کد خبر: ۳۱۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 05
سال‌هایی که گذشت سالمندان، اتفاق‌های تلخ و فراموش‌نشدنی اعم از مرگ و میر عزیزان، ابتلا به کووید و حتی دوران قرنطینه را تجربه کردند که این تنوع در تعداد استرس‌ها در دوران سالمندی، توجه به مقوله سلامت روان به‌خصوص تاب‌آوری را در دوره سالمندی به یک ضرورت تبدیل کرده است
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بررسی‌های مطالعات حوزه سالمندشناسی نشان از آن دارد که جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن و تعداد زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.

به گزارش شفاآنلاین:صدف جفره روز چهارنشبه ۱۳ مهر اظهار کرد: بنابراین می‌توان گفت که بی‌علت نیست که شعار روز جهانی سالمند در امسال (۱۴۰۱) "تاب‌آوری و مشارکت زنان" اهتمام ویژه‌ای به زنان سالمند داشته است. البته این به معنای بی‌توجهی به مردان سالمند نیست.

وی بابیان اینکه در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و فرهنگی، توجه به منابع در اختیار سالمندان بیشتر از قبل احساس می‌شود افزود: سال‌هایی که گذشت سالمندان، اتفاق‌های تلخ و فراموش‌نشدنی اعم از مرگ و میر عزیزان، ابتلا به کووید و حتی دوران قرنطینه را تجربه کردند که این تنوع در تعداد استرس‌ها در دوران سالمندی، توجه به مقوله سلامت روان به‌خصوص تاب‌آوری را در دوره سالمندی به یک ضرورت تبدیل کرده است.

کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در سالمندان تفکر تاب‌آوری به آن‌ها توانایی رویارویی با سختی‌ها و مصائب را داده و در دنیای پرآشوب و باوجود تغییرات و بیماری‌های مزمن، به آن‌ها امکان رشد را می‌دهد.

وی افزود: تاب‌آوری ظرفیتی مولد است که باعث سلامتی و عملکرد خوب در مواجه با مشکلات، بیماری‌ها و از دست دادن‌ها می‌شود.

این کارشناس بهداشتی بیان کرد: برخی از پژوهش‌هایی که تاکنون در رابطه با تاب‌آوری صورت گرفته‌اند عواملی نظیر سن، جنس، محل سکونت شهری روستایی، عضویت در کانون‌های بازنشستگی و گروه‌های مجازی، ویژگی‌های شخصیتی فرد سالمند، میزان درآمد و سطح تحصیلات را در پیش‌بینی یا افزایش تاب‌آوری سالمندان مؤثر می‌دانند.

کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افراد متخصص اعم از کارشناسان سلامت روان و بهداشتی می‌توانند فرایند تاب‌آوری را به سالمندان آموزش دهند؛ همچنین به فعالیت‌ها و سرگرمی‌های تازه روی آورده و دوستی‌های تازه برقرار کنند، معنویت و دینداری را در خود تقویت کنند، ورزش و فعالیت بدنی را زیر نظر پزشک خود انجام دهند.

وی افزود: علاوه بر این انجام فعالیت‌های نظیر موسیقی گوش کردن، احساسات خود را بیان کردن، کاهش انتظارات از خود، تنظیم برنامه روزانه مراقبت از خود و ذهن آگاهی و یا مدیتیشن و ... همگی از جمله عوامل بهبود بخش بشمار می‌آیند.

جفره خاطرنشان کرد: نهایتاً به‌منظور افزایش میزان مشارکت زنان و ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی می‌توان اذعان داشت که تغییر ذهنیت و باورهای غلط نسبت به زنان سالمند و تقویت حس اعتمادبه‌نفس، خود ابرازی، مشارکت‌جویی به‌منظور شکوفاسازی استعدادهای نهفته و ارتقاء مشارکت این گروه سنی در هر جامعه‌ای می‌تواند منجر به ارتقاء روحیه مقابله و تاب‌آوری سالمندان در برابر مشکلات و بیماری شایع این دروان و همچنین کاهش احساس ناتوانی و آسیب‌پذیری در آنان شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: