کد خبر: ۳۱۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 27
رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با وجود همه تلاش‌های انجام شده، تولید نشدن واکسن علیه این بیماری یکی از شکست‌های جامعه بشری است و هنوز دارویی نیز برای درمان رادیکال ایدز به گونه‌ای که ویروس را نابود کند، کشف و تولید نشده است؛ اگر این دو کار انجام شود می‌توان بر این معضل غلبه کرد.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر سید محمد علوی در نشست خبری نخستین سمپوزیوم بین المللی ایدز که امروز (۶ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۹۸۱ پاندمی بیماری HIV ایدز رخ داد و اکنون بیش از ۴۱ سال از این مدت می‌گذرد؛ در این فرصت جهان دچار مصیبت بزرگی در مورد بیماری‌های واگیردار به ویژه ایدز شد.

 به گزارش شفاآنلاین: وی افزود: در آن زمان مطرح می‌شد این بیماری واکسن و درمان ندارد و هیچکس از آن در امان نیست بنابراین در آن شرایط، جمعیت جهان در هاله‌ای از ابهام و تهدید قرار گرفت اما در طول زمان شاهد موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی در مورد این بیماری هستیم.

علوی با اشاره به موفقیت‌های جهانی در حوزه بیماری ایدز بیان کرد: در حال حاضر ایدز در دنیا به عنوان یک مساله مهم بهداشتی که حوزه سلامت را تهدید می‌کند، توسط مسئولان کشورها پذیرفته شده است. این بیماری توسط مردم نیز شناخته شده و آن را به عنوان تهدید حیات می‌شناسند که این موارد به معنی درک خطر این بیماری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: امکانات شناسایی به موقع بیماری از طریق آزمایش‌های دقیق نیز فراهم شده و این امکانات در اختیار اکثر کشورها قرار گرفته است بنابراین امکان شناسایی به موقع بیماری وجود دارد.

وی افزود: استفاده از دارو برای کاهش بار ویروس، افزایش کیفیت زندگی و طول عمر بیماران از دیگر موفقیت‌ها در حوزه کنترل این بیماری است. عفونت‌های فرصت طلب که عمدتا موجب مرگ بیماران می‌شد نیز شناسایی می‌شوند و با شناسایی و درمان به موقع این عفونت‌ها طول عمر بیماران افزایش می‌یابد.

علوی با بیان اینکه سیر بیماری ایدز رو به کاهش است، تصریح کرد: وضعیت کنونی بیماری در مقایسه با سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد موارد بیماری حدود ۵۲ درصد و موارد مرگ ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به ناکامی‌ها در مورد بیماری ایدز عنوان کرد: با وجود همه تلاش‌های انجام شده، تولید نشدن واکسن علیه این بیماری یکی از شکست‌های جامعه بشری است و هنوز دارویی نیز برای درمان رادیکال ایدز به گونه‌ای که ویروس را نابود کند، کشف و تولید نشده است؛ اگر این دو کار انجام شود می‌توان بر این معضل غلبه کرد.

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت هدف‌گذاری کرده که تا سال ۲۰۲۱، قانون ۹۰-۹۰-۹۰ اجرا شود یعنی ۹۰ درصد بیماران تخمین زده شده شناسایی شوند، ۹۰ درصد بیماران شناسایی شده تحت درمان قرار بگیرند و بار ویروس در ۹۰ درصد بیمارانی که دارو دریافت کرده‌اند به میزانی برسد که دیگر ویروس قابل شناسایی نباشد. در سال ۲۰۲۵ این اهداف، بلندپروازانه در نظر گرفته شد و برنامه ۹۵-۹۵-۹۵ را هدف‌گذاری کرده‌اند.  

علوی افزود: این برنامه در برخی جاها مانند اروپا و آمریکای جنوبی به خوبی و در آفریقا به کندی در حال اجرا است. در منطقه مدیترانه و شمال آفریقا نیز حداقل موارد بیماری وجود دارد اما نگرانی از این است که برنامه‌های کنترل بیماری به خوبی اجرا نشوند. در اجرای برنامه‌ها در منطقه مدیترانه و شمال آفریقا توفیق زیادی حاصل نشده است.

وی عنوان کرد: با شیوع پاندمی کووید – ۱۹، در سال ۹۹ وقفه‌ای در شناسایی بیماران مبتلا به HIV داشتیم اما در سال بعد این موارد جبران شد.

علوی بیان کرد: HIV ایدز مساله مهمی است و باید همه تلاش کنند تا این بیماری قابل کنترل باشد. هر چند شیوع بیماری در منطقه مدیترانه و شمال آفریقا کمتر از ۰.۱ درصد است و در مقایسه با دیگر نقاط بهتر است اما اگر تشخیص به موقع بیماری انجام نشود، شرایط قابل تغییر است.

وی تصریح کرد: خطر عمده‌ای که وجود دارد این است که در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در سیمای اپیدمیولوژیک بیماری شده‌ایم؛ اوایل شیوع ایدز، مطرح می‌شد این بیماری بیشتر در بیماران هموفیلی به دلیل دریافت خون آلوده بروز پیدا کرده است اما بعد عنوان شد بیشترین جمعیت در معرض خطر، معتادان تزریقی هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به افزایش ابتلای زنان به HIV افزود: در سال‌های اخیر تغییر الگوی بیماری در خانواده‌ها و انتقال جنسی خطر بیشتری را مطرح می‌کند؛ در گذشته اگر ۹۹.۵ درصد موارد ابتلا به HIV در مردان و ۰.۵ درصد موارد ابتلا به زنان مربوط بود، اکنون ۲۲ درصد موارد ابتلا در زنان رخ داده است.

علوی گفت: در حال حاضر شیوع بیماری کمتر ۰.۱ درصد جمعیت مردان است اما با توجه به تغییر الگوی بیماری باید به این مساله بیشتر توجه شود زیرا اگر زنان مبتلا شوند بیماری وارد خانواده می‌شود و از مادر نیز به کودک منتقل می‌شود. 

وی عنوان کرد: بیماری به سمت اتباع خارجی نیز شیفت پیدا کرده است که باید به این موضوع توجه شود.

رئیس سمپوزیوم بین‌المللی ایدز  دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: راه‌های مهم انتقال HIV ایدز، خون و فرآورده‌های خونی، تزریقات، تماس با پوست خراشیده شده، ترشحات آلوده جنسی و مادر به کودک (جنین، عبور از کانال زایمان، زایمان و شیر) هستند.

وی با اشاره به نقش پدیده سکس ورکرها یا کارگران جنسی در انتقال این بیماری افزود: در جوامعی که بی بند و باری و روابط جنسی خارج از حریم مقدس خانواه رخ می‌دهد، بیماری می‌تواند به خانواده منتقل شود و زنان قربانیان سهل‌انگاری، بی بند و باری و شهوت‌رانی مردان می‌شوند.

علوی عنوان کرد: قانون ABCD شامل موارد اجتناب یا کاهش رفتارهای پرخطر، وفادار بودن به پیوند مقدس ازدواج و نداشتن ارتباط جنسی خارج از حریم خانواده، استفاده از کاندوم در صورت تخطی و تماس‌های جنسی و استفاده از دارو به محض مواجهه با ویروس، توصیه‌هایی است که به منظور کنترل این بیماری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص و درمان به موقع بیماری در زندگی عادی، گفت: با توجه به اینکه این بیماری یک انگ محسوب می‌شود بسیاری از مردم برای تشخیص و درمان بیماری اقدام نمی‌کنند که باید این نگاه تغییر کند. البته برخی افراد مانند معتادان که در دنیای دیگری زندگی می‌کنند، حاضر به دریافت دارو نیستند.  

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز  دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: این بیماری سه سیر دارد؛ در سیر نخست علائمی شبیه آنفلوآنزا بروز پیدا می‌کند. سیر دوم بیماری بدون علامت است یعنی فرد سال‌ها دچار عفونت فعال است اما علامتی از ابتلا به بیماری ندارد. سیر سوم بیماری نیز زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار نقص سیستم ایمنی شده و ویروس وارد سلول‌هایی شده است که از بدن محافظت می‌کنند. یک سری از بیماری‌ها مانند ابتلا به برفک در دستگاه گوارش نیز شک ابتلا به ایدز را بیشتر می‌کند. البته تشخیص قطعی بیماری با آزمایش انجام می‌شود.

علوی با اشاره به وضعیت مبتلایان به HIV مثبت در خوزستان تصریح کرد: تخمین زده می‌شود ۳ هزار مبتلا به HIV مثبت در خوزستان وجود داشته باشد.

وی افزود: در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز که ۷۰ درصد جمعیت خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد، یک هزار و ۱۶۷ بیمار HIV مثبت وجود دارد که ۸۹۲ نفر از این تعداد تحت مراقبت هستند و ۸۱۹ نفر از این تعداد برای دریافت دارو مراجعه می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: بار ویروس در ۵۸۹ نفر از این تعداد نیز سنجش شده که ۵۳۴ نفر از این تعداد به درمان پاسخ داده‌اند و ویروس در بدن این افراد شناسایی نشده است. این وضعیت در مقایسه با اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ رقم‌های قابل توجهی هستند اما هنوز به اهداف مورد نظر نرسیده‌ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: