند 1400 بار دیگر رونقی دستگیر شد و 8 اسفند برادر حسین رونقی از اعتصاب خشک او خبر داد. او ۱۲ اسفند به قید وثیقه از زندان آزاد شد. مهرماه امسال نیز زمانی که حسین رونقی به همراه دو وکیل خود به دادسرای اوین مراجعه‌کرد، بازداشت شد. این‌بار نیز از ابتدای ورود به زندان، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و خانوادهٔ او در این مدت بارها دربارهٔ ضعف جسمی او ابراز نگرانی کردند. پدر و مادر حسین رونقی در گفت‌وگو با صدای آمریکا اعلام کردند که دو روز پس از دستگیری، ضابطان قضایی دو پای پسرشان را شکسته‌اند.

با انتشار این خبر خبرگزاری میزان روز 23 آبان نوشت: «از ابتدای بازداشت حسین رونقی، جریان‌های خبری خاص سعی بر بحران‌نمایی از وضعیت جسمی این فرد داشتند و از همان ابتدا تیم جریان‌ساز خبری ادعایی مبنی بر وارد آمدن آسیب جسمی به وی را مطرح کردند که پیگیری‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد ادعاهایی از جنس آسیب رسیدن به پاهای این فرد به‌هیچ‌وجه صحت نداشته است.» و این خبرگزاری همچنین در مورد اعزام حسین رونقی به بیمارستان نوشت: «چنین اخباری به‌هیچ‌وجه صحت نداشته و وی با شرایط حاد جسمانی به بیمارستان منتقل نشده بوده و تصمیم اعزام به بیمارستان برای جلوگیری از وقوع هرگونه شرایط بالینی نامناسب صورت پذیرفته است.»

شایعات عجیب پیرامون اوضاع زندانی مشهورِ اوین

اعزام حسین رونقی به بیمارستان با حواشی روبه‌رو بود. خانواده‌اش از انتقال او به بیمارستان دی خبر دادند. برخی با تجمع در اطراف این بیمارستان سعی در حمایت از حسین رونقی داشتند. خانواده حسین رونقی اعلام کردند که معلوم نیست او را به کدام بیمارستان برده‌اند و مسئولان بیمارستان دی به آنها گفته‌اند که او را به این مرکز درمانی اعزام نکرده‌اند. آنها از وضعیت وخیم حسین رونقی در بیمارستان خبر دادند. اما پس از این اظهارنظرها عکسی از حسین رونقی روی تخت بیمارستان و دیدار با مادرش توسط مسئولان امر منتشر شد که باز هم خانواده او این عکس را تکذیب کردند.

افکار عمومی را تحریک کردند

پس از آزادی حسین رونقی، بسیاری در توئیتر به آن واکنش نشان دادند. برخی ابراز خوشحالی کردند و برخی با دیدن عکس او روی تخت بیمارستان ناراحت شدند و بعضی دیگر هم نوشتند به نظر نمی‌رسد که پاهای او شکسته باشد. کاربرانی هم به این اشاره کردند که حسین رونقی پس از 60 روز اعتصاب غذا زیاد لاغر نشده است. مازیار خسروی، سردبیر روزنامه اینترنتی فراز یکی از افرادی بود که به این موضوع واکنش نشان داده و در توئیتر خود نوشت: «دو هفته پیش برای تهیه گزارش از تجمع به خاطر وضعیت سلامتی حسین رونقی به بیمارستان دی رفته بودم که به همراه همکارم بازداشت شدیم.» او افزود: اکنون خوشحالم حسین رونقی آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشته.

شایعات عجیب پیرامون اوضاع زندانی مشهورِ اوین

بدیهی است که زندانی کردن هیچ منتقدی را درست نمی‌دانم و با برخورد امنیتی به شدت مخالفم. همچنین خوشحالم که به استناد عکس‌ها هر چند رونقی تا حدی لاغر شده اما نه استخوان پاهایش خرد شده و نه سلامتی‌اش مخاطره جدی است. از میان 18 تنی که آن شب دستگیر شدیم، دو نفر همچنان بازداشت و در زندان تهران بزرگ به سر می‌برند. اخلاق حکم می‌کند آنان که خبرهای اغراق‌آمیز در مورد حسین رونقی به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پمپاژ کردند خود را در مورد وضعیت این افراد و خانواده‌های آنان مسئول بدانند.» او به اعتصاب غذای حسین رونقی پرداخته و نوشت: «پمپاژکنندگان خبرهای اغراق‌آمیز در مورد حسین رونقی همچنین در مورد به انحراف کشاندن خط خبری از وضعیت سایر زندانیان و نیز کاهش حساسیت و بی‌اعتمادی افکار عمومی در مورد خبرهای مربوط به اعتصاب غذا و سلامتی زندانیان در آینده مسئولیت اخلاقی تام دارند. اعتصاب غذا آخرین سنگر هر زندانی است. لوث کردن‌اش علاوه بر آنکه از نظر اخلاقی محکوم و ناپسند است، باکاهش حساسیت افکار عمومی، جان دیگران را در شرایط مشابه به مخاطره می‌اندازد. خانم‌ها! آقایان! استخوان شکسته و اعتصاب غذای شصت روزه این دفعه گذشت. وجدان داشته باشید و دیگر نکنید.»

حسین رونقی پاسخگو باشد

سمانه موسوی، دندانپزشکی که گفته می‌شد در ارتباط با پرونده حسین رونقی قرار بود بازداشت شود نیز به آزادی این کنشگر مدنی واکنش نشان داده و در توئیتر خود نوشت: «من که هزینه دوستی با حسین رونقی را با سنگین‌ترین اتهام پرداخت کردم و می‌کنم و فعلا در سکوت هر دو طرف را فقط نظاره می‌کنم. پرونده باز دارم اما به‌زودی وقتی حسین به توئیتر برگشت از او خواهم نوشت تا پاسخگو باشد. گرچه می‌دانم هر دو طرف عصبانی خواهند شد.»

شایعات عجیب پیرامون اوضاع زندانی مشهورِ اوین

در این میان برخی هم از تخریب حسین رونقی نوشتند و آن را پروژه جدید سایبری دانستند. آرمین‌نژاد هم دراین باره نوشت: «پس یادداشت می‌کنیم! با خوشحالی از آزادی و رهایی حسین رونقی از زندان، پاهای حسین رونقی نشکسته بود. حسین اعتصاب غذا نکرده بود. نتیجه: برای رسیدن به اهداف‌تان دروغ نگویید.» فضای مجازی پرشده از عکس‌های افرادی که اعتصاب غذا کرده و لاغر شده‌اند. عکس‌هایی که نشان می‌دهد اعتماد منتشرکنندگانش به اعتصاب غذای حسین رونقی از بین رفته است. در این میان کاربر دیگر توئیتر نوشت: «وقتی حسین رونقی آزاد بود نقدش کردیم، وقتی دستگیر شد، اعتراض کردیم و حالا که آزاد شده خوشحالیم. اخبار اغراق‌آمیز در باب شکستن پا و اعتصاب غذایش هم بی‌اعتباری «رسانه‌»های فارسی‌زبان را برای هزارمین بار ثابت کرد، ولی نباید بهانه حمله شخصی به خودش شود.»روزنامه هم میهن


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: