کد خبر: ۳۱۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 29
عضو تیم اضطرار پزشکی دوران جنگ گفت: بسیاری از عمل‌های جراحی سنگین در کانکسی در نزدیکی خط مقدم جبهه انجام و سبب نجات جان رزمندگان شده اند.

شفاآنلاین>سلامت>عضو تیم اضطرار پزشکی دوران جنگ گفت: بسیاری از عمل‌های جراحی سنگین در کانکسی در نزدیکی خط مقدم جبهه انجام و سبب نجات جان رزمندگان شده اند.


به گزارش شفاآنلاین:ایرج فاضل، جراح و عضو تیم پزشکی در دوران جنگ گفت: ابتکارات زیادی در دوران دفاع مقدس توسط کادر بهداشت و درمان انجام می شد. به طوری که در یکی از این نوآوری ها، عمل های جراحی سنگین در نزدیکی خط مقدم و کارهای سبک تر در بیمارستان های دورتر و حتی در مراکز درمانی واقع در شهرها انجام می شدند.
در دوران دفاع مقدس داوطلبان زیادی از پزشکان و پرستاران جهت اعزام به جبهه حضور داشتند و یکی از کم ترین دغدغه های مسئولان جنگ، اعزام کادر بهداشت و درمان به خط مقدم بود.

اجام عمل های جراحی سنگین زیر بار آتش سنگین دشمن در خط مقدم جبهه/ ثبت رکورد های انواع جراحی سنگین رزمندگان در نزدیکی خط مقدم در دوران دفاع مقدس

به گفته وی لحظات شیرین یک پزشک به خصوص در دوران دفاع مقدس این بود که جان مجروح جنگی نجات می یافت  و آن رزمنده سالم به آغوش جامعه بر می گشت. عمل های جراحی سخت در کانکس هایی در نزدیکی خط مقدم و زیر آتش سنگین دشمن ، خمپاره و توپ ها انجام می گرفت.

او افزود: در عملیات والفجر، دو ترکش به قلب یک رزمنده اصابت کرده بود و این مجروح در همین کانکس ها جراحی شد و خوشبختانه از مرگ نجات پیدا کرد. در حال حاضر این فرد در قید حیات است. مسئولان کادر بهداشت و درمان جنگ بعدها بیمارستان های صحرایی را در زیر زمین جهت انجام عمل های جراحی راه اندازی کردند.

اجام عمل های جراحی سنگین زیر بار آتش سنگین دشمن در خط مقدم جبهه/ ثبت رکورد های انواع جراحی سنگین رزمندگان در نزدیکی خط مقدم در دوران دفاع مقدس

او افزود: با شروع جنگ تحمیلی توسط دشمن بعثی از آمریکا به کشور برگشتم و به عنوان مدیر تیم اضطرار پزشکی در تمام هشت سال جنگ و در عملیات های مختلف حضور پیدا کردم. تیم پزشکی و پرستاری در دوران جنگ رکوردهای خوبی را به نام خودش به ثبت رسانده است. به طوری که بیمارستان های صحرایی در نزدیکی خط مقدم راه اندازی و عمل های جراحی زیر آتش سنگین دشمن متجاوز انجام شده و سبب نجات جان مجروحان جنگی و رزمندگان شده است.

او ادامه داد: تیم پزشکی و پرستاری در دوران جنگ اقدامات خوبی انجام داده و با ایثارگری های فراوان کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته اند.

اجام عمل های جراحی سنگین زیر بار آتش سنگین دشمن در خط مقدم جبهه/ ثبت رکورد های انواع جراحی سنگین رزمندگان در نزدیکی خط مقدم در دوران دفاع مقدس


او افزود: من در دانشگاه رایت اسمیت شهر دیتون آمریکا تحصیل کرده ام. در این شهر ۴۰۰ جراح از جمله خودم با ملیت های مختلف تربیت شده و مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران و مراجعه کنندگان بودند.

او گفت: من در آمریکا یک بخش پیوند کلیه داشتم و زمانی که به ایران برگشتم، مردم برای پیوند کلیه باید به خارج از کشور رفته و هزینه های زیادی را متحمل می شدند. من آموزش پیوند عضو را در ایران را انجام داده و خدا را شکر می کنم که هیچ بیماری جهت پیوند کلیه یا سایر اعضاء لزومی ندارد با هزینه های بالا به خارج از کشور اعزام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: