کد خبر: ۳۱۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 03
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری برنامه‌های ورزشی و کوهپیمایی برای دانشجویان، ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس و حس مشارکت و مسئولیت پذیری دانشجویان علوم پزشکی است.
شفاآنلاین>سلامت>اسماعیل عجم، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، در نشست هماهنگی و توجیهی برنامه‌های کوهپیمایی برای نیمه دوم سال جاری با تاکید بر لزوم برگزاری برنامه‌های مفرح ورزشی برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: فاز نخست برنامه‌های کوهپیمایی، سال گذشته طی ۹ هفته برای دانشجویان دختر و پسر برگزار شد که بازخورد‌های خوبی به همراه داشت و امیدوارم با کسب تجارب دوره گذشته، بتوانیم برنامه‌های منسجم تری برای نیمه دوم امسال طراحی کنیم.

 به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: یکی از اهداف مهم برگزاری برنامه‌های ورزشی و کوهپیمایی برای دانشجویان، ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس و حس مشارکت و مسئولیت پذیری دانشجویان علوم پزشکی است و امید است در کنار این برنامه‌ها که در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان انجام می‌گیرد، انجام فعالیت‌های خلاقانه و بازی‌های فکری نیز برای دانشجویان در این اردو‌ها و برنامه‌های ورزشی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته، بر اهمیت توسعه و ترویج ورزش به خصوص ورزش همگانی در میان دانشجویان تاکید کرد و گفت: برگزاری المپیاد‌های ورزشی، همایش‌های کوهپیمایی، زنگ نشاط و سلامت، برنامه‌های کوهنوردی و غیره، می‌تواند در ترغیب دانشجویان به امر ورزش به خصوص در ایام کرونا کمک کند، چراکه دانشجویان طی این دو سال به واسطه غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها و بعضا تعطیلی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، کمتر به فعالیت‌های بدنی و ورزشی پرداختند.

عجم عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ما به دانشجویان علوم پزشکی، توجه به امر ورزش و حفظ قوای جسمانی در محیط خوابگاه و منزل است تا بتوان ضمن تقویت سلامت و توان جسمی افراد، به کمک شادابی و طراوت حاصل از ورزش، چالش‌های ناشی از کم تحرکی را کمرنگ‌تر کرد.

در این جلسه در خصوص ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه‌های کوهپیمایی برای نیمه دوم سال جاری تاکید شد و مقرر شد با تشکیل گروه‌های تخصصی کوهنوردی و نیز تشکیل انجمن کوهنوردی وطبیعت گردی در دانشگاهها، انسجام بیشتری در مسیر برنامه‌های کوهپیمایی و کوهنوردی برای دانشجویان علوم پزشکی صورت گیرد. همچنین پیشنهاد برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در کنار برنامه کوهپیمایی و همچنین انجام فعالیت‌های خلاقانه همراه با مسابقات تیمی و انفرادی و نیز کمپ شب مانی و دعوت از چهره‌های ورزشی در کنار دانشجویان علوم پزشکی در قالب اردو‌های ورزشی از سوی حاضران مطرح شد.

در ادامه، محمد کوشکی، رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت نیز بیان کرد: اردوگاه الزهرا واقع درارتفاعات شمال تهران شروع برنامه‌های کوهپیمایی دانشجویان در مرحله نخست است و بعد از پیشرفت در برنامه کوهپیمایی اردوگاه‌های دیگری در نظر گرفته شده که از نظر محتوا هم تامین کننده خواسته‌های دانشجویی باشد.

وی یادآور شد: بعد از موفقیت ۹ برنامه و همایش کوهپیمایی دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران و بازخورد مثبت و ابراز علاقه دانشجویان به ویژه دانشجویان خوابگاهی در سال گذشته و تاکید جناب آقای دکتر شیراوژن مبنی بر ادامه آن در سال جاری و حمایت جناب آقای عجم مدیر کل فرهنگی، اداره ورزش‌های همگانی برنامه ریزی ۲۶ برنامه مستقل همایش کوهپیمایی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران را تا پایان سال برای دانشجویان دختر و پسر تدارک دیده است.

وی افزود: البته در برنامه‌های کوهپیمایی امسال شاهد تغییراتی هستیم که دانشجویان علاوه بر ورزش بتوانند با تشکیل گروه‌های کوهنوردی در خوابگاه‌ها در مدیریت اجرای برنامه‌ها هم نقش داشته باشند و علاوه بر آن دانشجویان تعیین سطح خواهند شد و منتخبین در برنامه‌های ویژه کوهنوردی در قلل مرتفع شرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت به ما در اجرای این برنامه کمک می‌کنند، اما اداره روابط عمومی و اداره رفاه و اداره فرهنگی تاثیر بیشتری در برنامه‌های کوهپیمایی خواهند داشت.

وی اظهار کرد: برگزاری همایش‌های ورزش‌های گروهی در خوابگاه‌ها از جمله سیاست‌های راهبردی و تعیین شده در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و اداره ورزش‌های همگانی است. ایجاد کاروان‌های نشاط و سلامت در محیط‌های خارج از محوطه دانشگاه، دور بودن از محیط‌های بسته و محدود از یک سو و گشت و گذار در دامنه طبیعت از طرفی دیگر می‌تواند در ایجاد انگیزش بیشتر به فعالیت‌های ورزشی و کسب انرژی مثبت از ورزش و محیط را برای دانشجویان فراهم کند.

وی ادامه داد: همچنین اجرای برنامه‌های جانبی و بازی‌های تفریحی و ارائه جوایز مناسب و اهدای بسته‌های فرهنگی نیز جهت تشویق و ترغیب شرکت کنندگان و پویایی نفرات، لذت حضور را بیشتر خواهد کرد و نگرش و رویکرد مثبت و فراتری را نسبت به قبل در دانشجویان فراهم خواهد کرد.

کوشکی در خصوص تدوین برنامه‌های اداره ورزش‌های همگانی و ضرورت تغییر ریل سیاست گذاری ورزش دانشجویی به ویژه ورزش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: یکی از راهبرد‌های اساسی و کاربردی جهت مشارکت بیشتر دانشجویان، تقویت و گسترش ورزش‌های همگانی عام و خاص در دانشگاه‌ها است.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت تاکید کرد: در محیط‌های دانش محور فراگیری و گسترش ورزش‌های خاص همگانی، بیشترین تاکید بر برگزاری رقابت‌های رشته‌های ورزش‌های همگانی است که دانشجویان علوم پزشکی بتوانند علاوه بر حضور در رقابت‌های داخلی امکان نمایش در عرصه‌های رقابتی آسیایی و جهانی را هم داشته باشند. داژبال، مینی فوتبال (چمنی و سالنی)، فریزبی و طناب زنی، از جمله رشته‌های ورزشی است که دانشجویان علوم پزشکی می‌توانند در عرصه‌های بین المللی حضوری موفق داشته باشند و شامل کمترین هزینه نسبت به ورزش‌های پر طرفداریست که هزینه بر و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی هم قادر به شرکت در آن نیستند. تغییر سیاست گذاری در ورزش دانشجویی است علاوه بر موفقیت رفع چالش‌های دیده شده برای مخاطبین دانشجویی است.

کوشکی در خصوص بازخوردی که دوره کوهپیمایی سال گذشته داشت، گفت: همانطور که می‌دانید کوهپیمایی و حضور در مسیر‌های کوهستانی یکی از مفرح‌ترین ورزش هـای هـوازی اسـت کـه عـلاوه بـر تـأثیر در بعـد جسمانی، در روح و روان افراد هم تأثیر مثبتی دارد و از آنجاکه در طبیعت انجام می‌شود به انسان این فرصت را می‌دهد تا با برخورداری از فضای طبیعت و هوای پاک و سالم سلامت جسمی و روحی خود را تضـمین کنـد.

وی افزود: یکی از رویکرد‌های مهم اداره ورزش‌های همگانی برای دانشجویان، تغییر سبک زندگی غیر فعال در محیط‌های دانشجویی به ویژه در خوابگاه‌ها به حضور فعال در محیط‌های پاک و طبیعت در روز‌های پایانی هفته و انجام ورزش‌های گروهی در محیط‌های ورزشی و غیر ورزشی دانشگاه ست. این رویکرد فراگستر و دانشجو محور است و ان شاالله در برنامه ریزی‌ها امور تربیت بدنی دانشگاه‌ها به طور مستمر قرار گیرد.

گفتنی است، در این نشست که با حضور مدیران تربیت بدنی چند دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برگزار شد، حاضران در خصوص چگونگی اجرای بهتر برنامه‌های کوهپیمایی در نیمه دوم امسال به گفتگو نشستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: