کد خبر: ۳۱۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 05
خمیردندان حاوی مقداری فلور، یک ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. دهان‌شویه‌ها نسبت به خمیردندان میزان بسیار کمتری فلور دارند که برای محافظت از دندان‌ها در برابر مواد قندی، کافی نیست
شفاآنلاین>سلامت>اگر از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از محلول دهان شویه هم استفاده می‌کنید، بهتر است این عادت را کنار بگذارید. در این مطلب بهترین زمان و طریقه مصرف دهان شویه را خواهید خواند.

 به گزارش شفاآنلاین:یک دندان‌پزشک انگلیسی می‌گوید: استفاده از دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، فواید خمیردندان را از بین برده و می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. این دندان‌پزشک توضیح می‌دهد که شست و شوی دهان با دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، می‌تواند برخی از محافظت‌هایی را که خمیردندان برای دندان ایجاد می‌کند، از بین ببرد.

 دکتر پترسون در توضیح این مطلب می‌گوید: خمیردندان حاوی مقداری فلور، یک ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. دهان‌شویه‌ها نسبت به خمیردندان میزان بسیار کمتری فلور دارند که برای محافظت از دندان‌ها در برابر مواد قندی، کافی نیست. وقتی بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، فلور با غلظت پایین‌ترِ دهان‌شویه، لایه محافظتی را که توسط فلوراید با غلظت بالاترِ خمیردندان ایجادشده بود شسته و از بین می‌برد.

راهنمای سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) هم گفته‌های این دندان‌پزشک را تایید می‌کند و بر اساس آن، استفاده از دهان‌شویه حاوی فلور می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، اما پس از مسواک زدن مستقیما از دهان‌شویه حتی نوع حاوی فلور آن استفاده نکنید، چرا که دهان‌شویه، فلور با غلظت بالا را که خمیردندان روی دندان‌های شما به جاگذاشته، پاک می‌کند.
بهترین زمان استفاده از دهان شویه

سازمان بهداشت عمومی بریتانیا توصیه می‌کند که بهترین زمان برای استفاده از دهان‌شویه‌ها در نوبت‌های مختلف در طول روز یا پس از غذا خوردن است. هر چیزی که شما می‌خورید حاوی نوعی از قند است. این قند در دهان شما اسیدی می‌شود و PH را پایین می‌آورد.

خمیردندان PH را افزایش خواهد داد و بنابراین استفاده زیاد از آن برای دندان‌ها خطرناک است چرا که محیط اسیدی به بافت دندان‌ها آسیب می‌زند. پس بهترین راه برای مراقبت از دندان‌ها پس از غذا یا میان وعده‌های غذایی استفاده از دهان‌شویه به‌جای خمیردندان است.

با این حال این نظرات مخالفانی هم دارد که می‌گویند هیچ شاهدی بر این ادعا که دهان‌شویه‌ها، فلوراید خمیردندان را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند وجود ندارد.

 
طریقه مصرف دهان شویه به بهترین شکل ممکن

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر جمیلیان، دندانپزشک، در مورد طریقه مصرف دهان شویه توصیه‌هایی دارد و می‌گوید برای تاثیر بهتر دهان شویه در بهداشت دهان و دندان نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. در زیر به مهمترین نکات در این مورد اشاره شده است.
۱- انتخاب محلول مناسب

انواع مختلفی از دهان شویه در بازار موجود است که بنابر نیاز شخصی خود می‌توانید آن را تهیه کنید. به طور مثال محلول مدل cosmetic حتی در صورت استفاده از روش صحیح استفاده از دهان شویه، باز هم تنها قادر به خوشبو کردن دهان هستند و باکتری‌های عامل ایجاد پلاک دندان را از بین نمی‌برند.

انواع دیگر محلول‌های درمانی، علاوه بر از بین بردن باکتری‌های عامل ایجاد بوی بد دهان و پلاک دندانی، در مواردی حتی به سفیدی دندان ها نیز کمک می‌کنند. به صرفه ترین نوع دهان شویه همین نوع است. انواع محلول‌های حاوی فلوراید از ایجاد حفره در دندان جلوگیری می‌کنند. برای کم کردن استفاده از مواد شیمیایی و رنگ ها، می‌توانید از انواع محلول‌های گیاهی استفاده کنید. سعی کنید از دهان شویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید، زیرا دهان را خشک کرده و موجب ایجاد زخم می‌شود.

۲- میزان استفاده مؤثر از دهان شویه

در این مرحله با توجه به برچسب پشت بطری، مقدار مناسبی از محلول را در ظرف مورد نظر بریزید. به طور معمول این مقدار حدود۲۰ میلی لیتر است اما در انواع فلورایدی آن ۱۰ میلی لیتر.

۳- دهان شویه را در دهان خود بریزید

در روش صحیح استفاده از دهان شویه محلول دهان شویه میزان تعیین شده را یک مرتبه در دهان خود بریزید. نفس خود را چند ثانیه حبس کنید و دهان خود را کاملا ببنید و مواظب باشید مایع بیرون نریزد. از بلعیدن مایع جدا پرهیز کنید، زیرا ممکن است مواد شیمیایی موجود در آن موجب ایجاد مشکلات گوارشی شدید و ناخواسته ای شود.

۴- غرغره کردن دهان شویه

مایع را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در دهان خود نگه داشته و بچرخانید. برای عمل کردن طبق روش صحیح استفاده از دهانشویه، مایع را دور تمام دندان هایتان بچرخانید. به دندان‌های عقبی هم مثل دندان‌های جلویی اهمیت بدهید. غرغره کردن زیر زبان و اطراف آن را هم فراموش نکنید تا تمام دهان به مایع دهان شویه آغشته شود. دقت کنید که باکتری‌های عامل ایجاد بوی بد دهان در جلوی گلو هستند، پس غرغره کردن کامل دهان شویه برای از بین بردن آن ها بسیار مهم است.

۵- بیرون ریختن دهان شویه از دهان

بعد از غرغره کردن کامل، مایع را داخل سینک بریزید، و سینک را کاملا بشویید. بسته به نوع دهان شویه به مدت نیم ساعت تا دو ساعت پس از استفاده از دهان شویه باید از خوردن هر نوع خوراکی و یا آشامیدن هر نوع نوشیدنی پرهیز کنید.

در واقع این یکی از روش‌های صحیح استفاده از دهان شویه است که موجب اثر بخشی هرچه بیشتر مواد موجود در آن می‌شود. اگر دهان شویه شما از انواع حاوی مواد شیمیایی قوی نظیر الکل‌ها و یاH۲o۲ است حتما پس از استفاده از محلول دهان خود را با آب بشویید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: