کد خبر: ۳۱۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 03
حساسیت‌های فصلی در نتیجه قرار گرفتن در معرض ذرات موجود در هوا (مانند گرده‌ها) رخ می‌دهد که فقط در بعضی از زمان‌های سال اتفاق می‌افتد. آلرژی‌های فصلی باعث خارش پوست، آبریزش بینی، عطسه و گاهی خارش، آبریزش و قرمز شدن چشم‌ها می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>مبتلایان به آلرژی می دانند که علائم این عارضه تنها در بهار یا تابستان ظاهر نشده و پاییز نیز می تواند عطسه و مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد. آلرژی های فصلی بیماری هایی ساده اما بسیار آزار دهنده هستند که می توانند تا مدت ها بدن شما را به خود درگیر کنند. مقابله با آلرژی های فصلی روش ها و نکاتی دارد که قصد داریم با بیان آن ها و توضیح روش های مختلف به این نکات بپردازیم.

 به گزارش شفاآنلاین: هنوز مشخص نیست که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر دیده می شود، ولی استعداد ابتلا به آلرژی معمولاً در بعضی از خانواده ها بیشتر است. هیچ فردی با بیماری آلرژی متولد نمی‌ شود ولی زمینه ابتلا به آن ارثی است. آلرژی‌ ها معمولاً در دوران کودکی شروع   می ‌شوند ولی میزان حساسیت ‌ها با افزایش سن کاهش می‌ یابد. البته ممکن است بیماری مدتی مخفی شود و بعدها دوباره عود کند. مقابله با آلرژی فصلی در هر یک از این دوران امری مهم محسوب می شود.

طیف علائم حساسیت‌‌ های فصلی از خفیف تا شدید عطسه، آب ‌ریزش یا گرفتگی بینی، آب‌ ریزش یا خارش چشم، التهاب سینوس‌ ها، گلو و یا کانال‌ های گوش، گرفتگی گوش، ترشحات پشت بینی، سر درد، تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه را شامل می شوند و هر یک از روش های درمانی برای بهبود یک یا چند تا از این علائم مفید خواهند بود.

چند درمان خانگی برای مقابله با حساسیت های فصلی

مقابله با حساسیت های فصلی با عسل طبیعیچند توصیه برای پیشگیری و بهبود علایم آلرژی فصلی

عسل طبیعی ماده ای است پر از فایده و معجزات. این ماده طبیعی که در درمان بسیاری از بیماریها کاربرد دارد می تواند به طور موثری حساسیت یا آلرژی بهاره ناشی از وجود گرده گل های جمع آوری شده توسط زنبور عسل را درمان کند. این ماده طبیعی و معجزه آسا می تواند سیستم ایمنی بدن را نسبت به دیگر دانه های گرده نیز بی حس کند. علاوه بر آن عسل  خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی ای دارد که باعث تسکین دیگر علائم حساسیت بهاره نیز می شود. برای آن که به نتیجه بهتری دست پیدا کنید عسل های تهیه شده محلی را برای محافظت در برابر دانه های گرده محل زندگی خود استفاده کنید.

یک یا چند قاشق چای خوری عسل طبیعی خام را ۳ یا ۴ بار در روز برای کمک به تسکین علائم آلرژی مصرف کنید. هم چنین می توانید یک قاشق غذا خوری عسل و ۳ یا ۴ قطره آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب گرم ریخته و آن را بنوشید. برای تاثیر گذاری بیشتر این شربت را ۲ بار در روز برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله سریع تر با علائم حساسیت و آلرژی مصرف کنید. استفاده از عسل در ترکیبات دارویی و درمانی دیگر نیز  توصیه شده است.

مقابله با آلرژی فصلی با روغن بنفشه

در برخی از بیماران مبتلا به آلرژی چرب کردن صورت و مخاط بینی با روغن بنفشه می تواند در بهبود آلرژی ها موثر باشد. هم چنین مالیدن روغن بنفشه به پیشانی و یا چکاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط شده و علائم آلرژی را کاهش می دهد.

مقابله با آلرژی فصلی با بخور درمانی

سر درد یکی از علایم بسیار آزار دهنده در برخی افراد مبتلا به آلرژی است. بخور در آلرژی هایی که با سر درد همراه هستند به افراد مبتلا به این مشکل توصیه می شود که زیر پتو یا پارچه بروند و با کمک بخور آب جوش ترشحات را رقیق کنند. بخور تخم گشنیز نیز برای این گونه افراد مفید خواهد بود. بخور دادن برای از بین بردن علائم دیگر حساسیت های فصلی نظیر آبریزش بینی، گلو درد و عطسه نیز مفید است. این کار به خروج موکوس و مخاط اضافی که باعث آبریزش بینی و عطسه می شوند کمک می کند. برای داشتن یک بخور درمانی مطلوب چند قطره روغن اکالیپتوس یا مقداری بلور منتول یا جوهر نعناع را داخل یک کاسه آب داغ بریزید. سپس سرتان را با  یک حوله بپوشانید و صورت تان را روی کاسه حاوی بخور نگه دارید.

در مان آلرژی فصلی به کمک زنجبیلچند توصیه برای پیشگیری و بهبود علایم آلرژی فصلی

زنجبیل از جمله درمان های خانگی بسیار موثر در از بین بردن حساسیت های بهاره و درمان آلرژی فصلی می باشد. این ماده می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و هم چنین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی بر روی بدن شما اثر کند. زنجبیل به علت خاصیت ضد التهابی ای که به طور طبیعی دارد در کاهش تورم و التهاب بینی و هم چنین در از بین بردن و بهبودی دیگر علائم آلرژی نیز بسیار قوی عمل کرده و به بهبود آلرژی و حساسیت شما کمک خواهد کرد. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که از زنجبیل چگونه استفاده کنیم تا اثر بخشی مطلوب را داشته باشد. برای این کار لازم است که چند تکه زنجبیل تازه را برداشته و کمی نمک بر روی آن بپاشید و چند بار در روز آن را بجوید تا آب ریزش بینی، سرفه و حتی سر درد شما بهبود یابد. هم چنین می توانید ۲ تا ۳ فنجان دم نوش زنجبیل را هر روز برای بهبود سریع تر و درمان آلرژی فصلی تان بنوشید.

طرز تهیه دم نوش زنجبیل برای بهبود علائم آلرژی های فصلی: برای درست کردن دم نوش زنجبیل لازم است که یک قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس آن را از صافی گذرانده و کمی عسل و آب لیمو ترش به آن اضافه کنید و به صورت گرم بنوشید.این کار گلوی شما را آرام کرده و علائم سرفه را بهبود می دهد.

درمان آلرژی فصلی به کمک سیر

چند توصیه برای پیشگیری و بهبود علایم آلرژی فصلی

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است و می تواند علائم مختلف حساسیت های بهاره را از بین ببرد. علاوه بر آن سیر منبعی مناسب از کوئرستین است که یک آنتی هیستامین طبیعی است. خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده سیر نیز باعث بهبود سریع تر علائم آلرژی و درمان آلرژی فصلی می گردد. سیر را به روش های مختلفی می توانید استفاده کنید. یکی از روش های استفاده از سیر جویدن آن است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که بوی سیر برایتان آزار دهنده است و یا به صورت مداوم با دیگران در تماس هستید این روش را کنار بگذارید اما اگر با بوی سیر و جویدن آن مشکلی ندارید حتما این روش را امتحان کنید چرا که جویدن ۲ تا ۳ حبه سیر خام در طول روز به مدت یک یا دو هفته باعث از بین رفتن علائم مختلف حساسیت و بهبود آلرژی فصلی شما می شود. روش دیگر استفاده از سیر مصرف آن در غذاهای مختلف به خصوص در سوپ است. هم چنین اگر نمی خواهید سیر خام را بجوید می توانید سوپ سیر را نیز امتحان کنید. این سوپ فقط به خاطر شکل ظاهری اش به این نام خوانده می شود و با دیگر سوپ ها تفاوت دارد. برای درست کردن سوپ سیر سه یا چهار حبه سیر له شده را داخل یک لیوان آب ریخته به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و مقداری عسل به آن بیافزایید. از این سوپ دو بار در روز و به مدت حداقل یک هفته بیاشامید. اگر باز هم نمی توانید طعم و بوی تند و قوی سیر را تحمل کنید می توانید با مشورت پزشک از مکمل های سیر استفاده کنید.

درمان آلرژی فصلی به کمک گزنه

چند توصیه برای پیشگیری و بهبود علایم آلرژی فصلی

گیاه گزنه نیز به عنوان ماده ای بسیار موثر در درمان حساسیت فصلی در نظر گرفته می شود. گزنه به عنوان یک آنتی هیستامین

طبیعی عمل کرده و می تواند التهاب مجاری تنفسی فوقانی را کاهش داده و گرفتگی بینی، سرفه، عطسه و خارش را برطرف کند. برای دانستن طریقه ی مصرف این ماده ی بهبود دهنده ی حساسیت فصلی با ما همراه باشید.

ابتدا یک قاشق غذا خوری برگ خشک گزنه را داخل یک فنجان آب داغ بریزید. گیاه گزنه را می توانید به صورت خشک شده از عطاری ها تهیه کنید. اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید. این دم نوش طبیعی را دو یا سه بار در روز استفاده کنید و تا وقتی که علائم حساسیت شما کاهش نیافته است آن را مصرف کنید. اگر برگ گزنه در دسترس شما نیست و در عطاری ها آن را نیافته اید می توانید با مشورت پزشک خود از کپسول های گزنه استفاده کنید. گیاه گزنه علاوه بر درمان آلرژی فصلی برای پیشگیری از بروز علائم حساسیت فصلی نیز می تواند تا حد زیادی مفید واقع شود. اگر گزنه به طور منظم یک ماه قبل از شروع فصل آلرژی مصرف شود می تواند حتی از بروز حساسیت فصلی جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که با تمام مواد غذایی و راه های درمانی که پیشنهاد می شود و با وجود امکان تاثیر برخی از مواد غذایی در تشدید یا تخفیف علایم حساسیت وآلرژی فصلی مصرف یا عدم مصرف هیچ ‌کدام از خوراکی ‌ها و مکمل های غذایی نمی‌ توانند سبب از بین رفتن کامل این بیماری و درمان آلرژی فصلی به صورت دائمی شوند. با توجه به تفاوت حساسیت به مواد غذایی از فردی به فرد دیگر امکان معرفی خوراکی خاصی که همه ی افراد مبتلا به حساسیت بتوانند با حذف یا اضافه کردن آن بیماری خود را سرکوب کنند وجود ندارد.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: