کد خبر: ۳۱۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 03
چاقی و اضافه وزن یکی از معضلات اکثر جوامع است که متاسفانه زمینه ساز اکثر بیماری ها مانند آرتروز مفاصل، بیماری های قلبی، سرطان، فشار خون بالا، آپنه خواب، ناباروری و حتی مرگ زودرس است.

شفاآنلاین>سلامت>معمولا افرادی که دچار چاقی بیش از حد هستند با راهکارهای ساده مثل ورزش و رژیم لاغری نمی توانند وزن خود را کم کنند و تصمیم به انجام عمل لاغری  مانند عمل اسلیو معده می گیرند.

به گزارش شفاآنلاین: اما درباره این جراحی لاغری شایعاتی اعم از اینکه جراحی اسلیو جان شما را به خطر می اندازد! احتمال بازگشت وزن پس از عمل اسلیو معده بسیار بالا است، با عمل اسلیو مواد مغذی مورد نیاز به بدن نمی رسد، زخم های ایجاد شده پس از این عمل لاغری از بین نمی رود، خطر مرگ در کمین افرادی است که جراحی اسلیو معده انجام داده اند و ... وجود دارد که افراد را برای انجام جراحی لاغری دچار شک و تردید می کند؛ به همین دلیل ما قصد داریم طبق مطالعات علمی انجام شده صحت و سقم این شایعات را بررسی کنید.

با جراحی اسلیو جان شما به خطر می افتد!

اینکه انجام انواع جراحی ها خطرات و عوارض خاص خود را دارند بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ که عمل اسلیو هم از این قاعده مستثنی نیست. اما این عمل در مقایسه با جراحی های قدیمی تر مانند بالون معده ایمن تر و کم تهاجمی تر هستند.

عمل اسلیو معده یکی از جدیدترین روش های جراحی لاغری است که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. طبق مطالعات انجام شده انجام جراحی لاغری با روش لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم و خطر همراه است، همچنین بهبودی نیز بسیار سریع رخ می دهد؛ با این تفاسیر جراحی اسلیو یکی از ایمن ترین روش های جراحی لاغری است.

عمل اسلیو معده تاثیری در کاهش وزن ندارد

پزشکان در مراحل اولیه چاقی رژیم لاغری و انجام تمرینات ورزشی را به افراد پیشنهاد می کنند اما در صورتی که در هنگام محاسبه bmi شاخص توده بدنی فرد بیشتر از 35 باشد و با روش های معمول موفق به کاهش وزن نشده است؛ تنها راه ایمنی که برای درمان چاقی وجود دارد انجام عمل لاغری اسلیو معده است.

اکثر بیماران پس از عمل اسلیو مجدد افزایش وزن خواهند داشت

انجام عمل لاغری به بیماران کمک می کند که حدود 25 الی 50 کیلو از اضافه وزن خود را طی یک سال کم کنند. طبق مطالعات انجام شده افرادی که جراحی لاغری انجام داده اند در مقایسه با کسانی که عمل لاغری انجام نداده اند کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده اند و احتمال بازگشت وزن در این افراد بسیار کمتر است. 

طبق گفته سازمان متابولیسم و جراحی لاغری آمریکا، حدود نیمی از بیماران پس از گذشت دو سال از عمل لاغری، وزن بسیار ناچیزی را اضافه می کنند که قابل چشم پوشی است.

با عمل اسلیو مواد مغذی مورد نیاز به بدن نمی رسد

برخی جراحی های لاغری بر شیوه جذب ویتامین ها و مواد معدنی بدن تاثیر می گذارد که اصولا پس از جراحی اسلیو این اتفاق نمی افتد. با این حال جراح پس از عمل جراحی آزمایشی را به منظور بررسی سطح ویتامین و مواد معدنی بدن تجویز می کند که در صورت وجود کمبود با تجویز مکمل ها و ویتامین ها این مشکل را برطرف کند.

زخم های ایجاد شده طی عمل اسلیو از بین نمی روند

برخلاف روش های قدیمی جراحی لاغری که زخم های عمیق روی پوست ایجاد می شد؛ اما امروزه انجام جراحی های لاغری با روش های پیشرفته مثل روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد که تنها با ایجاد چند برش بسیار کوچک بر روی سطح شکم قابل انجام است. در نتیجه این روش جراحی درد کمتر، بهبودی سریعتر، جای زخم و خونریزی کمتر به همراه دارد و طبیعتا عوارض آن نیز بسیار کمتر خواهد بود.

 

شانس مرگ بعد از عمل اسلیو بیشتر از مرگ در اثر چاقی است!

یکی از شایعات رایج درباره عمل اسلیو که بیش از هر چیز باعث رعب و وحشت بیماران می شود احتمال مرگ در اثر عمل اسلیو معده است. اما اگر علمی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید بدانید که تجمع چربی بیش از حد در بدن باعث کاهش طول عمر می شود چرا که این افراد به مرور به بیماری های مرتبط به چاقی مانند دیابت نوع دو، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و ... مبتلا می شوند که احتمال مرگ زودرس را در این افراد بالا می برد.

در واقع نتایج تحقیقات و مطالعات احتمال مرگ پس از عمل لاغری را بسیار پایین می دانند. طبق مطالعه ای که رو 60 هزار بیمار پس از عمل لاغری انجام شده نشان که داد که احتمال مرگ و میر طی یک ماه پس از عمل لاغری 0.13 درصد است (یعنی حدود 1 نفر از هر 1000 نفر) که این تعداد در مقایسه با آمار مرگ و میر افراد مبتلا به چاقی مرضی بسیار کم است.

پس از عمل اسلیو نمی توان باردار شد

پزشکان توصیه می کنند که بیماران برای باردار شدن پس از عمل لاغری یک سال صبر کنند؛ زیرا بارداری امکان دارد با برنامه کاهش وزن تداخل داشته باشد. اما به طور کلی عمل اسلیو هیچ تاثیری در قابلیت بارداری، زایمان و شیردهی نخواهد داشت.

از آنجا که بسیار از افراد به دلیل چاقی و اضافه وزن دچار ناباروری می شوند پس کاهش وزن گامی موثر در فرزندآوری است.

به طور کلی اگر پس از انجام عمل اسلیو معده قصد باردار شدن دارید، قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید و سطح ویتامین D خون خود را به طور مرتب کنترل کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: