کد خبر: ۳۱۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 05
گاهی انسان درپی عادت‌ها به تشکیل خانواده روی می‌آورد و رگه‌هایی از این نگرش همچنان در میان جوانان جامعه شایع است که در واقع دلایلی عقلانی، پشت این اقدام وجود ندارد
شفاآنلاین>سلامت>یک روانشناس با بیان اینکه خانواده‌های جامعه ما از یک خانواده سالم فاصله بسیاری دارند، گفت: فرد در یک رابطه پایدار و امن، احساس امنیت، بهداشت روانی و سلامت ذهنی بیشتری خواهد کرد. هنگامی که فردی ازدواج می‌کند به همسر خود احساس امنیت می‌دهد و از وی احساس امنیت می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین:احسان کاظمی  اظهار کرد: تشکیل خانواده یک اصل خلقت و گام بعد از ازدواج است. ضرورت خانواده بقای بشر است اما تنها بقا یا دوام، بشر را در طول تاریخ به سمت تشکیل خانواده سوق نداده بلکه عوامل دیگری نظیر فرهنگ‌ها، عادت‌های انسان در طول تاریخ، توهم ترس از تنهایی، قدرت محسوب شدن ازدواج برای جوامع و باورهای مذهبی نیز در سوق افراد به ازدواج، مؤثر است.

وی افزود: گاهی انسان درپی عادت‌ها به تشکیل خانواده روی می‌آورد و رگه‌هایی از این نگرش همچنان در میان جوانان جامعه شایع است که در واقع دلایلی عقلانی، پشت این اقدام وجود ندارد. در باورهای مذهبی خانواده تقدیس شده است تا افراد تشکیل خانواده دهند، نسل خود را ادامه دهند و تربیت انسان‌های دیگر را برعهده داشته باشند. همچنین نیازهای روانی، عاطفی و جنسی در قالب خانواده مجاز و مشروع دانسته شده است.

نیازهای روان‌شناختی؛ از دلایل میل افراد به تشکیل خانواده

این روانشناس با بیان اینکه از دیگر دلایل میل افراد به تشکیل خانواده، نیازهای روان‌شناختی انسان است، تصریح کرد: فرد در یک رابطه پایدار و امن، احساس امنیت، بهداشت روانی و سلامت ذهنی بیشتری خواهد کرد. هنگامی که فردی ازدواج می‌کند به همسر خود احساس امنیت می‌دهد و از وی احساس امنیت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در یک خانواده سالم، افراد یکدیگر را عضوی از خود می‌دانند و الزاماً زیر یک سقف مشترک زندگی نمی‌کنند بلکه دارای سهم مشترک از انرژی یکدیگر هستند؛ به عنوان مثال یک فرد نمی‌تواند انرژی خود را برای سریال بگذارد اما همسر وی سهمی از عواطف نداشته باشد یا فردی نمی‌تواند ساعات زیادی را صرف دیدن اخبار کند اما از حال دل فرزندش خود بی‌خبر باشد.

کاظمی با بیان اینکه ارثی که اعضای خانواده هرروز باید به یکدیگر بدهند با ارثی که پس از مرگ می‌دهند، متفاوت است، گفت: فرزندان یک خانواده نیز به والدین خود ارثی پرداخت می‌کنند که شامل سهمی از تلاش خود است؛ به عنوان مثال فرزندی که تلاش می‌کند و به درجات اجتماعی بالایی می‌رسد، سهمی از موفقیت وی برای خانواده است.

ویژگی‌های یک خانواده سالم

وی تاکید کرد: اعضای یک خانواده سالم، اهل فهمیدن هستند نه فهماندن؛ زیرا فهمیدن است که جاده فهماندن را هموار می‌کند. از دیگر ویژگی‌های خانواده سالم این است که هنگام پدید آمدن یک مسئله، قبل از حل مسئله به فهم مسئله می‌پردازند؛ چراکه فهمیدن مسئله افراد را برای حل آن هوشیارتر می‌کند. یک خانواده سالم اهل مقصریابی نیست و به دنبال عامل تأثیر برای حل معضل است.

این روانشناس اضافه کرد: در یک خانواده سالم، افراد به نوازش یکدیگر می‌پردازند نه سرزنش و در ابتدا نقاط مثبت یکدیگر را می‌بینند، عیب‌پوشی می‌کنند نه عیب‌یابی، دلگرمی می‌دهند نه دلسردی و کمک‌کننده یکدیگر هستند. در چنین خانواده‌ای افراد اهل بخشش یکدیگر هستند نه رنجش؛ چراکه صمیمیت و نزدیکی موجود میان اعضای خانواده باید زمینه‌ساز بخشش باشد.

وی با بیان اینکه افراد از کسی که به آن‌ها نزدیک‌تر است، زودتر می‌رنجند و حساس‌تر هستند، در صورتی که باید نسبت به افرادی که به آن‌ها نزدیک‌ترند، انعطاف‌پذیرتر و تاب‌آورتر باشند، اظهار کرد: امروزه اعضای یک خانواده می‌خواهند در سلول‌های انفرادی خودساخته احساس خانواده بودن کنند اما امکان‌پذیر نیست.

رسانه‌گرا و رسانه‌زده شدن خانواده‌ها

کاظمی افزود: بزرگ‌ترین ویژگی خانواده سالم این است که خانواده، اولویت اعضا باشد. یکی از معضلات اجتماعی امروز این است که خانواده اولویت اول اعضا نیست و افراد تنها از فروپاشی خانواده هراس دارند، اما برای استحکام آن اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌های جامعه ما از یک خانواده سالم فاصله بسیاری دارند، ادامه داد: خانواده‌ها رسانه‌گرا و رسانه‌زده شدند و این رسانه است که به افراد جامعه طریقه زندگی و رفتار را می‌آموزد به جای اینکه خود اصولی مشخص داشته باشند و درپی آن مشکلاتی در رفتار با همسر پدید می‌آید.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در برخی خانواده‌ها، خانواده اولویت اصلی اعضا نیست و اگر همین منوال ادامه یابد، با جامعه‌ای دارای خانواده‌هایی روبه‌رو خواهیم بود که بیشتر هم‌خانه هستند تا خانواده و در این جامعه افراد نسبت به یکدیگر احساس اعتماد ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: