کد خبر: ۳۱۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 27
امروزه مقالات بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده و مشخص شده افرادی که استرس‌های خانوادگی، شغلی و... را تجربه می‌کنند، بیشتر با چالش ناباروری مواجه هستند.
شفاآنلاین>سلامت>مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه به تشریح علل ناباروری و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخت.

 به گزارش شفاآنلاین:دکتر نازنین کریمی با بیان اینکه ناباروری یک بیماری است و نقص محسوب نمی‌شود، گفت: ناباروری به ناتوانایی در باردار شدن پس از یک سال تلاش و عدم استفاده از روش‌های پیشگیری در این مدت گفته می‌شود.

وی افزود: این بیماری تک عاملی نیست و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آنها ژنتیک است.

کریمی گفت: عامل موثر بعدی در بحث ناباروری سن بالا در ازدواج است، چرا که با افزایش سن، هم کمیت و هم کیفیت سلول‌های جنسی در مردان و زنان کاهش می‌یابد و ناباروری در زوجینی که در سنین بالا ازدواج کرده‌اند، محتمل‌تر است.

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه استرس را هم یکی از عوامل بسیار مهم در ناباروری زوجین عنوان و اظهار کرد: امروزه مقالات بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده و مشخص شده افرادی که استرس‌های خانوادگی، شغلی و... را تجربه می‌کنند، بیشتر با چالش ناباروری مواجه هستند.

وی افزود: در حال حاضر میزان ناباروری در افرادی که تحصیلات بالاتری دارند بیشتر است که این امر به دلیل درگیری‌های فکری و استرس‌هایی است که این افراد تجربه می‌کنند.

کریمی سبک زندگی را هم یکی دیگر از مهم‌ترین علل موثر در ناباروری افراد عنوان و تصریح کرد: تغذیه، ورزش و در مجموع سبک زندگی افراد نقش موثری در ناباروری دارد و هرچه سبک زندگی ناسالم‌تر باشد احتمال ناباروری هم افزایش می‌یابد.

وی از عفونت‌ها هم به عنوان عامل دیگر در ناباروری یاد کرد و افزود: بیماری‌های عفونی، عفونت‌های میکروبی و قارچ‌ها هم در بروز ناباروری افراد موثر هستند.

کریمی برخی بیماریهای جنسی را هم از عوامل موثر دیگر در ناباروری افراد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در ناباروری زوجین سهم زن و مرد یکسان است، گفت: در گذشته این تصور وجود داشت که عمدتا ناباروری از جانب زنان است، اما امروزه علم ثابت کرده که میزان ناباروری در زنان و مردان یکسان است.

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه در ادامه در تشریح راهکارهای پیشگیری از ناباروری گفت: بجز عامل ژنتیک که نمی‌توان اقدامی برای پیشگیری از آن انجام داد، مابقی عوامل از جمله استرس، سبک زندگی، عفونت‌ها و ... به راحتی قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: اگر افراد سبک زندگی سالم داشته و در سنین پایین‌تر و قبل از 30 سالگی ازدواج کنند، تا حد زیادی شانس باروری را افزایش می‌دهند.

کریمی بر درمان به موقع ناباروری هم تاکید و تصریح کرد: اگر یک زوج زیر 30 سال یک سال تلاش کرده و صاحب فرزند نشدند نباید زمان طلایی درمان را از دست بدهند و باید سریعا اقدام کنند و در صورت اقدام برای درمان 35 تا 40 درصد شانس این را دارند که صاحب فرزند شوند.

وی افزود: در خصوص زوجین بالای 30 سال هم توصیه می‌شود پس از شش ماه تلاش برای فرزند دار شدن حتما برای درمان مراجعه کنند و این زوجین هم در صورت اقدام برای درمان 20 تا 25 درصد شانس این را دارند که صاحب فرزند شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: