کد خبر: ۳۱۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 27
اين روزها هواي تهران خيلي آلوده است. اين را از ابر سياه غبارآلود سيطره انداخته بر شهر و شمايل ترسناکي که براي شهروندان ايجاد کرده به راحتي مي‌توان متوجه شد.
شفاآنلاین>سلامت>اين روزها هواي تهران خيلي آلوده است. اين را از ابر سياه غبارآلود سيطره انداخته بر شهر و شمايل ترسناکي که براي شهروندان ايجاد کرده به راحتي مي‌توان متوجه شد.

 به گزارش شفاآنلاین:همين روز گذشته، صادق ضيائيان، رئيس مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هواي سازمان هواشناسي گفت: بارندگي نتوانست بر آلودگي هواي تهران غلبه کند و در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه نيز انباشت آلاينده‌ها و تشديد آلودگي هوا در تهران و البرز را انتظار مي‌رود. شدت آلودگي هواي شهرهاي ايران در روزهاي اخير به حدي بوده است که مهد کودک و مدارس تهران و برخي ديگر از اماکن، تعطيل شده است. حامد يزدي‌مهر، مديرکل بحران استان تهران روز چهارشنبه هشدار داد که مردم از تردد غيرضروري در فضاي باز خودداري کنند. او گفت که وضعيت وخيم آلودگي هواي تهران دست‌کم تا پايان روز جمعه چهارم آذر ادامه خواهد داشت و حالا مي‌بينيم که يک مرکز ديگر، آن را به روزهاي پاياني اين هفته موکول کرده. البته آلودگي هوا براي مردم ساکن در شهرهاي صنعتي، مناطقي مثل خوزستان محروم و تهران و ساير نقاط، امري عجيب و تازه نيست.

سال‌هاست که مردم در آلودگي زندگي کرده‌اند و مسئولان هم سال‌هاست که پيش از منصوب شدن، وعده و وعيد مي‌دهند و بعد از انتصاب يا همان انتخاب، تمام مسئوليت را به دوش مديريت قبلي مي‌اندازند و اين سيکل معيوب براي خودش مي‌چرخد و در پس زمينه آن صداي سرفه و خس خس سينه‌هاي رنجور شهروندان به گوش مي‌رسد. عليرضا زاکاني، شهردار تهران روز چهارشنبه دوم آذر پس از جلسه هيات دولت ابراهيم رئيسي به خبرنگاران گفته بود که در زمينه آلودگي هوا، مسئوليت مستقيم با شهرداري تهران نيست. او گفت: در اين مورد با 22 دستگاه ديگر با يکديگر مسئول هستيم و مسئوليت مستقيم با ما نيست.

سعي کرديم مردم کمتر از خودروي شخصي استفاده کنند

به نظر مي‌رسد که شدت آلودگي هوا باعث شده شهردار تهران بر صحبت‌هاي پيشين خود در باز کردن مسئوليت از سر خود و شريک دانستن دستگاه‌هاي ديگر تاکيد کند. زاکاني اين بار شنبه پنج آذر و در مراسم افتتاح تقاطع بزرگراه شهيد باقري و خيابان فرجام(پل شهيد محسن سيفي)، تکرار کرد: در موضوع آلودگي هوا 22دستگاه مسئول هستند و تنها شهرداري مسئول نيست اما ما بيشتر از حد وظايف خودمان ورود کرده‌ايم.او از جمله اقدامات شهرداري تهران در دوره خود را توسعه حمل و نقل عمومي در شهر دانست تا از طريق آن مردم کمتر از وسايل نقليه شخصي، استفاده کنند. از نظر او نکته دوم، ايجاد فضاي سبز است به طوري که به گفته او، ‌امسال در محيط پيراموني شهر، هزار و 500 هکتار فضاي سبز افتتاح مي‌شود. در سال گذشته نيز هزار و 200هکتار فضاي سبز ايجاد و به بهره‌برداري رسيده است. بحث فضاي سبز او به بوستان‌ها رسيد و گفت: در داخل شهر نيز بوستان‌هاي متعددي را افتتاح کرده‌ايم که اين جريان نيز ادامه خواهد داشت و اظهار اميدواري کرد که درکل، در موضوع کاهش آلاينده‌هاي هوا به‌همراه ساير متوليان قدم‌هاي موثري بردارند!

وعده‌ها عملي شدند يا نه؟

مرداد ماه سال 1400 که زاکاني هنوز شهردار نشده بود و براي توضيح وعده‌هاي خود در شوراي شهر تهران براي اعضاي شورا سخنراني مي‌کرد، سه محور اصلي يعني ترافيك، آلودگي هواي تهران و گسترش و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي جزو اصلي‌ترين درخواست‌هاي مردم تهران و از مهم‌ترين وعده‌هاي 24گانه شهردار تهران عنوان كرد. آنچه همواره مورد نظر زاکاني بوده تاثير گسترش حمل و نقل عمومي در کاهش آلودگي هواي شهر بوده است. به گفته کارشناسان شهري، در مواردي به سنجيدن تحقق وعده‌هاي شهردار تهران در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومي پرداخته‌اند؛ «زاکاني دي‌ماه سال گذشته، هنگام تحويل بودجه سال 1401 مدعي شد: در سال آينده برنامه‌ريزي شده است که تعدادي از اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو اورهال شوند. ضمن آنکه سال آينده ميزان تعداد اتوبوس‌ها را از 2205 دستگاه به 4500 دستگاه خواهيم رساند. امروز سهم حمل‌ونقل شخصي در تهران‌ 75 درصد است و حمل‌ونقل عمومي به سمت اقل خود سير مي‌کند و به دليل مشکلاتي که دارد به تدريج در حال خارج شدن از گردونه خدمت به مردم است. در حوزه تاکسيراني از طريق مشارکت با بخش خصوصي نوسازي 78 هزار تاکسي- که بالغ بر 50 درصد آن فرسوده است- و 6 هزار ون- که 98 درصد آن فرسوده است- را دنبال مي‌کنيم.» بايد گفت که بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوي نهادهاي رسمي، تاكنون و در طول سال جاري تنها 300 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت اضافه شده است تا نشان دهد نه تنها اين وعده‌ها محقق نشده بلکه در سال 1401 نيز شهردار تهران دوباره در برنامه‌هاي مختلف همان وعده‌ها را با همان آمار و ارقام به عنوان برنامه‌هاي سالجاري خود در حوزه حمل‌ونقل عمومي عنوان کرده است. از شهردار تهران همين چند روز پيش پرسيده شد که از وعده‌هاي شما در روز کسب رأي اعتماد در شوراي شهر اين بود که شهروندان را از آلودگي هوا و ترافيک نجات مي‌دهيد و دو قطبي خدمات بين شمال و جنوب شهر را از بين خواهيد برد، اما ترافيک سنگين‌تر و آلودگي هوا بيشتر شده و از طرفي دو قطبي خدمات بين شمال و جنوب شهر نيز از بين نرفته است، آيا موانعي بر سر راه تحقق وعده‌هاي شما وجود دارد؟ او گفت: «ما بر سر وعده‌اي که داده‌ايم هستيم و مشکلي در اين خصوص وجود ندارد.» و اين حرف تکراري که «موضوع آلودگي هوا به 22دستگاه مربوط مي‌شود و دستگاه اصلي آن ما نيستيم و صرفا به ما در شهرداري هم مربوط نمي‌شود، اما در حوزه‌هايي که به خودمان برمي‌گردد، اقدامات را توسعه مي‌دهيم.» آرمان ملي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: