کد خبر: ۳۱۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 01
رژیم بی غذایی رشد سلول‌های سرطانی در بدن را کند می­ کند و طول عمر شما را افزایش می ­دهد. سعی کنید رژیم بی غذایی یا محدودیت کالری را به صورت دوره‌ای انجام داده و به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم خود در بیاورید.
شفاآنلاین>سلامت> رژیم بی غذایی که به آن نوعی روزه داری یا فستینگ (Fasting) نیز گفته می شود به صورت "مصرف نکردن غذا در مدت زمان مشخص" تعریف می ­شود. رژیم روزه داری یک روش قدیمی و باستانی در تمدنهای مختلف سرتاسر دنیا بوده که هزاران سال استفاده می ­شده است.

به گزارش شفاآنلاین:  رژیم بی غذایی به دلایل مختلف سلامتی و پزشکی انجام می ­شده و همچنین بخشی از رسوم مذهبی و آیینی بوده است.

تحقیقات گسترده‌ای بر روی مفهوم رژیم روزه داری صورت گرفته است و محققان باور دارند که به دو روش متفاوت بر سلامتی بدن اثر می‌گذارند. اول از همه اینکه رژیم روزه داری باعث پایین آمدن سطح اکسیداتیو استرس در تمام سلول‌های بدن می‌شود. دوم اینکه تمرین در انجام فستینگ باعث بهبود توانایی بدن برای مبارزه با استرس در سطح سلولی می‌شود.

به لطف کشفیات علمی اخیر اکنون می­ توانیم مزیت روزه داری را برای مقابله با سرطان درک کنیم.

اگر چه حتما می ­دانید که چاقی با افزایش خطر سرطان، بیماری قلبی و بیماریهای متابولیک همراه است، جالب است بدانید محدودیت کالری با بهبود سلامت و طول عمر بیشتر و بهتر همراه است.

تحقیقات اخیر که در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است، نشان می ­دهد که 72 ساعت بی غذایی از سیستم ایمنی در مقابل آسیبها محافظت می ­نماید. به علاوه این مقاله کشف کرد که رژیم بی غذایی باعث بازسازی سیستم ایمنی می ­شود. محققان بر اساس یافته های به دست آمده از این پژوهش می ­گویند "رژیم بی غذایی ممکن است برخی اثرات زیان بخش شیمی درمانی را کاهش دهد."

در این پژوهش داوطلبان در یک دوره شش ماهه، تا چهار روز به صورت منظم رژیم بی غذایی گرفتند. این کار باعث شد تولید پروتئین کیناز (PKA) کاهش یابد. این پروتئین آنزیمی است که با هورمونهایی مرتبط است که خطر رشد تومور و سرطان را افزایش می­ دهند.

اگر در دوره بهبودی سرطان قرار دارید، حقایقی وجود دارد که ممکن است شما را به رژیم بی غذایی برای بازیابی سلامتی سوق دهد:

    طبق تحقیقاتی که روی نمونه های حیوانی صورت گرفته است، رژیم بی غذایی امید به زندگی را افزایش داده، التهاب و گسترش سرطان را کاهش می دهد.
    محدودیت کالری (و بی غذایی متناوب) رشد تومورهای اولیه را کند می­ کند.
    تاثیر محافظت کننده محدودیت کالری، به خصوص در سرطان سینه، بیش از صد سال است که در نمونه های تحقیقاتی مشخص شده است.
     محدودیت کالری و پروتکل رژیم بی غذایی سالانه، می­ تواند از بروز سرطان پیشگیری کند، پیش از آن که تومور تشکیل شود.
    رژیم بی غذایی به ایجاد تعادل فلور در دستگاه گوارش کمک می ­کند که این امر سیستم ایمنی را بهبود می­ بخشد.
    مطالعات نشان داده اند که بی غذایی یک روز در هفته می­تواند رشد سرطان در موشهایی را که دچار نقص در ژن سرکوب کننده تومور P53 بودند، متوقف کند.
    رژیم بی غذایی همچنین می­تواند التهاب مربوط به میزان بالای قند خون و وضعیتی به نام بیماری خوش خیم زایشی سینه را کاهش دهد. این بیماری گاهی می ­تواند پیش سرطانی باشد.
    ممکن است رژیم بی غذایی تاثیراتی بر بهبود خلق داشته باشد.
    شواهد فراوانی وجود دارد که ثابت می­ کند رژیم بی غذایی تاثیر مفید زیادی بر سلامتی دارد.

رژیم بی غذایی، معجزه‌ای در مبارزه با سرطان و نابودی سلول‌های سرطانی

روش رژیم بی غذایی مفید برای سلامتی

برای امتحان این روش، می توانید از این دستور العمل پیروی کنید:

ده­ها نوع مختلف رژیم روزه داری و کالری محدود وجود دارد. از رژیم بی غذایی که تنها آب در آن مصرف می­ شود تا رژیم­های آب میوه ای یا صرفا رژیم کمتر خوردن به صورت منظم. همه این انواع رژیم­ها نوعی محدودیت کالری دارند. اگر واقعا تصمیم جدی دارید که رژیم بی غذایی را به عنوان بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید، بهتر است رژیم بی غذایی را امتحان کنید که تنها با آب ساده و آب لیمو انجام می ­شود.

در روز رژیم، دو لیتر (8 لیوان) آب خالص را با آب 6 تا 8 لیمو ترش ترکیب کنید. برخی افراد مقداری فلفل قرمز و شیره افرا نیز به آب اضافه می ­کنند. اگر در دوره بهبودی از سرطان قرار دارید اصلا از هیچ گونه قند یا شیره نباید استفاده کنید چرا که غذای اصلی سلولهای سرطانی قند است. اگر نیاز به چیزی دارید که طعم آب را شیرین کند می­توانید چند قطره استویا ( ماده گیاهی با طعم شیرین اما بدون قند) به آن اضافه کنید.

بدون آماده سازی وارد رژیم بی غذایی نشوید. روز پیش از شروع برنامه، غذای خام بسیار سبکی بخورید. همچنین در زمانی این کار را انجام دهید که فعالیت فیزیکی نداشته باشید و بتوانید در خانه بمانید و استراحت کنید. تنقیه با قهوه می­تواند احساس گرسنگی شدید را از شما دور کرده و تهوع احتمالی ناشی از روزه داری را کاهش دهد. همچنین تنقیه می­تواند به فرایند سم زدایی کمک کند.

رژیم بی غذایی رشد سلولهای سرطانی در بدن را کند می­کند و طول عمر شما را افزایش می­دهد. سعی کنید رژیم بی غذایی یا محدودیت کالری را به صورت دوره ای انجام داده و به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم خود در بیاورید.

نکته: بیماران سرطانی نباید رژیم روزه داری یا بی غذایی را بدون اطلاع پزشک خود بیش از چند روز انجام دهند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: